נדחתה בקשת בנק אגוד לחלק דיבידנד בגובה 50 מיליון שקל

הפיקוח על הבנקים הבהיר לראשי הבנק כי ידון בבקשה לחלק דיבידנד אחרי תחילת 2011, לאחר שיתבהר מצב ההון של הבנק

בנק ישראל דחה את בקשת בנק אגוד לחלק דיבידנד של 50 מיליון שקל. הפיקוח על הבנקים הבהיר לראשי בנק אגוד כי עד שיושלם תהליך נאותות ההון (ICAAP), תתבהר השפעת חוזר חובות פגומים על הלימות ההון וייקבעו יעדי ההון של הבנק, עדיף שלא לחלק דיבידנד אלא לשמר את הון הבנק. לכן הודיע בנק ישראל לאגוד כי ידון בבקשתו שוב, אך לא לפני תחילת 2011 לאחר שיתבהר מצב ההון של הבנק. יו"ר אגוד הוא זאב אבלס, לשעבר המפקח על הבנקים.

הלימות ההון הראשוני ליבה (core tier 1) של אגוד עמדה בסוף הרבעון השני על 8.69% בעוד יעד הלימות ההון של בנק ישראל למערכת הבנקאית בסוף 2010 הוא 7.5%. חלוקת דיבידנד של 50 מיליון שקל תוריד את הלימות ההון בכ-0.23%, כך שאגוד עדיין יעמוד מעל היעד. עם זאת, גורמים בבנק ישראל מציינים כי יחס ההון המזערי הנדרש מאגוד, כבנק קטן, היה לפני כן 6.75% בעוד שמבנקים אחרים נדרש יחס של 6.5%.

צמיחה מהירה בתיק האשראי

עניין נוסף הוא הצמיחה המהירה בתיק האשראי של הבנק. בשעה שתיק האשראי בכלל המערכת הבנקאית צמח מתחילת 2010 ב-2.7%, קפץ היקף האשראי בבנק אגוד ב-7%, שיעור הצמיחה הגבוה ביותר מבין הבנקים.

כאמור, בבנק ישראל מוטרדים גם מהשפעת חוזר חובות פגומים על הלימות ההון של אגוד. החוזר, שייכנס לתוקפו בינואר הקרוב, יעביר את הבנקים לשיטת הפרשה חדשה לחובות מסופקים, ועל פי הערכות יפגע בהלימות ההון הראשוני של הבנקים בשיעור של עד 0.5%.

בזמן המעבר לשיטה החדשה יצטרכו הבנקים לערוך הפרשות חד-פעמיות גבוהות. ההפרשה תירשם בקרן הון במאזן ולא כהוצאה בדו"ח רווח והפסד, אך על פי כללי באזל 2, קרן ההון מחושבת בתוך הלימות ההון, כך שהפרשה גדולה תוריד את ההלימות. היקף הפגיעה בהון אינו ידוע, אך להנחיה תהיה השפעה לרעה על תוצאות הבנקים. אגוד דיווח בעבר כי אין בידיו מידע מדויק לגבי ההשפעות אלא רק "אומדן ראשוני בלבד לגבי השפעות החוזר".

בתגובה נמסר מבנק אגוד, כי "כשהגוף המוסמך יחליט, אם יחליט, לחלק דיבידנד, תפורסם הודעה בהתאם לחוק, ולגופה של הטענה - היא אינה נכונה".