טיפול תוך כדי משחק: כך תשפרו מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות

הסטארט-אפ הישראלי Timocco מאמין כי משחקי מחשב יכולים לסייע לילדים בעלי מוגבלויות ■ "היעד שלנו זה להתבסס בשווקים בהם אנחנו כבר פועלים ולהתרחב לנוספים"

תרומתם של משחקי מחשב לפיתוח היצירתיות והחשיבה שנויה במחלוקת. מחד, יש הגורסים כי מדובר בכלי בידורי, שגורם לצעירים רבים לבזבז זמן. מאידך, יש הטוענים כי משחקי מחשב משפרים את הראייה ואף משפרים את תפקודם של חלקים אחרים במוח. הסטארט-אפ הישראלי Timocco שייך לאסכולה השנייה ומאמין כי משחקי מחשב יכולים לסייע לילדים בעלי מוגבלויות.

Timocco הוקמה ב-2009 על-ידי שלושה יזמים: ערן ארדן (מנכ"ל גריי אינטראקטיב, המכהן גם כמנכ"ל החברה), שי יגור (מייסד הסטארט-אפ הישראלי עומק אינטראקטיב, המכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות), ושרית טרייסר (מרפאה בעיסוק ומנהלת השיווק והמוצר של החברה), במטרה לשלב בין משחקי מחשב אינטראקטיביים לבין דרכי טיפול מסורתיות יותר.

"החברה מפתחת תוכנה (אותה יש להוריד למחשב האישי, נ' פ') המדמה משחק אינטראקטיבי", מסביר ארדן. "המשחקים מיועדים לשפר מיומנויות מוטוריות וקוגניטיביות בקרב ילדים עם בעיות התפתחויות". לטענתו, "המשחקים מתאימים במיוחד לטיפול בילדים עם מוגבלויות, כגון מאובחני ADHD (הפרעת קשב וריכוז) או DCD (הפרעה התפתחותית בקואורדינציה)". את המשחקים ניתן להתאים בהתאם ליכולות של הילד ולקצב ההתקדמות שלו.

משחקי המחשב מתבססים על "טכנולוגיית מעקב המשתמשת במצלמת רשת, ומותאמת לזיהוי תנועות של המטופל, תוך התאמה לגילו של הילד והמרחק שלו מהמצלמה", מסביר יגור. בדומה לאמצעי השליטה בקונסולות משחקים דוגמת Wii, המטופל משחק במשחקים באמצעות כדורי כפפה (המסופקים עם רכישת המשחק), שמשמשים כחיישנים ומאפשרים לו להתקדם בעולם התוכן של המשחק.

גייסו 250 אלף דולר ומתכוננים לעוד סבב

לדברי ארדן, "כ-12% מהילדים במדינות המפותחות מוגדרים כילדים הסובלים מבעיות התפתחותיות. המוצר שלנו מציע שיפור משמעותי בתהליך הטיפול, בדרך חווייתית ומאתגרת - אנחנו רוצים ש-Timocco יעלה חיוכים על כל ילד שצריך בעולם". לצד המשחקים, החברה גם מספקת כלים אנליטיים להורה או למטפל, המאפשרים לבחון את רמת ההתקדמות של הילד.

עד כה השקיעו היזמים בחברה סכום מוערך של 250 אלף דולר, וכעת החברה נמצאת בעיצומו של סבב גיוס נוסף בהיקף של מאות אלפי דולרים. Timocco חתמה על הסכמי הפצה עם חברות מקומיות באנגליה וקנדה, שמסייעים לה להחדיר את המוצר למרפאות, לבתי ספר ולגנים. את הפיילוט של המוצר עשתה החברה בישראל יחד עם קופת חולים כללית, שבדקה את המשחק על אלפי ילדים במרכזי התפתחות הילד של הקופה.

בתחילה התמקדה החברה רק בתחום ה-B2B (מכירה מעסק לעסק), אולם ארדן מספר כי "הבנו שגם הורים שיש להם בעיות עם הילדים ירצו לקנות את המוצר באופן עצמאי". בהתאם לכך, המוצר מוצע גם לרכישה באינטרנט ב-140 אירו, ולחברה יש כבר הכנסות.

"היעד שלנו לשנה הקרובה זה להתבסס בשווקים בהם אנחנו כבר פועלים ולהתרחב לשווקים נוספים, כולל ארה"ב", אומר ארדן. "בנוסף, נגביר את מאמצי השיווק הישיר שלנו באינטרנט, ונפתח מוצרים נוספים שיסייעו לאנשים שעוברים שיקום, לדוגמה, או לחולים שמתאוששים משבץ מוחי".