תביעה: רשלנות רשות התעופה האזרחית הביאה לתאונת מטוס

אבירם ואיתי פסטרנק נהרגו בתאונת מטוס ססנה ב-2008 ■ קרוביהם טוענים בנוסף כי המכון לרפואה משפטית התרשל בזיהוי גופותיהם והחליף בין איברי גופות תוך זילות כבוד המת

לבית המשפט המחוזי במחוז מרכז הוגשה היום (ה') תביעה נזיקית של מיליוני שקלים נגד המדינה, בטענה כי רשלנות של משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית וגורמים נוספים גרמה למותם של אבירם ואיתי פסטרנק בתאונת מטוס בשנת 2008.

בנוסף טוענים התובעים, יוסף, יהודית וטל פסטרנק, הוריהם ואחותם של ההרוגים, כי לאחר התאונה הקשה התרשלו משרד הבריאות, המכון לרפואה משפטית והעומד בראשו, פרופ' יהודה היס, בזיהוי גופותיהם של אבירם ואיתי ז"ל, והחליפו בין איברי גופות תוך זילות מוחלט של כבוד המת.

באוקטובר 2008 יצאו האחים אבירם ואיתי פסטרנק ביחד עם חברם, מני בן-זכריה, לטיסת חוויה במטוס מסוג "ססנה" אותה רכשו מחברת תעופה פרטית בשם FNA. הטייסת שהטיסה את המטוס היתה אליאב ארבל ז"ל. מספר דקות לאחר ההמראה נפל המטוס והתרסק לרסיסים בכניסה ליישוב בצרה, מערבית לכביש 4, וכל נוסעי המטוס נהרגו בתאונה.

באמצעות עורכי הדין אליעד שרגא, אריה בדנר ונועה ברגר טוענת משפחת ההרוגים כי תאונת המטוס נגרמה כתוצאה ממחדלי משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית, המודעים למצב העגום של התעופה האזרחית בישראל ולחוסר הבטיחות השורר בה.

לדבריהם, למרות דו"חות רבים בשנים האחרונות שהתריעו על הכשלים הבטיחותיים הקשים בתעופה האזרחית בישראל, לא נעשה דבר בקרב הגורמים האחראיים על מנת לתקן את המצב ולמנוע את האסון הבא, אשר זה רק עניין של זמן עד שיתרחש.

עוד טוענים התובעים כי במיוחד חמורים הדברים ככל שמדובר בטיסות החוויה, אשר נרכשות בצורה פרטית מחברות תעופה פרטיות שאינן מפוקחות כלל על-ידי הנתבעים ואשר השוק שלהן פרוץ לחלוטין.

עוד נטען בתביעה כי אם לא די באמור לעיל, מסכת הייסורים שעברה משפחת פסטרנק בעקבות מות בניהם נמשכה לאחר התאונה. לטענת התובעים, במכון לרפואה משפטית, אליו הגיעו גופות ההרוגים, התרשלו בזיהוי חלקי הגופות ושייכו איברים לגופות שאינם שייכים להן.

בעקבות זאת, נטען, נקברה כף-רגלו של אבירם בקברה של הטייסת, וכף-רגלה של הטייסת נקברה בקברו של אבירם. התובעים טוענים כי כאשר גילה להם פרופ' היס על כך, הוא ניסה להניא אותם מלבצע הליך של פתיחת הקברים והחלפת האיברים חזרה על מנת שלא יתגלו מלוא מחדליו.

התובעים מוסיפים וטוענים כי כל התנהלותם של המכון לרפואה משפטית ושל פרופ' היס כלפיהם היתה "בלתי רגישה בלשון המעטה", ואף מבישה, מלאה שקרים, הסתרות וניסיונות טיוח למחדליהם החמורים.

משפחת פסטרנק מוסיפה וטוענת כי שכרה את שירותי חברת מד"ן, שהנה הגוף היחיד בישראל המעסיק רופאים משפטיים מומחים שאינם מהמרכז לרפואה משפטית, על מנת שאנשיה יסייעו להם בהתנהלות מול המרכז לרפואה משפטית, בפיקוח על ביצוע ההחלפה המתקנת, בביצוע בדיקות מעמיקות ומהימנות של הגופות ובמתן מענה לשאלות הקשות שהציפו אותם לאור מכלול הפרשה.

לדבריהם, כאשר הגיעו נציגי מד"ן למעמד פתיחת הקברים והחלפת איברי הגופות, שהיה אמור להתבצע בנוכחותם ובתיאום מלא עמם, התברר כי נציגי המכון לרפואה משפטית כבר חפרו את הקבר, ושקיות ובהן איברי גופה היו מונחות על הקרקע.

זאת ועוד, בתביעה נטען כי אז התגלה מחזה מזעזע - חלקי הגופות היו קבורים בשקיות ניילון של רשתות המזון "מגה" ו"שופרסל", ובשקיות נתגלו סימנים מעלי חשש כי איברים נוספים הוחלפו בין גופות הרוגי התאונה.

לדברי התובעים, כתוצאה מהשתלשלות העניינים נגרמו להם נזקים חמורים, הם חדלו לתפקד וסובלים מנכויות נפשיות קשות.

טרם הוגש כתב הגנה.