מדינת ועדות השרים: במקום לדון ב"חוק האברכים" - הממשלה החליטה להקים ועדת שרים שתבחן הנושא

(עדכון) - ההצעה האבסורדית של נתניהו: יעניק קצבאות ל-11 אלף אברכים - וגם ל-200 סטודנטים לשם ה"שוויון" ■ שטייניץ: "גם חרדים הם בני אדם" ■ אברך בווידוי נדיר ל"ידיעות אחרונות": "איך אומרים חילוני ביידיש? פראייר" ■ "גלובס" חשף דרישות החרדים לפני כשבועיים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה על הקמת ועדה לבחינת תשלומי הבטחת הכנסה לאברכים. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, וחבריה יורכבו מנציגי משרדי החינוך, האוצר, המשפטים, התמ"ת, המועצה הלאומית לכלכלה, הביטוח הלאומי, ונציג היועץ המשפטי לממשלה. במסגרת הוועדה ייבחנו גם דרכים לעידוד האברכים להשתלב בשוק העבודה.

במהלך ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה כי "הממשלה פועלת רבות בנושא זה חודשים ארוכים על מנת לעודד גברים חרדים ונשים במגזר הערבי לצאת לעבוד ולשפר את המצב הכלכלי של משפחותיהם".

ראש הממשלה הוסיף כי בעוד כמה שבועות תקיים הממשלה דיון מקיף בהמלצות הצוות: "ההסדר להבטחת הכנסה לאברכים קיים כבר שלושים שנה. אנחנו ל אמשנים שום דבר בסטאטוס קוו רב השנים הזה. השוני היחיד הוא שבג"צ קבע עכשיו שההסדר לא יכול להימשך בלי חקיקה ראשית של הכנסת".

11 אלף אברכים מול 200 סטודנטים

הצעת "חוק האברכים" נוגעת למתן קצבה לאברכים הלומדים בכוללים שלהם 3 ילדים לפחות. עלות הצעת החוק נאמדת במאות מיליוני שקלים בשנה. יש לציין כי בג"ץ כבר קבע שמלגה כזו פוגעת בשוויון כיוון שהיא אינה חלה על תלמידים במוסדות לא-דתיים, כגון הסטודנטים, שמצידם כבר מאיימים בהפגנה.

ההצבעה על ההצעה הייתה אמורה להתקיים היום אך היא נדחתה בשבועיים ובזמן זה מנסה נתניהו לגבש הצעת חוק פרטית או ממשלתית, שתכלול כלים שיגרמו לבני ישיבות לצאת בסופו של דבר לשוק העבודה. בנוסף, הממשלה לא תוכל ליצור אפליה בין אברכים לסטודנטים ולכן כל סטודנט שיעמוד בקריטריונים יהיה זכאי אף הוא לקיצבה. עם זאת, יש לציין כי כמות הסטודנטים בעלי 3 ילדים ויותר בעומדים בקריטריונים הינה זעומה בהשוואה לכמות האברכים שיהיו זכאים לקצבה. בגלי צה"ל דווח כי 11 אלף אברכים עומדים בקריטריונים, לעומת 200 סטודנטים בלבד.

על דרישות החרדים במאות מיליוני שקלים דווח לראשונה ב"גלובס" לפני יותר משבועיים. (לסיפור המלא - לחצו כאן).

"גם לי יש ביקורת על התנהגות החרדים בשני דברים: אני חושב שהם היו צריכים כולם לשרת בצבא וזו שגיאה להדיר אותם מהצבא; ועוד יותר דחוף זה ההשתלבות שלהם בשוק העבודה. האוצר עובד בשיתוף עם החרדים להוביל את התהליך הזה לטווח הארוך ולשלבם בשוק העבודה", אמר היום שר האוצר יובל שטייניץ בראיון לתוכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי בגלי צה"ל.

"ביקשתי לדחות בשבועיים את ההצבעה כדי לקיים דיון ולהגיע לתיקונים מוסכמים בחוק", הוסיף שטייניץ. "נשקוד בשבועיים הקרובים על התיקונים בחוק. בניגוד להסדר שהיה קיים ב-30 השנים האחרונות, נכניס תיקון שיהיה בעד עבודה לחרדים ולא נגד יציאתם לעבודה. התיקון לחוק לא ימנע מהחרדים לצאת לעבוד אלא יעודד את זה, למשל: אברך שמתחיל ללמוד בכולל באותה תקופה ולומד גם באוניברסיטה או לוקח קורסים בהכשרה מקצועית לקראת יציאה לעבודה בעתיד - הקצבה לא תימנע ממנו. גם חרדים הם בני אדם ואל לנו להתלהם".

ובינתיים, במפלגת קדימה מתכננים תגובת נגד להצעת "חוק עוקף בג"ץ": ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, יגיש היום הצעת חוק למתן קצבאות לסטודנטים, לפיה סטודנטים נזקקים במוסדות להשכלה גבוהה (ללא הכנסה להם או לבני זוגם ובלי רכב או דירה) יקבלו קצבת קיום מהמדינה כבר מהילד הראשון.

"אם רוצים לשלם לאברכים, אז צריכים לשלם גם לסטודנטים ואי אפשר לעשות תרגילים ולהגיד שמשלמים רק מהילד השלישי, כי אני לא מכיר סטודנטים כאלה", אמר חסון. הסטודנטים מהווים את אותו החלק בציבור שנושא בכל הנטל: מילואים, לימודים, עבודה ומסים, ואם המדינה כבר מספקת סיוע למחייה למישהו - זה צריך להיות להם. יש לסייע לסטודנטים ולהבטיח שלדור הצעיר ולהשכלה הגבוהה יהיה כאן עתיד במדינה מתוקנת ושוויונית".

גפני: "סטודנטים מקבלים פי כמה מאשר האברכים"

"דווקא כשהשינוי מתרחש אי אפשר להכניס גול עצמי לתהליך חשוב זה", אמר שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג, שמתכוון לדרוש להשוות בין חרדים, סטודנטים ומשפחות חד הוריות. "אם מטפלים בקשיים ובסיוע לקבוצה אחת, אין כל סיבה להפלות קבוצות אחרות".

יו"ר ועדת הכספים משה גפני מסר בתגובה כי לא מדובר בחוק עוקף בג"ץ אלא בחוק שמוגש בהוראה ישירה של בג"ץ: "בעבר, הרכב של ביהמ"ש בראשות השופט טירקל אישר את הסדר הבטחת ההכנסה אשר קיים כבר עשרות שנים, אך לאחרונה בית המשפט העליון פסק כי הדבר צריך להיות מוסדר בחקיקה בכנסת, ועל כן ניתנה ארכה עד ינואר 2011 כדי לאפשר לכנסת לעגן זאת בחקיקה, את זה אנחנו עושים כעת, לא כחוק עוקף בג"ץ אלא חוק בהכוונת בג"ץ. ועדת הכספים קיימה לאחרונה דיון מקיף בנושא והתברר בצורה חד משמעית מהנתונים של החשב הכללי במשרד האוצר כי הסטודנטים מקבלים פי כמה מאשר האברכים. כך שהטענה על אפליה לטובה אינה נכונה, אלא להפך".

הבוקר התראיין גפני לגלי צה"ל ואמר: "גם במלגות סיוע לסטודנטים לא מתנים את הסיוע בשירות צבאי או ביציאה לעבודה, אלא הם מקבלים אותו מעצם העובדה שהם לומדים באוניברסיטה או במכללות. סטודנט שמקבל מלגת סיוע, גם אם ברור שלא יילך אחרי זה לצבא וגם אם לא ימצא מקום עבודה, המלגה היא על עצם הלימודים. גם הערבים שלא משרתים מקבלים סיוע".

צבי האוזר, מזכיר הממשלה, הגן הבוקר על הממשלה: "מדובר בהצעת חוק של ח"כ גפני שאמורה לידון היום בוועדת השרים לענייני חקיקה. חבר כנסת זכאי להגיש הצעת חוק והוא מתחיל דיון בממשלה. זה הכל. ההסדר הזה קיים כבר 30 שנה ובכל ממשלות ישראל כך שממשלת נתניהו לא מחדשת שום דבר. ראש הממשלה אומר דבר פשוט: ניקח פסק זמן בשל פסיקת בג"ץ ובתוך כך נמצא פתרון לעודד יציאת אברכים לעבודה. כל ממשלה אחרת התעלמה והנושא וכעת ראש הממשלה מנסה להוביל שינוי מהותי. אנחנו נתעל את האוכלוסיה החרדית לעבודה. זה צריך להיות שינוי איטי והדרגתי. זו האוכלוסיה הכי ענייה שיש. אסור שהדיון הזה יהיה פופוליסטי".

סגן שר החינוך ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה הוסיף בראיון לגלי צה"ל: "למה כל המתנגדים לחרדים לא עושים כלום למען הסטודנטים? הכי קל להגיד 'לא'. אם מישהו דואג לסטודנטים, שלא יגיד 'לא' לחוק האברכים אלא שיבוא בוועדת השרים ויוסיף פסקה למען הסטודנטים. אנחנו לא בעימות עם הסטודנטים ורוצים שכולם ייהנו".

סטודנטים: נפגין

בתוך כך, סטודנטים במוסדות השונים זועמים על הכוונה להגדיל את תקציב הישיבות בסכום של כ-150 מיליון שקל, נוסף ל-950 מיליון שקל שניתנים היום, ומבטיחים להפגין כדי למנוע את "ההחלטה המפלה", לדבריהם.

ועדת השרים לעניני חקיקה תדון השבוע בהצעת חוק של חברי כנסת מהסיעות הדתיות להעניק מלגת קיום לתלמידי כולל. התנגדותארגוני הסטודנטים מגיעה על רקע ניסיון הח"כים לעקוף פסיקה של בג"ץ מלפני כמה חודשים, לפיה יש לבטל מן השנה הבאה את קיצבת הבטחת הכנסה לאברכי כולל.

בג"ץ נימק בשעתו את הפסיקה בכך שסטודנטים אינם מקבלים קיצבה דומה ומופלים לרעה. בדומה לתמיכה שקיבלה ההצעה מחברי הכנסת מיהדות התורה, מש"ס ומהאיחוד הלאומי, גם ארגוני הסטודנטים נערכים לפעול נגד הגידול בתקציב שמפלה אותם לרעה.

"כמובן שאנחנו לא נגד האפשרות לתת לחרדים , אלא לעשות את הדברים באופו שיוויוני", אמר לחדשות 2 באינטרנט איציק שמולי, דובר התאחדות הסטודנטים הארצית. " צריך לתת תקציבים גם לאותו ציבור שתורם יותר לחברה הישראלית ומשרת בצבא, ואנחנו מתכוונים לפעול גם במישור המשפטי כמובן". לדבריו, הסטודנטים לא ימתינו להכרעה ויחלו בפעילות נגד כבר בשבוע הבא.

וידוי האברך: "אל תחזירו את הבטחת ההכנסה"

העיתון "ידיעות אחרונות" פרסם היום וידוי נדיר של אברך צעיר אשר מתאר את עולם בחורי הישיבות, מאשים את הפוליטיקאים בכך שהאברכים לא יוצאים לעבוד וקורא להם שלא להחזיר את משטר הקצבאות.

"אל תתנו לח"כים החרדים את מבוקשם, אל תחזירו את הבטחת ההכנסה", אמר האברך לעיתון וביקש כמובן להישאר בעילום שם. "ברגע שאין קושי כלכלי הקהילה לא רואה בעין טובה את היציאה לעבודה. זו פרצה שקוראת לגנב. הגמרא אומרת שלא העכבר גנב אלא החור גנב. הפירוש הוא שמי שנותן לנו לשבת בכולל הוא האשם בזה".

בהמשך אמר האברך בבדיחות: "איך אומרים חילוני ביידיש? פראייר. בחיי, אני לא מתכוון לפגוע. אני חושב שיום אחד תהיה פה מלחמת אזרחים כשהחילונים יבינו שהם פראיירים".