גם ארדואן נדבק ב"קדחת הקידוחים": יחפש נפט בקפריסין

טורקיה הודיעה על כוונתה לחפש נפט בצפון קפריסין - האזור בו היא שולטת ■ ההודעה כבר מגבירה את המתח בין היוונים לטורקים בקפריסין על רקע שיחות השלום

ממשלת טורקיה, בראשותו של רג'פ-טאיפ ארדואן, הודיעה בסוף השבוע כי תחל לחפש נפט בצפון קפריסין הנמצאת תחת כיבוש טורקי. כך דווח בסוכנויות הידיעות. המהלך עלול לפגוע בשיחות השלום בין הקהילה היוונית לטורקית בקפריסין, אשר מצויות בסכסוך מתמשך עקב נוכחות הטורקים בצפון קפריסין.

"נתחיל לחפש נפט בשטחים השייכים לנו בקפריסין", אמר שר האנרגיה של טורקיה, טנר יילדיז. "נספק לצד היווני של קפריסין אנרגיה, אם הם יבקשו".

שטח החיפוש של טורקיה בקפריסין ישתרע על 288 קמ"ר בין העיר הטורקית מרסין (Mersin) בדרום טורקיה לבין צפון קפריסין.

טורקיה פלשה לצפון קפריסין ב-1974 לאחר הפיכה צבאית ביוון. טורקיה הקימה יישובים בצפון קפריסין, שבהם מכירה רק ממשלת אנקרה. הממשלה היוונית בדרום קפריסין היא זו שמייצגת את האי באיחוד האירופי, ולא הצד הטורקי. כמו כן, היוונים מתנגדים לצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי עד אשר זו תיסוג מקפריסין.

שיחות שלום בין הצד היווני לטורקי בקפריסין החלו ב-2008 ונושא חיפושי הנפט הוא אחת מסוגיות המחלוקת בין הצדדים. קפריסין האשימה את טורקיה בכך שהיא מתנהגת כ"בריון" בסוגיית חיפושי הנפט. מנגד, הטורקים טוענים כי ליוונים אין שום זכות לחפש נפט וגז באזור.