"כולם יודעים, גם המנכ"ל הבא יידע - צדיק בינו קובע הכל"

חנוך ליבנה, יו"ר ועד הפקידים בבנק הבינלאומי ומראשי הוועדים הצבעונים והאידיאולוגים במשק, מדבר על השביתות החוזרות בבנק: "כנראה שצריך לחדד את המסר"

"אני מאחל לסמדר לחיות עם האמונה הזאת שצדיק בינו לא קובע הכל בבנק הבינלאומי, ואני מניח שהאמונה שלה תואמת את הנחיות הרגולטור, שלפיהן דירקטור אחד לא יכול לשלוט בבנק" - כך אמר היום (א') בשיחה עם "גלובס" חנוך ליבנה, יו"ר ועד הפקידים בבנק, בתגובה לראיון עם המנכ"לית סמדר ברבר צדיק.

ליבנה מתעקש כי הנהלת הבנק מתפקדת כבובה על חוט בהצגה של איש אחד - בינו. לדבריו, "זו מציאות החיים שלנו בבנק, וזו מציאות שמוכרת גם לסמדר וגם לז'ק אלעד, היו"ר. אם הם היו אומרים את אשר על לבם, אז כולם כבר היו יודעים את זה, כפי שבטח יודע את זה המנכ"ל הקודם דוד גרנות, וכפי שיידע את זה בעתיד גם המנכ"ל הבא".

חנוך מחנך

ליבנה (58) הוא אחד מראשי הוועדים האידיאולוגים והצבעוניים במערכת הבנקאית, ובמשק בכלל. הוא לא היסס לבקר בעבר את ההסתדרות, ורמז על בעיה של ניקיון כפיים. ליבנה תקף בחריפות את ועד העובדים של בנק הפועלים, שהתייצב לימינה של שרי אריסון דווקא כשמאות עובדים פוטרו מהבנק, והוא מתנגד באופן מסורתי להצעות בנוסח "גמישות ניהולית", כפי שאימצו ועדים אחרים בבנקים - גמישות שמסתירה מאחוריה העסקה לתקופה ארוכה במיוחד של שכבת עובדים צעירים בתנאים נחותים, וללא ייצוג של הוועד.

ליבנה שימש דובר תנועת "יש גבול" שארגנה מחאות נגד מלחמת לבנון, ותמך באופן פעיל בסרבני השטחים. עמדותיו האלה חיזקו את תדמיתו בבנק כסוציאליסט ואיש שמאל מושבע, שנחוש "לעשות את המוות" להנהלה, ומי שמכיר אותו יודע שביום שהוא חותם על הסכם עבודה חדש, הוא כבר מחכה לסכסוך הבא. כך הפך לו ליבנה לשיאן השביתות במערכת הבנקאית, אבל היום הוא מצטנע.

- אולי אתה בעצם הבעיה, כפי שרומזת מנכ"ל הבנק?

"שביתה היא לא מטרה בעיני, ומעולם לא אמרתי שהיא מטרה. אף פעם גם לא התחלנו מיד בשביתה, אלא תמיד קודם בעיצומים, אבל כנראה שהמסר לא עבר, וצריך להעביר אותו בצורה חדה יותר. אני, הוועד והעובדים נחושים לקבל את מה שמגיע לנו מתוקף הסכמים ומתוקף הצדק. לא באנו להשתעשע. שביתה זה דבר רציני מדי כדי לעסוק בכאילו. יש בעיה רצינית מאוד - לשמור על מקום עבודה מאורגן, ואם ההנהלה לא מסתדרת עם זה, אז אין לנו כוונה לרמות את עצמנו".

- אבל אף אחד לא פוגע בעבודה המאורגנת בבנק. הסכסוך הוא על מדיניות שיווק וגובה הבונוס, לא?

"פגיעה בעבודה המאורגנת לא נעשית בפעולה אחת, אלא נעשית על ידי כרסום. מתחילים באי-קיום של סעיף אחד בהסכם, אחר כך מעסיקים סטודנטים בחוזים אישיים, וכך מצפים להתיש את הוועד ולגרוס את ההסכמים. הסכסוך שלנו אינו כספי בעיקרו - נושא הבונוס די שולי, ואין לי שום בעיה לסגור שאם נרוויח כמו בבנק לאומי, נקבל בונוסים כמו בבנק לאומי. הקטע הכספי הוא הכי זניח וקל לפתרון, ולכן הבעיה שלנו היא אי-כיבוד הסכמים ומדיניות שכופה עלינו שיווק אגרסיבי".

- מנכ"ל הבנק טוענת שהיא בכלל לא יודעת על מה השביתה. היא מיתממת?

"אני ער לזה שהיא אומרת שהיא לא יודעת, ובאמת לחלק גדול מפגישות המו"מ היא לא הגיעה. גם כשהיא מגיעה אני לא יודע מה עובר עליה במהלך הפגישה, ואני מדבר איתה כבר שנתיים על בעיות השיווק, ועל כך שמערכת השיווק פוגעת גם בעובדים וגם בלקוחות. היא מצדה רשמה את הכל. אני מצטער שזאת התשובה שלה, אבל אני יכול להבטיח לך שהעובדים יודעים על מה השביתה, כי הם חיים את הבעיות האלה יומיום".

- השכר בבינלאומי גבוה מהממוצע במערכת הבנקאית, והמנכ"ל מציינת שאיש מהעובדים לא מרוויח מתחת למינימום. זה לא מספק אותך?

"יש לפחות 300 עובדים בבנק שמקבלים השלמת הכנסה, שמוגדרת בבנק 'תוספת מיוחדת', כדי לשמור על כבודו של העובד. לא מדובר בהכרח בעובדים שרק נקלטו בבנק, אלא גם בכאלה שמועסקים כבר כמה שנים. בבנק פועלי אגודת ישראל (פאג"י, מקבוצת הבינלאומי - ש.נ) מדובר בשיעור משמעותי בהרבה של עובדים, ושם זה חמור יותר. בדבר אחד אין לי ספק: סמדר ברבר צדיק לא מרוויחה שכר מינימום".

- אם צדיק בינו קובע בסוף הכל, למה שלא תיפגשו איתו?

"ביקשנו פגישה עם בינו, אבל נדחינו".