המשבית הבינלאומי בע"מ

שביתה היא זכות עובדים קדושה, בוועד עובדי הבינלאומי פונים אליה בעליצות יתר פזיזה

"קומה התנערה עם חלכה, עם עבדים מזי רעב". שירה גדולה עולה מגרונו של חנוך ליבנה יו"ר ועד העובדים של הבנק בינלאומי. ליבנה משבית את הבנק כבר יום רביעי ברציפות, לאחר שרק ביולי הוביל שביתה של 12 יום.

אין מה להגיד, ליבנה צודק. כשהנהלת הבינלאומי והבעלים צדיק בינו מתכוונים לפטר מאות עובדים ולזרוק לרחוב אנשים עם משפחות, צריך להילחם על הבית, ואין סיבה מוצדקת מזו לשביתה.

רק רגע, סליחה, טעינו, פיטורי עובדים זה לא בבינלאומי, זה במכתשים אגן. ומי שמאיים לזרוק עובדים לרחוב זה נוחי דנקנר - לא צדיק בינו. הבינלאומי הוא בנק, ולסמדר ברבר צדיק אין כוונה או יכולת לפטר עובדים.

חוקי, אבל צורם

נפסיק עם הסרקאזם. שביתה היא זכות קדושה של עובדים, זכות שאסור לפגוע בה ואסור להגביל אותה. אבל שביתה היא נשק שצריך להשתמש בו במשורה. נשקם של עובדים שנמצאים עם הגב אל הקיר, כשמקום עבודתם מאוים, הפנסיה שלהם בסכנה או תנאי העסקתם מורעים מאוד. לא בגלל שההנהלה מכניסה מערכת מחשב חדשה, או משנה את שיטת שיווק המוצרים ללקוחות.

שביתת עובדי הבינלאומי אינה מוצדקת. עובדי הבנק הבינלאומי אינם עובדי משחטה בנגב. הם, כמו עובדי בנקים אחרים, חסינים בפני פיטורים, עובדים במערכת אוליגופוליסטית, נהנים מקביעות, משכר גבוה, מתוספות שכר פרמננטיות. השנה קיבלו עובדי הבינלאומי תוספת שכר של 5.8% לפי הסכם שמצמיד את תנאי העסקתם לעובדי בנק לאומי. מעבר לכך קיבלו העובדים בונוס של משכורת אחת, וסביר להניח שגם בשנה הבאה ובזו שאחריה יקבלו אותן תוספות. הרבה מאוד עובדים בישראל היו חולמים לקבל תוספות שכר כאלו.

והאם עובדי בנק צריכים לשבות על "נושאים שיווקיים" על "מדיניות שכופה עלינו שיווק אגרסיבי" כמו שמתאר ליבנה? זה חוקי אבל צורם. ליבנה משתמש בנשק השביתה בעליצות יתרה, ויש משהו מקומם בקלות שבה הוא מכריז על סכסוך עבודה חדשות לבקרים, משבית את הבנק ופוגע בלקוחות. אותם לקוחות שהם זכות קיומו של הבנק.

אם הייתה מתקיימת הצבעה בין העובדים על אישור השביתה מראש, האם הם היו תומכים בליבנה? תמהני.