הערכות בשוק: פישר יותיר את הריבית ללא שינוי בחודש נובמבר

IBI: "מאחר שהריבית עלתה לפני חודש, אנו צופים כי היא תישאר על כנה החודש, למרות העלייה שנרשמה גם במדד האחרון, בסקר מחירי הדירות ובשכר הדירה"

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, צפוי להותיר הערב (ב') את הריבית הבסיסית במשק ללא שינוי. בעקבות כך, תעמוד הריבית גם בחודש נובמבר על 2%, וזתא לפי הערכות בשוק ההון.

"קצב עליית הריבית בחודשים הקרובים יהיה איטי מאוד משני טעמים: האחד - אי-ודאות גבוהה בנוגע לקצבי הצמיחה במדינות שונות בעולם כמו גם בישראל. נתוני היצוא החלשים מהחודשים האחרונים, תומכים בהתמתנות קצב עליית הריבית. הטעם השני - הייסוף בשער השקל", מסבירה איילת ניר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות אי.בי אי. לדבריה, כל עוד לא נמצא פתרון ללחץ הייסוף בשוק המט"ח, יהיה קשה לנגיד להעלות ריבית במשק.

"דרכים עוקפות ריבית"

"מאחר שהריבית עלתה לפני חודש, אני צופה כי היא תישאר על כנה החודש, למרות העלייה שנרשמה גם במדד האחרון, בסקר מחירי הדירות ובשכר הדירה", אומרת ניר ומוסיפה כי "להערכתנו, בבנק ישראל יחפשו דרכים עוקפות ריבית לטיפול בסוגיה זו".

"בנק ישראל יתפלל לנתוני צמיחה גבוהים אשר יתפרסמו על ידי הלמ''ס בחודש הקרוב וגם להפסקת הייסוף של השקל לעומת הדולר. אם שני הדברים הללו יקרו במהלך החודש הזה יחד, בנק ישראל יוכל להעלות את הריבית שוב", מסביר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של קבוצת הראל.

"העלייה החדה שנרשמה לאחרונה במחירי חומרי הגלם גורמת להתגברות האינפלציה, שבנק ישראל מחויב לרסן", מוסיף יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, המתמחה בניהול סיכונים פיננסיים.