רם בלינקוב פתח במגעים להצטרפות לפרויקט של חב' החשמל

לצד הממונה לשעבר על התקציבים, גם איש העסקים שלמה שמלצר שוקל להשקיע במיזם ■ טרם הוחלט על סוג הרישיון שיינתן לחב' החשמל - עובדה שעשויה להשפיע על הכדאיות הכלכלית

רם בלינקוב, לשעבר הממונה על התקציבים במשרד האוצר והיום איש עסקים פרטי, בוחן אפשרות להשקעה משותפת עם גורמים בארץ ובעולם במיזם תשתיות התקשורת של חברת החשמל. תחום התקשורת אינו זר לבלינקוב - עוד לפני שכיהן כממונה על התקציבים באוצר הוא ישב על כיסא המנכ"ל של קווי זהב, ולאחר מכן שימש כמנכ"ל הוט. בלינקוב אינו המתעניין היחיד. ל"גלובס" נודע שגם איש העסקים שלמה שמלצר שוקל להשקיע במיזם. השניים הללו וגופים נוספים בארץ, כולל קרנות השקעה בינלאומיות, מגלים עניין במיזם וממתינים לפרסום המכרז בעניינו.

המכרז לבחירת משקיע שיהיה בעל השליטה במיזם אמור להתפרסם על ידי חברת החשמל ורשות החברות הממשלתיות, אך הוא מתעכב משום שמשרד התקשורת לא החליט עדיין איזה סוג רישיון יינתן לו - כללי או כללי ייחודי. סוג הרישיון עשוי להשפיע על הכדאיות הכלכלית של המיזם, וכעת הגורמים המתעניינים אינם יכולים להעריך את היקף ההשקעה שתידרש מהם. המשקיע הנבחר אמור לרכוש את זכות השימוש בסיבים האופטיים של חברת החשמל, והוא יידרש להמשיך לבצע השקעות הכרוכות בהקמת רשת תקשורת.

חשיבות לאומית

כפי שפורסם ב"גלובס", פרופסור חיים בן-שחר (חב"ש) ופירמת ראיית החשבון קסלמן וקסלמן PWC נבחרו על ידי חברת החשמל לצורך הערכת השווי של המיזם. בראש ועדת המכרזים יעמוד עמוס לסקר, מנכ"ל חברת החשמל.

מבדיקה שערכו במשרד התקשורת ובמשרד האוצר עולה כי ברוב חלקי העולם המפותח משקיעים בשנים האחרונות מאמצים לתכנון ופיתוח של תשתיות פס רחב מתקדמות, וזאת כדי לספק פלטפורמה לשירותים עתידיים על גבי הרשת וגם מתוך הבנה כי השקעה בפיתוח תשתיות תקשורת מניבה תועלות כלליות וחברתיות חשובות ברמה הלאומית.

מחקרים רבים שנעשו על השפעות החדירה של הפס הרחב הובילו למסקנה שלפריסת תשתיות אינטרנט חשיבות רבה בקידום פיתוח כלכלי. עם התועלות השונות נמנות תרומה לצמיחה הכלכלית, לצמצום הפערים החברתיים ולעידוד חדשנות בתחומים שונים. כמו כן, הקמת תשתית חדשה מחזקת את שוק התקשורת בעצם קיומה. גם אם היקף השימוש העתידי בתשתית אינו ודאי, החשיבות הלאומית בפיתוחה היא ברורה.