הסיוע בסכנה? חשש מקיצוץ בסיוע החוץ בקונגרס רפובליקני

היהודי היחיד בצמרת המפלגה הרפובליקנית מתכנן להוציא את חבילת הסיוע השנתי לישראל מתקציב סיוע החוץ

אם הרפובליקנים יחזירו לידיהם את השליטה בבית-הנבחרים, כפי שמנבאים אנליסטים לא מעטים, יש סיכויים רבים שמחוקקים מהפלג הימני של המפלגה, ובעיקר אלה שרכבו על הגל של "מסיבת התה", יפעלו לקיצוץ משמעותי בתקציב סיוע החוץ של ארה"ב, שהנתח הגדול ביותר שלו מוקדש מסורתית לישראל. כך אומרים גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון.

כה גדול החשש, עד שהיהודי היחיד בצמרת המפלגה הרפבוליקנית, אריק קנטור, "מצליף" סיעת מפלגתו בבית-הנבחרים, יוזם עתה תכנית להוציא את חבילת הסיוע השנתי לישראל מתקציב סיוע החוץ כדי להגן על החבילה מפני גרזן הקיצוצים שיונף על הסיוע למדינות זרות אם הרפובליקנים יחזרו להיות סיעת הרוב בבית, בעקבות הבחירות לקונגרס ב-2 בנובמבר.

לפי תכנית עשר השנים של הסיוע האמריקני לישראל, מקבלת ישראל בשנת הכספים 2010 2.7 מיליארד דולר; ב-2011, 2.85 מיליארד דולר; ב-2012, שלושה מיליארד דולר ובכל אחת מהשנים 2013 - 2018, 3.15 מיליארד דולר.

בראיון לסוכנות הידיעות היהודית JTA, אמר קנטור, כי ההנהגה הרפובליקנית הפוטנציאלית של בית-הנבחרים תבקש לשלול את סיוע החוץ ממדינות שהאינטרסים שלהן אינם עולים בקנה אחד עם אלה של ארה"ב. הרפובליקנים לא יהססו לעשות זאת גם אם המשמעות התהיה דחיה של תקציב הפעולות הזרות, שמממן למעשה את כל יזמות הסיוע הגלובלי של ארה"ב, מאספקת מזון למדינות במצוקה ועד תרופות לחולי איידס באפריקה.

קנטור אמר, כי הוא רוצה להגן על מימון הסיוע לישראל אם אכן ייווצר מצב כזה.

בתשובה לשאלה על הנטיה הגוברת של רפובליקנים בשנים שחלפו להצביע נגד תקציבי הפעולת הזרות, אמר קנטור: "חלק מהדילמה נובע מהעובדה שישראל שובצה במסגרת סיוע החוץ הכללי. אני מקווה שנוכל ליצור סוג מסוים של הפרדה לגבי הכספים של משלם המיסים (האמריקני) שמופנים לישראל".

סוכנות הידיעות היהודית מציינת, שדברי קנטור הם סימן לכך שההנהגה הרפובליקנית תהיה מוכנה לקבל את עמדת הפלג הימני בשאלת סיוע החוץ. גורמים באגף הימני של המפלגה הציעו בעבר, לדברי JTA, לכלול את חבילת הסיוע לישראל בתקציב משרד ההגנה. במקביל, אמרו מועמדים המזוהים עם "מפלגת התה", שהם מתכננים להצביע נגד כל הצעת תקציב למימון הפעולות הזרות של הסטייט דיפרטמנט.

הקהילייה הפרו-ישראלית תמכה מאז ומתמיד בכל תקציבי הפעולות הזרות של הסטייט דיפרטמנט, כחטיבה אחת, והתנגדה נמרצות להצעות להפריד בין הסיוע לישראל לבין הסיוע למדינות אחרות.

בין הסיבות לכך: הפעילים הפרו-ישראליים תמיד ראו בסיוע לישראל חלק בלתי נפרד מאינטרס כללי להתנגד לנטיות בדלניות בקונגרס ובציבור. נוסף לכך, בידול ישראל כמדינה "מיוחדת" לקבלת סיוע עלול להתקבל בעין רעה בציבור בוחרים שמורכב מקבוצות אתניות רבות, עם נאמנויות למדינות שונות ברחבי הגלובוס. וסיבה נוספת: בידול ישראל כנהנית בלבדית מרוחב היד האמריקני עלול להגדיל את מחויבותה של למדיניות האמריקנית ולשחוק את עצמאותה.

בעוד שכוונתו של קנטור טובה (לסוכך על מימון הסיוע לישראל מפני הקרבות העתידיים בקונגרס על תכניות הסיוע הכלליות), מסתמנת עצבנות גוברת והולכת אצל כמה פעילים פרו-ישראליים נוכח השינוי שצפוי בבית-הנבחרים.

"התרגיל הזה (שמציע קנטור) אינו מבשר טובות למאמץ לשמור על הסיוע לישראל כנושא שאינו שנוי במחלוקת גם במושב הבא של הקונגרס, כפי שהיה נהוג עד עתה", אמר איש צוות דמוקרטי על גבעת הקפיטול. "לרוע המזל, במציאות, התרגיל של קנטור יסכן את הסיוע לישראל ויעמיד את האינטרסים המפלגתיים של הרפובליקנים מעל האינטרסים של יחסי ישראל - ארה"ב".