אשכנזי, אתה מפריע

דווקא הישארות אשכנזי מציבה סימן שאלה על יושרו וחפותו ועל מחויבותו לצבא ולמדינה

תראו מה קורה בעולם הרמטכ"לות. מי שעדיין מתקרא רמטכ"ל, גבי אשכנזי, נע ונד בין ועדות חקירה ובדיקה. כל הופעה כזאת שלו דורשת הכנה מאוד מדוקדקת, עניין של שבועות וחודשים. וכמובן, עצם ההופעה - גם היא לפעמים נמשכת ימים ארוכים.

בקיצור, כמה זמן נשאר לאשכנזי להקדיש לתפקידו הצבאי האחראי כל-כך? מה גם שבמעט הזמן הזה, באופן טבעי הראש שלו נתון יותר לחקירות מאשר לכל עניין אחר. אז אולי תאמרו, לא נורא, יש בשטח רמטכ"ל חדש, והוא יכול למלא את החסר.

זו טעות. יש תחומים שרמטכ"ל שעדיין אינו רמטכ"ל אינו רשאי לעסוק בהם, ויש תחומים שהוא יישמר מלגעת בהם כדי לא לפגוע ברמטכ"ל המכהן. כלומר, המצב הנוכחי הוא הגרוע מכל המצבים. גם הרמטכ"ל הרשמי לא יכול לעבוד כמו שצריך - ובאותה מידה הרמטכ"ל בפועל אינו יכול למלא את תפקידו בצורה מלאה.

אם להסתמך על דברים שאומר אשכנזי בפומבי, יש מקום לפליאה על התנהלותו. בכל הזדמנות הוא מספר כמה הוא אוהב את המדינה ועד כמה הוא חרד לביטחונה. אם זה נכון, למה הוא ממשיך לשבת על כס הרמטכ"ל? לא אפשרי שהוא אינו מבין שתועלת הוא כבר בטח לא יכול להביא בנסיבות הנוכחיות.

לא ייתכן שאדם אינטליגנטי כמוהו אינו תופס כי במצב הנוכחי הימצאותו בראש הפירמידה יכולה לגרום רק נזק. מי כמוהו מבין למה גורם מצב בו יש שני מפקדים. ובמיוחד כאשר אחד מהם נתון רובו ככולו בפרשיות וחקירות. זה לא אומר, כמובן, שלאשכנזי לא אכפת מהמדינה. אבל זה כן אומר שאכפת לו מאוד מאשכנזי, כי למדינה נוכחותו העכשווית רק מזיקה ומפריעה.

אז למה הוא נשאר? הסיבה המסתברת ביותר היא עצם קיומן של הבדיקות והחקירות. כל עוד הוא מכהן, ההתייחסות אליו בחקירות ובמערכת אכיפת החוק היא כאל רמטכ"ל. ברגע שיסיר את הדרגות, באופן טבעי מעמדו יהיה חלש יותר.

סיבה אפשרית נוספת היא לא "לגרום נחת" למתנגדיו, קרי: אהוד ברק; וללא ספק גם מכיוון שהוא מאמין בצדקתו וכיוצא באלה.

אבל במאזן הכללי, הלאומי, מדובר במניעים אישיים-אנוכיים לעומת האינטרסים של המדינה בכלל, ושל צה"ל בפרט. אפילו אשכנזי זך ונקי, גם אז הוא היה צריך לאפשר ליורשו להיכנס מיד לתפקידו. אדרבא, במיוחד אם הוא נקי.

דווקא הישארותו של אשכנזי מציבה סימן שאלה לגבי שיקוליו - ובוודאי לגבי מחויבותו לצה"ל ולמדינה.

פרשת בלאו, או שוקן?

אתמול (א') פורסם כי הפרקליטות חתמה על הסכם לשובו של העיתונאי אורי בלאו ארצה, לאחר שנמלט מהחוק עקב מסמכי ענת קם. עדיין לא ניתנה הודעה של היועץ המשפטי לממשלה האם ומתי יורה על פתיחה בחקירה נגד "הארץ" ובעליו, עמוס שוקן, בגין סיוע לבלאו להימלט מהחוק. האם יש צורך להזכיר את עיקרון השוויון בפני החוק?