"אני לא יודע איך בונים חברה לאקזיט. אני כן יודע לבנות חברה למשתמשים"

וויקס, המאפשרת להקים אתרי פלאש בדקות בודדות, מתקרבת לרווחיות ■ אבישי אברהמי, מייסד-שותף ומנכ"ל: "החברה יכולה להיות שווה גם מאות מיליוני דולרים, ועדיין להישאר בישראל"

Wix היא אחת מחברות הסטארט-אפ המוכרות בסצנת האינטרנט המקומית והעולמית, לא מעט בזכות העובדה שלמוצר שלה יש את הערך ה"דביק", זה שיש למוצרים שקל להשתמש בהם, קל לספר עליהם לאחרים וקל גם לשכנע אותם להתאהב בהם. על כך יכולים להעיד 5 מיליון האנשים שכבר הקימו אתר באמצעות הפלטפורמה של וויקס.

החברה מציעה פלטפורמה אינטרנטית חינמית, שמאפשרת להקים אתר פלאש מקצועי במספר קליקים ספורים ובדקות בודדות. כל זאת ללא צורך בניסיון טכני או בהבנה בבניית אתרים, ואף מבלי להשקיע בכך עשרות אלפי דולרים. התוצאה שמתקבלת היא של אתר מקצועי ועשיר במדיה, שנראה כאילו הושקעה בו עבודה רבה.

את החברה הקימו ב-2006 האחים אבישי (מנכ"ל), נדב אברהמי (סמנכ"ל מחקר ופיתוח) , וגיורא קפלן, שמכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה.

"גיורא ואני עסקנו בסוגיה כיצד ניתן לאפשר לאנשים לייצר תוכן גולשים שהוא עשיר במדיה כגון פלאש, ובקלות", אומר אבישי אברהמי. סיעור המוחות נעשה בחוף בננה ביץ' בתל אביב.

"בהתחלה לא היינו בטוחים שזה רעיון מספיק טוב בשביל להקים סטארט-אפ על בסיסו, אבל אחרי שבועיים קלטנו שיש פער עצום בין מה שגולשים רוצים לבין הכלים שלרשותם. באותה העת, רק מקצוענים יכלו להקים אתר מדיה עשירה".

אחיו של אבישי, נדב, ניסה להקים מערכת לבניית אתרי פלאש, והשלושה הבינו שיש פוטנציאל. "כמו שמכונות דפוס ענקיות היו היחידות שהדפיסו דפים עד שהגיע מעבד התמלילים וכל אחד היה יכול להדפיס בעצמו, כך גם וויקס ועולם האינטרנט", אומר אבישי אברהמי.

"אנחנו מבצעים מהפכת ענק בתחום של הוצאה לאור שולחנית, כך שכל אחד יכול לבנות אתר בכמה דקות, ובלחיצת כפתור לפרסם אותו ברשת. כשהבנו את זה, הבנו שיש לנו סטארט-אפ נחוץ ביד", הוא מוסיף.

"הקרנות הזרות היו יותר זריזות"

הסיפור שמאחורי הקמת וויקס שופך אור על ההתלבטויות שכל יזם צעיר עובר. לאבישי אברהמי ולקפלן היה רעיון אחר בראש, שעסק בפתרון לשיתוף קבצים, ואף היה להם כבר Term Sheet, הסכם עקרונות חתום עם אנג'לים שהסכימו להשקיע במיזם. אבל אז עלה הרעיון של וויקס, "וקרענו את ההסכם". השלושה הציגו את הרעיון החדש לאותם משקיעים, בהם יובל כהן (מנהל פורטיסימו) ואילון תירוש (מייסד אקסלינק שנמכרה לקומברס), והם החליטו להשקיע במיזם. "הם האמינו בנו מההתחלה ותמכו בנו לאורך כל הדרך. זה די נדיר שמשקיעים בצורה כזו", אומר אברהמי.

למשקיעים הראשונים הצטרפו גם הקרנות בסמר ו-Mangrove, וב-2010 נכנסה גם קרן בנצ'מרק (לא דרך הנציגות הישראלית). סך ההון שגויס הוא 20 מיליון דולר.

"רק קרנות זרות השקיעו בנו, שכן זמן התגובה שלהן היה יותר מהיר", אומר אברהמי. "בזמן שהקרנות הישראליות הריצו אותנו קדימה ואחורה, קיבלנו הצעות מהקרנות הזרות תוך שבועיים-שלושה. הן היו הרבה יותר זריזות".

סבב הגיוס השני הושלם בשיאו של המשבר הכלכלי העולמי. "המשקיעים הבינו שהמצב יקשה עלינו לגייס עוד הון, והציעו לנו עוד כסף. אבל במקביל, אמרו לנו גם שאם נשיג הצעה יותר טובה - אנחנו יכולים ללכת גם איתה. הם נחלצו לעזרתנו אבל לא ניסו לעשות מחטף".

בחברה לא מוכנים לגלות את נתוני המכירות, אך לפי נתוני IVC הוא היה 25 מיליון דולר ב-2009. "אנחנו קרובים לרווחיות.אנחנו גדלים במהירות ובקרוב נעסיק 200 עובדים".

13 אלף משתמשים חדשים ביום

לדבריו, בכל יום מצטרפים לוויקס 13 אלף משתמשים חדשים, ויש לה 100 אלף משתמשים קבועים (פרטיים ועסקים קטנים) שמשלמים עבור פיצ'רים נוספים הניתנים תמורת תשלום, כמו דומיין עצמאי.

"יש לנו משתמש אחד לפחות בכל מדינה בעולם", אומר אברהמי. בוויקס מתכננים להגדיל את הצוות שיושב בארה"ב, אבל החלום של אבישי הוא לבנות חברה גדולה שתשב בישראל. "חברות אינטרנט כמו 888 הוכיחו שאפשר לפעול גם מישראל. אנחנו חברת אינטרנט שלא צריכה לגייס לקוחות גדולים ולהיפגש איתם פנים מול פנים, ולכן ליבת החברה תישאר בישראל", הוא אומר.

* יש חלומות על אקזיט?

"אישית, אני לא חושב על זה. אני לא יודע איך בונים חברה לאקזיט, אני כן יודע איך בונים חברה למשתמשים. אני אוהב את העבודה שלי ולא מוטרד ממה יהיה, וגם המשקיעים שלנו לא. הפוטנציאל הוא עצום, ואין סיבה שחברות אינטרנט ישראליות לא יהיו גדולות. וויקס יכולה להיות שווה גם מאות מיליוני דולרים, ועדיין להישאר בישראל".

* קיבלתם הצעות לרכישה?

"היו הצעות מגופים מכובדים שכללו אפילו שווי מדויק, אבל סירבנו. המחיר היה נאה, אבל אין לנו שום אינטרס למכור כרגע".

לדברי אברהמי, "2011 הולכת להיות מעניינת, שכן נוצר מצב בעייתי: במקום שיהיה יותר קל לייצר תוכן באינטרנט, זה הפך להיות הרבה יותר קשה. עסק קטן שרוצה להקים אתר, לדוגמה, צריך להתאים לכל סוגי הדפדפנים, מערכות ההפעלה, המכשירים הסלולריים ומחשבי הלוח. זה קשה וגם עולה כסף רב".

לדבריו, בעוד כמה חודשים גם לזה יהיה פתרון. "נאפשר לבנות את האתר פעם אחת, ושהוא יופיע בצורה הטובה ביותר על כל פלטפורמה, דפדפן ומערכת הפעלה. זו משימה לא פשוטה".

הפתרון הזה גם יסייע לוויקס לפעול בזירה שבה אפל, שלא מאפשרת לראות אתרי פלאש במכשירי האייפון והאייפד שלה ודוחפת לעידן של HTML5, הולכת ונעשית יותר דומיננטית. "הדרך לדחוף סטנדרט אינה על-ידי מניעת משתמשים", הוא אומר. "במקום זה צריך לתת למשתמשים כלים יותר טובים. הצעד של אפל אולי יצר עבורנו הזדמנות מצוינת, אבל פגע בהרבה משתמשים".

המוצר של וויקס אינו עובד באופן מוצלח עם השפה העברית, אבל אברהמי מבטיח שתהיה תמיכה מלאה בגרסה הבאה, כמו גם בשפות נוספות. "אין דבר יותר מאכזב מזה שאנחנו לא יכולים לבנות לחברים שלנו אתר", הוא אומר. "אבל זה ישתנה בקרוב".