הזרים מאמינים בסטנלי פישר: "יצליח לקרר את שוק הנדל"ן"

גולדמן זאקס, קרדיט סוויס, JP מורגן ומריל לינץ' תמימי דעים: בנק ישראל יעלה את הריבית באופן איטי והדרגתי ובמקביל ינקוט צעדים נפרדים לריסון בועת הנדל"ן - ויצליח בכך

יום לאחר ההודעה הדרמטית של בנק ישראל בדבר ייקור המשכנתאות כדי לרסן את בועת הנדל"ן, הבנקים הזרים מעריכים כי הנגיד סטנלי פישר אותת למעשה אתמול שהוא לא יעלה את הריבית בקרוב. הזרים מאמינים כי הצעדים שפישר נוקט כעת יסייעו לצינון בועת הנדל"ן וצופים העלאה איטית והדרגתית בריבית הבסיס במשק בשנה הקרובה.

"הצעדים הללו יצליחו באופן הדרגתי לרסן את המשכנתאות ויפחיתו את הצורך בהעלאות הריבית, אך לא יחסלו את הצורך הזה לגמרי", כתבו כלכלני מריל לינץ'. כלכלני הבנק השווייצרי קרדיט סוויס צופים גם כן "ירידה בהיקי המשכנתאות" ומעריכים כי הריבית תעלה באופן הדרגתי ל-2.25% עד סוף השנה ול-3% עד סוף 2011. הריבית במשק עומדת היום על 2%.

גם בגולדמן זאקס, שם חזו כי פישר לא יעלה את הריבית החודש ויעדיף לנקוט בצעדים מאקרו-יציבותיים בשוק המשכנתאות כתחליף להעלאת הריבית, סבורים כי הריבית תיוותר כעת על כנה למשך חודשיים ומכנים את הצעדים בשוק המשכנתאות "משמעותיים".

"החלטת הבנק לנקוט בצעדים מאקרו-יציבותיים כדי למנוע לחץ ספקולטיבי על מחירי הדיור הינה משמעותית מאוד", כותבים הכלכלנים. "ההחלטה מעידה גם על החשש של בנק ישראל מהעלייה במחירי הדירות. עם זאת, אנו סבורים כי הבנק יהיה זהיר נוכח ההאטה הכלכלית וצעדי הפדרל ריזרב".

כזכור, בשווקים הפיננסיים מצפים מה'פד' להכריז על הרחבה מוניטארית נוספת בפגישתו הקרובה בתחילת נובמבר. ההערכות הן כי ה'פד' יכריז על הרחבה מוניטארית בהיקף של מאות מיליארדי דולרים, שתכלול רכישת אגרות חוב ממשלתיות כדי להוריד את הריביות ארוכות הטווח.

"לא תחליף להעלאת הריבית"

מי שנוקט בעמדה קצת שונה מיתר הזרים הוא JP מורגן, שטוען כי ריסון שוק המשכנתאות אינו תחליף להעלאת הריבית.

"פישר ככל הנראה יצליח לקרר את העלייה במחירי הדיור, אך איננו סבורים כי הצעדים שננקטו אתמול הם תחליף אמיתי להעלאות הריבית", כתב מירוסלב פיוג'ר, כלכלן המאקרו של JP מורגן המסקר את המשק הישראלי. "אנו חוזים העלאה הדרגתית של הריבית. תהיה עוד העלאת ריבית אחת עד סוף השנה והיעד שלנו הוא 3.5% עד סוף שנת 2011".

ומה באשר לבנקים, שהוראת בנק ישראל נוגעת אליהם באופן ישיר? ובכן, דארן שאו, אנליסט הבנקים של UBS בישראל, סבור כי הבנקים אכן ייפגעו, ובייחוד מזרחי טפחות , השחקן הגדול בשוק המשכנתאות החולש על כ-35% מהשוק.

"הסיכון הגדול ביותר לשוק הנדל"ן הוא העלאת הריבית לרמות נורמליות או עלייה דרמטית בהיצע הדירות, אך איננו צופים צופים שזה יקרה ב-2011", כותב שאו בסקירה ללקוחותיו. "אנו מעריכים שהפגיעה בבנקים בשוק המשכנתאות תוסט על ידי העלייה ברווח המימוני כתוצאה מהעלאות הריבית בעתיד".