פרייליכמן: "הנחיות בנק ישראל לא יוזילו הדירות"

מנכ"ל בנק אגוד: "מיסוי דירות להשקעה יכול להשפיע על הביקוש אבל אני נגד צעד כזה. רק הגדלת היצע הדירות תפתור את הבעיה. מי שרוצה לגור במרכז יצטרך לשלם מחיר גבוה"

"ההוראה החדשה של בנק ישראל לא תשפיע על מחירי הדירות". כך אמר היום חיים פרייליכמן, מנכ"ל בנק אגוד, בתגובה להנחיות החדשות שפורסמו אתמול על ידי בנק ישראל, שמשמעותן היא ייקור דרמטי של המשכנתאות.

"אם הנחיית בנק ישראל היא צעד אחד ולא חלק מחבילה כוללת לא תהיה השפעה מהותית", הוסיף פרייליכמן. "אין ספק שהריבית על המשכנתאות תעלה באותן הלוואות שההוראה תחול לגביהן ובשיעור של בין 0.5-1%. זאת בגלל הצורך בהקצאת הון של 100%, אבל מדובר רק ב-15%-20% מהמשכנתאות. לגבי מחירי הדירות, אני לא חושב שההוראה תשפיע. אם יקטן הביקוש בגלל ייקור המשכנתא, אולי מחירי הדירות לא ימשיכו לעלות. אבל צריך להבחין בין סוגי דירות ואנשים שקונים דירות יוקרה אינם בהכרח אנשים שגם לוקחים משכנתאות.

- מה יכול להשפיע על המחירים?

"מיסוי דירות להשקעה יכול להשפיע על הביקוש אבל אני נגד צעד כזה כי מיסוי הנדל"ן הכולל כבר היום מספיק גבוה. רק הגדלת היצע הדירות תפתור את הבעיה. מי שרוצה לגור במרכז יצטרך לשלם מחיר גבוה. אבל אם המטרה היא לעזור לזוגות צעירים, נדרש פה טיפול ממוקד ונקודתי במקומות ספציפיים, לאו דווקא במרכז, להכווין לשם זוגות צעירים במחירים יהיו אטרקטיביים".

לילך אשר טופילסקי, ראש החטיבה הקמעונאית בנק הפועלים, אמרה בתגובה להנחיות החדשות כי "בנק ישראל עושה צעדים אחראיים להרגעה של השוק ומנסה להימנע מלפגוע באוכלוסיות כמו זוגות צעירים וזכאים; אבל זו לא דרמה וזה לא מה שיוריד את מחירי הדיור אלא יאט את קצב עליית מחירי הדירות. אני רוצה להדגיש שההנחיה החדשה לא תשפיע על הקהל הרחב.

-מדוע?

"כי רוב המשכנתאות נמוכות מ-800 אלף שקל, ורוב האנשים שלוקחים יותר מ-800 אלף לוקחים את הלוואה בפחות מ-60% מימון. כך שההשפעה תהיה על פחות מ-20% מלוקחי המשכנתאות".

- מה יקרה למחירי הדירות?

"להערכתי נראה עליית ריבית בעקבות הקצאת ההון הנוספת ואני מאמינה שתהיה לזה השפעה על הרגעת מחירי הדיור. בנק ישראל עצמו אמר שאינו רואה בועה ורוצה לקרר תהליכים שעוצרים את מגמת ההתפתחות המהירה שהיתה במחירי הדירות; צעד כזה יכול לעזור ובנק ישראל משתמש בכלים שיש לו בצורה מושכלת אבל אין לי ספק שההשפעה הכי גדולה שבאמת תעשה שינוי בשוק הנדל"ן היא הגדלת היצע הדירות".