מיזם אמנות חדש יקדם אמנים צעירים

תערוכה שתיפתח בשבוע הבא בגלריה של בית המכירות "שורשים" בתל-אביב היא אות הפתיחה למיזם חדש שהקים האמן והאספן שרון תובל, שמטרתו לקדם אמנים בראשית דרכם

התערוכה שתיפתח שבוע הבא בגלריה של בית המכירות "שורשים" בתל-אביב היא אות הפתיחה של מיזם חדש, השואף לקדם אמנים בראשית דרכם. בתערוכה יוצגו עבודות מעניינות של בוגרים טריים של בתי ספר לאמנות, במחירים מאוד אטרקטיביים לאספנים (אם הם לא מחפשים דווקא שמות מוכרים). מחירי העבודות נעים בין 800 ל-4,000 שקל, ומי יודע, אולי תזהו ותתאהבו בכוכבי העתיד של האמנות הישראלית.

כך לפחות סבור בעל היוזמה, שרון תובל, אספן צעיר ואמן אוטודידקט, מהנדס תעשייה וניהול בהשכלתו, העוסק לפרנסתו בייעוץ לשיפור תהליכי עבודה בתאגידים ובגופים גדולים במשק. "העיסוק באמנות הוא עבורי 'לא עבודה', זו תשוקה, למרות שזה הופך את יום העבודה לארוך במיוחד", מודה תובל.

איך הגעת למיזם?

"בתהליך די ארוך, זה לא רעיון שצץ פתאום אלא התבשלות די ארוכה. בעקבות החיבה לאמנות ואספנות למדתי קורס בהערכת אמנות. לאחר שנחשפתי לפן המסחרי של עולם האמנות, התחלתי ללכת למכירות פומביות, והפוקוס של העיסוק ברכישה ובאספנות עורר אצלי רעיונות לפרויקט אמנותי שיעזור לאמנים באיזושהי דרך.

"זה מגיע גם מהמצוקות האישיות שלי - בתור אמן שלא גדל בבית ספר לאמנות ובא מתחומים אחרים, אני מרגיש קצת 'אמן בארון'. וכמי שרוצה לעזור לאמנים מתחילים אני רוצה לחשוף אותם כמה שיותר בפרויקטים ובתערוכות. בחרתי קבוצת אמנים שאותה אני רוצה ללוות במשך כשנתיים אחרי שסיימו את הלימודים - לתת להם כלים להמשיך ולעבוד. העמלה שלי במקרה של מכירה תהיה נמוכה במיוחד לעומת גלריות, ואני מעמיד לרשותם אפיק שיווקי ופרסומי. אני פתוח להסכמים עם גלריות, אין לי דרישת בלעדיות ואני לא סוחר אמנות".

אז איך אתה מסייע לאמנים?

"מבחינתי המיזם עצמו הוא מעין יצירה שלי שמתהווה ונבנית עם הזמן. אני עובד על פרויקטים ארוכי טווח, לא שגרתיים. למשל יש פרויקט עם בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל-אביב, שבו אנו מצוותים אמנים וסטודנטים לשיתוף פעולה".

בחירה סובייקטיבית


עבודה של עידית ימיני

את האמנים המשתתפים בחר תובל תוך כיתות רגליים בתערוכות הבוגרים בבתי הספר לאמנות. בתערוכה יציגו בוגרים טריים של בצלאל, המדרשה, מכון אבני ואורנים, ואף החוג לאמנות של סמינר הקיבוצים והמכללה לצילום קריית אונו.

תובל מאמין שבחר את המיטב ושיוכל אפילו להצביע על "כוכבים לעתיד", אך לדבריו: "יש המון אמנים מאוד טובים אבל הבחירה היא סובייקטיבית. בחרתי כאלה שהם טובים בעיניי, אבל בתערוכת הבוגרים אור הזרקורים עדיין לא הגיע אליהם. תערוכת הגמר היא מעין פיקציה של הגעה לפסגה, אחרי שנה של עבודה בלחץ והשקעה אדירה, עבור הרבה מהאמנים נוצרת נפילה. אני רוצה לתמוך בהם, שימשיכו לעבוד".

גלריה שורשים, כיכר הבימה 2, תל-אביב, הפתיחה יום ד' הבא, 3.11, 19:30 התערוכה תוצג במשך שבוע בלבד. www.modernartisrael.com