הערכות: אורבימד מתקרבת לזכייה במכרז קרנות הביומד

מדיקה והקרן של Bay City ודליה מגידו נותרו במרוץ

תוצאות הביניים של מכרז קרנות הביומד צפויות להתפרסם מחר (ה'). ביום זה יתבקשו המתמודדות להגיש מכתבי כוונות ממשקיעים בקרנות, המעידים על יכולתן לגייס לפחות כ-30 מיליון דולר. קרן שלא תעמוד בכך, תנשור מן המרוץ.

ל"גלובס" נודע כי קרן אורבימד קרובה לסגירה של כמעט כל הסכום הדרוש להקמת הקרן במלואה (מעל 70 מיליון דולר). הקרן שמקימים ביחד Bay City ודליה מגידו, ככל הנראה, תיוותר גם היא במירוץ. בקרן מדיקה ציינו היום שהם מתקדמים יפה עם גיוס הקרן ואילו פיטנגו החליטה כבר לפני כמה חודשים לפרוש מן התהליך.

לקרנות שיוותרו במרוץ יינתן זמן עד סוף אפריל לגייס את יתרת הסכום. "אנחנו מאוד מקווים שיהיו לפחות שתי קרנות", אמרה אורה דר, ראש תחום מדעי החיים במשרד המדען הראשי, לקראת תדריך שערכה בנושא בכנס ג'רני היום (ג'). "בין 2 ל-3 קרנות אין לנו העדפה. אם יהיו רק 2 קרנות, כל אחת מהן תקבל סכום גדול יותר, וסך כל הסכום הוא שחשוב לנו".

לדברי דר, "מאז שהתחלנו בתהליך הקמת הקרנות הממשלתיות, רואים עלייה בהשקעה בחברות קטנות, מתוך אמונה שיהיה מי שייקח אותן לשלב הבא. זה התהליך שרצינו".

באשר לרציונל סביב בניית המכרז, הסבירה דר כי "ראינו שהחסם למימוש הפוטנציאל בשוק הוא כסף וניהול. המכרז הזה מביא את שניהם. נשארנו במבנה של קרנות כי לא רצינו להמציא את הגלגל, אלא בחרנו במודל שלא יבלבל את השוק".

לדברי דר, משרד המדען הראשי בתמ"ת לא רואה במכרז את "ההזדמנות האחרונה" לתמיכה בביומד, כפי שנאמר לפעמים בתעשייה, אלא מתכוון לתמוך בתחום מכיוונים נוספים. בין היתר, מתגבשת בימים אלה תוכנית לתמיכה במחקר יישומי באוניברסיטאות ומתחילה ההיערכות להקמת חממת ביוטק.

כמו כן, בימים אלה מתפרסמת בקשה להצעות מחיר (RFP) בתוכנית לתמיכה בתשתיות בביומד, בהיקף של 10 מיליון דולר. מתוכננת הקמה של חברות שירות בחמישה תחומים: סינתזה של חלבונים, פרמקולוגיה, ניסויים בחיות, הדמיה בחיות, וסינתזה של DNA ו-RNA.

"התשתיות אמורות לשמש הן חברת קטנות והן חוקרים שעדיין לא הקימו חברה אך מעוניינים תחילה לבחון את ישימות הרעיון שלהם", אומרת דר. "דרשנו במכרז שהמשתתפות יהיו חברות שיכולות, באמצעות התמיכה שלנו, להרחיב את פעילותן, אולם חשוב שיהיו אלה חברות בעלות ניסיון". בין החברות ניתן למנות את אמינולאב, הרלן, קיור מדיקל, פארמהסיד וביו-נגב.