הר של מזומנים: כיצד יבזבזו חברות בארה"ב טריליון דולר?

צוברות המזומנים הגדולות בוול סטריט הן: סיסקו עם 39.86 מיליארד דולר, מיקרוסופט עם 36.79 מיליארד, גוגל עם 30.06 מיליארד דולר, ואורקל עם 23.64 מיליארד

חברות בארה"ב צברו במאזניהן כטריליון דולר במזומנים, אך לא צפויות להקצות אותם להרחבת פעילותן העסקית או להוספת עובדים חדשים עקב אי-הוודאות באשר לכלכלה האמריקנית - כך עולה ממחקר חדש שביצעו בסוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס. "כך, מוסיפים בחברה, יהיה קשה לשוק העבודה האמריקני להתאושש".

לפי המחקר, החברות צפויות להוציא את הכספים על רכישות עצמיות של מניותיהן ועל מיזוגים ורכישות, יותר מאשר על פעילותן הקיימת. זאת, היות שעד שלא תתבהר התמונה הכלכלית מהלך של הרחבת פעילות עלול להיות מסוכן ולדרדר את מצבן, לדברי סוכנות הדירוג.

במהלך המשבר הפיננסי הגדול חברות עשו הכל כדי להרחיב את המזומנים שבקופותיהן - החל מקיצוץ בהוצאות, הקטנה של השקעות חדשות או השקעות במתקנים קיימים בכל חברה, וכלה בצמצום פעילות הליבה שלהן - כל זאת כדי להשיג נזילות בזמן של מחנק האשראי והמיתון בארה"ב, וכעת עליהן למצוא איך "לבזבז" את הכסף.

לפי הבדיקה של מודי'ס, נכון לאמצע 2010 חברות אמריקניות שלא מהמגזר הפיננסי צברו סך של 943 מיליון דולר במזומן, לעומת סך מצטבר של 775 מיליון דולר בסוף 2008. "אנחנו מאמינים כי החברות ממתינות ליותר ודאות לגבי כיוון הכלכלה ולעלייה יציבה והמשכית במכירות, לפני שהן יפרדו מהמזומנים שעמלו כל-כך קשה לצבור", אמרו במוד'יס.

צוברות המזומנים הגדולות של וול סטריט הן: סיסקו עם 39.86 מיליארד דולר; מיקרוסופט עם 36.79 מיליארד דולר; גוגל עם 30.06 מיליארד דולר, אורקל עם 23.64 מיליארד ופורד עם 21.89 מיליארד דולר.

מבחינת מגזרים, סקטור הטכנולוגיה הוא צובר המזומנים הגדול ביותר עם 207 מיליארד דולר, אחריו מגזר הפרמה עם 124 מיליארד דולר , האנרגיה עם 105 מיליארד, והקמעונאות עם 101 מיליארד דולר במזומנים.