גוברות ההערכות בארה"ב : תוכנית "הקלה כמותית" מצומצמת

"וול סטריט גו'רנל": גוברות הערכות כי הבנק הפדרלי ינקוט בתוכנית צנועה של רכישות אג"ח בהיקף של כמה מאות מיליארדי דולרים בלבד ■ המשקיעים בהמתנה דרוכה

בימים אלה המשקעים בארה"ב ממתינים בציפייה דרוכה להכרזה של הבנק הפדרלי על מדיניות "הקלה כמותית" של רכישת אג"ח לצורך המרצת הכלכלה האמריקנית. העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מפרסם היום (ד') כי גוברות ההערכות שהבנק הפדרלי ינקוט בתוכנית צנועה יותר של רכישות אג"ח בהיקף של כמה מאות מיליארדי דולרים במשך מספר חודשים בודדים בלבד, זאת בניגוד להערכות קודמות שדיברו על תוכנית רחבה לרכישה של אג"ח בסכום של עד 2 טריליון דולר.

הבנק הפדרלי צפוי להודיע על החלטתו ביום רביעי הבא בסיום ועידה משותפת של מקבלי ההחלטות שתיערך במשך יומיים. מטרת הפד היא להעלות את מחירי האג"ח הארוכות טווח בתקווה לעודד השקעות והוצאות גדולות יותר בארה"ב ובכך לתמוך בהתאוששות הכלכלה האמריקנית.

המשקיעים ממתינים בדריכות למהלך, אך הדעות חלוקות בין המשקיעים לאנליסטים לגבי הצלחת המהלך. בימים כתיקונם הפד היה עשוי להוריד את הריבית כדי להמריץ את הכלכלה האמריקנית אך כיון שהבנק המרכזי כבר עשה שימוש בכלי מוניטרי של הורדת הריבית עד ל-0% ב-2008, הבנק הפדרלי נאלץ לעמוד בפני צורך לנקוט באמצעי מוניטרי אחר.

סקר שערך "וול סטריט גו'רנל" בקרב כלכלנים במגזר הפרטי, העלה כי הפד צפוי לרכוש אג"ח ב-250 מיליארד דולר בכל רבעון וימשיך בתוכנית זו עד אמצע 2011, כך שמדובר ברכישות אג"ח בהיקף כולל של 750 מיליארד דולר.