ענף התעופה בארה"ב הטיס את ההזמנות למוצרים בני קיימא

הזמנות מוצרי תעשייה אוירית דחפו את הנתון לעלייה של 3.3% הגדולה מהצפי ■ לעומת זאת, נתון ליבת הזמנות מוצרי בני קיימא ירד ב-0.8% בחודש ספטמבר

נתונים מעורבים בארה"ב המצביעים על המשך הדשדוש בביקוש למוצרים: מחלקת המסחר בארה"ב דיווחה היום (ד') כי הזמנות מוצרים בני קיימא עלו ב-3.3% בחודש ספטמבר, לעומת צפי לעלייה של 2.5%. מדובר אמנם בשיפור לעומת חודש אוגוסט, אז ירדו ההזמנות ב-1%, וכן בעלייה הגבוהה ביותר מינואר, אולם יש לציין כי ללא מוצרי תחבורה שהיטו את הנתונים, נרשמה ירידה מאכזבת בהזמנות.

ליבת הזמנות המוצרים, קרי ההזמנות להוציא מוצרי התחבורה והתעשייה הצבאית (בעיקר מטוסים), ירדה ב-0.8% בספטמבר - בעוד שהאנליסטים ציפו לעלייה של 0.4%. מדובר בירידה השנייה בגודלה בשלושת החודשים האחרונים.

כאמור, הביקוש למוצרי תעשייה אווירית, שהכפיל את עצמו בחודש ספטמבר, דחף את הנתון הכללי של ההזמנות מעלה. למעט הביקוש לתחבורה, בארה"ב טוענים כי הנתון אינו מעודד ומצביע על האטה בביקושים.

"אנו צופים חולשה בהוצאות ברבעונים הקרובים", אמר כלכלן בכיר ב-RBC ניו-יורק, שחזה ירידה בהזמנות למוצרים ללא מוצרי תעשייה צבאית.

אז מה גרם להטיה בנתונים? חברת בואינג, למשל, דיווחה כי קיבלה הזמנות ל-117 מטוסים בחודש ספטמבר, לעומת 10 מטוסים בחודש אוגוסט. בנוסף בואינג דיווחה על העלאת תחזית הרווח על רקע הביקוש הגדל וציינה כי היא מתכננת להאיץ את היצור.

כלכלנים בארה"ב מעריכים כי הזמנות המוצרים ירשמו האטה בחודשים הקרובים, מה שמצביע על ההאטה בייצור בתקופה שבה שיעור האבטלה נושק ל-10% וממאן לרדת. הנתונים היום פורסמו כשבוע לפני ההודעה הצפויה של הפדרל ריזרב על הרחבה מוניטארית נוספת שאמורה לסייע לכלכלה האמריקנית וכן לפני הבחירות המכריעות לקונגרס.

הנתונים שפורסמו היום עלולים לגרום לכלכלנים בארה"ב לחתוך את התחזיות שלהם באשר להשקעות הפירמות ברבעון השלישי. ביום ו' יפורסמו נתוני התמ"ג של כלכלת ארה"ב ברבעון השלישי של השנה, כאשר ההערכות הן כי המשק האמריקני צמח ב-2% ברבעון החולף, לעומת 1.7% ברבעון השני.