השר לנדאו הורה ל"תמר" להקים תחנת קבלה באשקלון

הקמת התחנה תאפשר לשותפות תמר להכפיל כמות הגז המוזרמת לישראל ולהגדיל את השווי המהוון הנקי של "תמר" ■ התחנה באשקלון תקום בשכנות לתחנה של EMG בה שותף יוסי מימן

שר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו יורה לשותפות בקידוח "תמר" לקדם הקמת תחנה לקליטת הגז מ"תמר" באשקלון, בנוסף לתחנה הקיימת באשדוד. הפרויקט הוא שלב ב' של תוכנית הפיתוח של "תמר", שעדיין לא אושרה סופית. הקמת התחנה הנוספת תאפשר לשותפות בתמר להכפיל את כמות הגז המוזרמת לישראל עד למקסימום של 20 מיליארד מ"ק (BCM) בשנה.

החלטתו של לנדאו התקבלה בעקבות דיון פנימי שנערך במשרד התשתיות לפני יציאתו אתמול (ד') לסמינר בבולגריה בראש משלחת של אנשי עסקים מתחומי האנרגיה והמים.

שכנים ומתחרים

הצורך בהקמת התחנה הנוספת נוצר בעקבות הקפאת התוכנית להקמת תחנת קליטה צפונית, באזור חוף דור, על רקע ההתנגדות של תושבי הסביבה. התחנה הנוספת אמורה להיבנות בשטח שבבעלות חברת קצא"א, ולמרבה האירוניה היא תפעל בשכנות לתחנת קבלה דומה של היריבה העסקית הגדולה של השותפות בתמר, EMG ספקית הגז המצרי. בניגוד לתחנה בצפון, לא יוכלו התושבים לסכל את התכנית להקמת התחנה באשקלון, משום שהיא אושרה בעבר במועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

השיקול העיקרי מאחורי החלטתו של לנדאו להורות על הקמת התחנה הנוספת באשקלון הוא הצורך לספק למדינת ישראל נקודת נחיתה שנייה לגז מ"תמר" כדי להגביר את בטיחות האספקה של הגז. נכון להיום, מקבלת ישראל גז טבעי מקידוח מארי-B של קבוצת ים תטיס.

הגז המופק מהקידוח מוזרם דרך אסדה ימית למתקן קבלה באשדוד. לפני כחודשיים אישר שר התשתיות את שלב א' בתוכנית הפיתוח של קידוח תמר בהיקף של 3 מיליארד דולר. במסגרת התוכנית, יוזרם הגז מתמר בצינור לאסדה הימית של ים תטיס ולאסדה ימית נוספת שתיבנה בצמוד אליה - ומשם למתקן הקבלה באשדוד.

במסגרת שלב ב' של תוכנית הפיתוח, שכאמור טרם אושר, יונח צינור שני שיחבר את האסדות למתקן הקבלה החדש שיוקם באשקלון.

הקמת המערכת הנוספת תאפשר לשותפות בתמר להכפיל את כמות הגז המוזרמת לישראל ובדרך זו להגדיל במידה ניכרת את השווי המהוון הנקי (net present value) של "תמר".

מלשכת שר התשתיות נמסר כי הם אינם נוהגים למסור פרטים מתוך דיונים פנימיים. "עמדת השר ידועה כי יש לייצר יתירות במערכת הולכת הגז".

משותפות תמר נמסר כי "נפעל בשיתוף פעולה מלא עם משרד התשתיות על מנת להבטיח אספקת גז טבעי כחול לבן, באופן שיענה לביקושים במשק הישראלי".