רשות ני"ע סיפקה את הסולם לזוהר לוי; יוותר על עשרות מ' ש'

בעל השליטה בסאמיט יקבל דמי ניהול של כ-9 מיליון שקל בשנה ואופציות בכ-40 מיליון שקל

סוף לסאגת התגמול השערורייתי של זוהר לוי, בעל השליטה בחברת סאמיט . ב-12 בדצמבר יתכנסו בעלי המניות של החברה, הפועלת בעיקר בשוק הנדל"ן הגרמני, על מנת לאשר את הפחתת דמי הניהול לבעל השליטה (55.4%) בסכום של עשרות מיליוני שקלים. הפחתה זו הושגה בעקבות התערבותה של רשות ניירות ערך.

קודם לכן, במשך חצי שנה התנהלו בעצלתיים המגעים בין לוי לגופים המוסדיים בסאמיט, שסירבו לאשר הסכם ניהול חדש עמו, אותו יזם לוי עצמו, בו יוותר על חלק ניכר מדמי הניהול האסטרונומיים להם הוא זכאי (כ-40 מיליון שקל בשנה!). זאת, כנגד קבלת אופציות בשווי עצום של 75.5 מיליון שקל, אותן יוכל לממש ללא תמורה.

מה גרם לוויתור של לוי? הדיווחים שפרסמה החברה מגלים התכתבות מעניינת עם רשות ני"ע, שלא אהבה את מה שראתה בסאמיט ואת פעילות הדירקטוריון. זאת, בזמן שהגופים המוסדיים "גררו רגליים" ולא פעלו בנחישות לשינוי הסכם הניהול של לוי.

קצת רקע: ב-2009 מחקה סאמיט את החברה המוחזקת סאמיט גרמניה מהמסחר בלונדון, ואיחדה את דו"חותיה אחרי שהגדילה את החזקתה מ-18% ל-96%. המהלך הגדיל משמעותית את היקף נכסיה של סאמיט, שמרבית פעילותה מרוכזת כיום בסאמיט גרמניה, וכתוצאה מכך גם הזניק את דמי הניהול להם זכאי לוי בהתאם להסכם הניהול המקורי שלו. הסכם הניהול קבע כי דמי הניהול יהוו שיעור מסוים מהיקף הנכסים של סאמיט, שגדל משמעותית לאחר העסקה.

החברה יזמה כאמור הפחתה של דמי הניהול ללוי כנגד הקצאת אופציות המשקפת הטבת ענק, וניהלה מו"מ עם המוסדיים. בתווך, פנו נציגי רשות ניירות ערך, עו"ד אמיר הלמר ואתגר סוארי, לדירקטוריון סאמיט בחודש יוני וביקשו את הסבר הדירקטוריון להסכם הניהול עם לוי, שבשנת 2009 התבטא בתשלום של כ-12.1 מיליון שקל.

במקביל, בחנה הרשות את "גלולת הרעל" שמאפשרת למעשה ללוי לקבל את דמי הניהול במשך שלוש שנים גם אם יופסק הסכם הניהול עמו. במונחי דו"חות 2009, מדובר על סכום של כ-105 מיליון שקל.

מימוש האופציות מותנה בהשקעה

ההסדר המוצע כעת הוא הפחתת דמי הניהול מ-0.8% ל-0.22% מהיקף הנכסים של סאמיט לשנה, כלומר הפחתה של כ-24 מיליון שקל לשנה שתותיר בידי לוי כ-9 מיליון שקל, וכן ויתור רטרואקטיבי על 21 מיליון שקל. בתמורה, הוא יקבל אופציות במחירי מימוש משתנים, חלקן בתוך הכסף וחלקן מחוצה לו, אשר סך ההטבה שהן מגלמות על פי נוסחת בלאק אנד שולס הוא כ-40 מיליון שקל. כדי לממש את האופציות יצטרך לוי להשקיע 52 מיליון שקל, והחזקתו בהון החברה תגדל בכ-7.3%.

הרשות גם ציינה שבדו"חות 2009 הוצגו התגמולים ללוי באופן מפוצל ובמטבעות שונים, וכללו ויתור על 10.5 מיליון שקל שעדיין לא אושר אז, כך שמדובר בהטעיית המשקיעים. החברה פרסמה אתמול מחדש את הדו"חות בהתאם, והתגמולים ללוי בשנה זו היו 29 מיליון שקל.