נצחון ליהב ולירוקים: נדחתה התוכנית לחשמול הרכבת בחיפה

הוועדה הארצית לשמירת הסביבה החופית אסרה על רכבת ישראל להניח תשתית חשמלית עלית לאורך קטע הנחשב לרגיש בגלל קרבתו לחוף הים

ניצחון לראש עיריית חיפה ולארגונים הסביבתיים: הוועדה הארצית לשמירת הסביבה החופית (ולחו"פ) אסרה על רכבת ישראל להניח תשתית חשמלית עלית לאורך קטע הנחשב לרגיש בגלל קרבתו לחוף הים. בוועדה אסרו על הצבת עמודי חשמל עבור הרכבת לאורך התוואי בנימוק שיביאו לפגיעה נופית ואסתטית קשה.

יהב אמר בתגובה כי מדובר "בנקודת מפנה היסטורית שתוביל את חיפה לתנופת פיתוח שכמוה לא ידעה אף עיר בישראל מעולם". ברכבת לעומת זאת אמרו כי התכנית עלולה לעכב את פרויקט החשמול הארצי כולו ולסכן את חשמול קו עכו-כרמיאל, שאמור להתחיל לפעול ב-2015. אורך מסילות הרכבת בתחומי העיר חיפה כ-20 קילומטר, ומתוכם כ-7 בקטע הסמוך לחוף הים הרגיש נופית.

התנגדותה של עיריית חיפה להצבת העמודים בקטע מנעה את אישורה להפקדה של תכנית המתאר הארצית לחשמול הרכבות (תת"ל 18). בעיריית חיפה תבעו להעביר את המסילה החשמלית בקטע הרגיש מהתוואי העלי לתוואי משוקע שמחציתו עוברת בשטח האורבני (העיר התחתית, קריית אליעזר ובית החולים רמב"ם) ומחציתו בשטחים פתוחים (טיילת בת-גלים, פארק שקמונה ופארק הכט).

ברכבת טענו כי תכנית השיקוע אינה מציאותית בגלל עלותה הגבוהה, המוערכת ב-4 מיליארד שקל. גורמים ברכבת טענו כי אין סיכוי שהאוצר יאשר מימון לפרויקט כה יקר וכי מימוש התכנית יביא לעיכוב של 10 שנים בפתיחת התוואי.

ברכבת הזהירו כי התעקשות ראש העיר יהב תביא לכך שתושבי חיפה ייאלצו להמשיך ולהשתמש ברכבות דיזל כדי להגיע לעיר. יהב מצידו איים על הרכבת כי יחנה משאיות אשפה על המסילות כדי לחסום בכוח את מעבר הרכבות בעיר.

קו הרכבת החשמלי הראשון מעכו לכרמיאל אמור לפעול בישראל ב-2015 כחלק מהחלטת ממשלה לחשמל כ-420 קילומטרים של קווי רכבת ברחבי המדינה. ברכבת מקווים לפרסם מכרזים ראשונים לתכנון ההנדסי של הפרויקט כבר בשבועות הקרובים. עלותו הכוללת של פרויקט החשמול נאמת בכ-1.2 מיליארד אירו.