יום-הולדת שמח למיקרוגל

למרות גילו המופלג, המיקרוגל משתלב נפלא בתרבות האינסטנט והקצב המהיר של ימינו

רשת הטלוויזיה האמריקנית CNN ציינה השבוע את יום-הולדתו של מכשיר חשוב, שרק בגלל הרעש התורן סביב גאדג'טים נוצצים, כמו ה-iPad וה-iPhone, הוא נדחק לאחרונה לקרן זווית, וזוהרו הועם משהו.

זהו מכשיר פופולרי ביותר, שעושה שימוש בגלים אלקטרומגנטיים על מנת לשפר את רמת החיים של מיליוני צרכנים ברחבי העולם. תרבות שלמה נוצרה סביב יכולותיו לחסוך בזמנם של המשתמשים בו ולהקל על חייהם. בד-בבד התפתחו חששות מהסכנות האפשריות כתוצאה מקרינה אלקטרומגנטית שנפלטת בזמן השימוש בו.

המקפידים שבין הצרכנים דואגים לבדוק מדי פעם את רמת הפליטה האלקטרומגנטית שבסביבתו. יש הורים בעלי רמת מודעות גבוהה, שאוסרים על ילדיהם להשתמש במכשיר הזה מחשש להשפעות הקרינה שלו, למרות שהיצרנים השונים מצרפים לו תווי תקן ובטיחות של מעבדות מתוחכמות.

המכשיר הזה מצוי כיום בכל בית. קוראים לו "מיקרוגל" - והשבוע מלאו לו 65 שנים.

החולצה התלכלכה ונולדה ההמצאה

את תנור המיקרוגל המציא, כמעט במקרה, מהנדס אמריקני בשם פרסי ספנסר, שעבד בחברת רית'און. הוא גילה כי קרני הרדאר שבסביבתו עבד המיסו ואפל מצופה שהיה בכיסו. הוואפל הנמס, שלכלך את חולצתו של ספנסר, הביא אותו לסדרת ניסויים, שהראו כי ניתן להשתמש בגלים אלקטרומגנטיים באורכים קצרים (ולכן השם "מיקרו") על מנת לחמם חומרים שונים.

מכאן נסללה הדרך לבניית תנור המיקרוגל, שהופעל לראשונה באוקטובר 1945. הוא היה בגודל של מקרר תעשייתי וגם עלה בהתאם - למעלה מ-5,000 דולר, וזה עוד בדולר של שנות ה-40. אבל בשנת 1954 כבר נבנו מיקרוגלים לשימוש במסעדות, ובשנת 1967 החלה חברת "אמנה" לשווק מכשירים לשימוש ביתי.

כיום, קצת יותר מ-40 שנה מאוחר יותר, המיקרוגל משתלב היטב עם תרבות האינסטנט והפופקורן בת-זמננו. הכול קורה מהר, הכול צריך להיות מוכן מיד, הכל בו-זמני, הכול תוך כדי תנועה.

כאילו מישהו הבין, לפני 65 שנים, שיום אחד יהיה פה דור של אנשים חסרי סבלנות, שיעדיפו לחמם אוכל מהיר על מגשים של פלסטיק, כי אין להם זמן לבישול אמיתי. והם יאכלו את האוכל המהיר הזה לא ליד השולחן, אלא תוך כדי בהייה באחד מאותם המסכים הרבים מולם הם מכלים את מיטב זמנם. כי כמו שהם לא רצו לבזבז את זמנם על בישול - כך הם גם אינם רוצים לאבד את זמן המסך היקר כל-כך.

דמיינו את בן הטיפש-עשרה שגדל בביתכם. הסלולרי בידו אחת, הטלוויזיה מודלקת בציפייה לתום הפסקת הפרסומות, הפיצה מתחממת במיקרוגל - ובין לבין הוא מסמן לכם שיהיה נחמד אם לא תפריעו לו בשיחה שהוא מנהל בו-זמנית בסקייפ עם חבר לא פחות עסוק ממנו.

דמיינו אותו ותודו: אכן כן, המיקרוגל השתלב היטב. הוא ותיק יותר, חדשני פחות, אין בו הזוהר וההילה של ה-iPad וה-iPhone, אבל למרות גילו המופלג, הוא משתלב נפלא בתרבות של נוער המסכים.

מזל טוב לך, מכשיר ותיק וחביב, ונאחל לך עוד שנים רבות ובטיחותיות של חימום מהיר ויעיל. כי מקדושת האינסטנט ומהקצב המהיר של ימי האינטרנט אליהם הורגלנו, איננו מתכוונים להיפרד, לפחות עד שנהיה בני 120.

* יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.