סקר: 70% ממשקיעי ההון סיכון בעד השקעה של מוסדיים בענף

לפי סקר דלויט, רק 15% מהם התנגדו ליוזמת האוצר ■ 54% מעדיפים שהתוכנית תתמקד בסיוע לתת-מגזרים, דוגמת הביומד‏

‎‎בכירי קהילת ההון סיכון מרוצים מתוכניות משרד האוצר, ומצפים לגידול בהיקף המיזוגים והרכישות בתקופה הקרובה. כך עולה מסקר ה-‏VC Indicator‏ הרבעוני שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ ‏Deloitte‏ בריטמן אלמגור זהר.

במסגרת הסקר, 70% מהמשיבים - מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל - הביעו תמיכה ביוזמת משרד האוצר, ובראשה התכנון לעודד גופים מוסדיים ישראליים להשקיע בקרנות הון סיכון מקומיות על ידי השתתפות המדינה בהפסדים מהשקעה בקרנות אלה. רק 15% הביעו התנגדות לתוכנית.

כשנשאלו אם התוכנית תשפיע על התעשייה, המשיבים היו תמימי דעים וציינו שליוזמת משרד האוצר תהיה השפעה על התעשייה, כאשר 67% מתוכם סבורים כי תהיה לכך השפעה רבה או רבה מאוד. למשתתפים בסקר יש גם הצעת ייעול לחיים שני, מנכ"ל משרד האוצר - 54% מהמשיבים סבורים שעל המשרד להתמקד בתמריצים לתתי-סקטורים על-פי עדיפות לאומית, דוגמת קרנות הביומד. ‏

‎‎‏87% - גל המיזוגים יגיע השנה

כאמור, נוסף על הגישה החיובית בנוגע לתוכנית הממשלתית, נושבת גם אופטימיות שקשורה לפעילות מיזוגים ורכישות. 87% מהנשאלים מעריכים שגל המיזוגים והרכישות שהחל בארה"ב ובאירופה יגיע גם לישראל בשנה הקרובה. 61% מעריכים שהיקף העסקאות יעלה בששת החודשים הקרובים, ואף לא אחד מהמשיבים צופה ירידה בהיקף.

התחום החם ביותר צפוי להיות המכשור הרפואי ו-64% צופים עלייה בהיקף העסקאות בו; תחומים חמים אחרים הם הביוטכנולוגיה (62%) והקלינטק (57%). התחומים הפחות אטרקטיביים הם המוליכים למחצה (21%) והתקשורת (18%). ומה בנוגע לשאלה הנצחית - אקזיט או הקמת "נוקיה ישראלית"? 57% מהמשיבים ציינו שלדעתם על התעשייה להתמקד בפיתוח חברות לעסקאות מיזוגים ורכישות, ו-43% מאמינים שעל התעשייה להתמקד בפיתוח חברה גדולה.

בצד האופטימיות, ישנו גם מצב החברות הנמצאות בשלבי הסיד. מהסקר עולה שרק 17% מהמשיבים מעריכים שרוב זמנם יוקצה לטובת ביצוע השקעות חדשות, לעומת 53% שמעריכים שרוב זמנם יוקדש לניהול חברות הפורטפוליו הקיימות.

לדברי רו"ח טל חן, ראש מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת ב-‏Deloitte‏ בריטמן אלמגור זהר, נוסף על תוכניות התמריצים, על משרד האוצר להגדיל את תקציב המדען הראשי, להגדיל את התמריצים לחברות משלב ההזנק ועד להנפקה ולבצע תיקון לחוק המחקר והפיתוח, על מנת שיאפשר הוצאת ידע אל מחוץ לישראל בעלויות נמוכות יותר.