טאף: "אין הגבלה על רכישת דולרים - יש מחלוקת עם האוצר"

הגן בוועדת הכספים על מדיניות רכישות המט"ח: "זה עזר למשק לשרוד את המשבר" ■ עוקץ את שטייניץ: "יש אנשים שטוענים שהמדיניות שלהם היא זו שתרמה להצלחת המשק"

בארי טאף, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל ומי שאחראי על רכישות הדולרים של הבנק, אמר היום (ג') בדיון בוועדת הכספים של הכנסת כי אין מגבלה לכמות הדולרים שבנק ישראל יכול לרכוש. זאת, לאחר שהבנק רכש כמעט 40 מיליארד דולר מחודש מארס 2008. הדיון נערך ביוזמת ח"כ כרמל שאמה (ליכוד).

"אני מודה על ההזדמנות להסביר את המדיניות של בנק ישראל. ככל שאנו מצליחים להסביר יותר, כך מבינים אותנו יותר", אמר טאף בפתיחת דבריו. בהקשר זה נזכיר כי בנק ישראל מסרב בתוקף להתייחס כמעט לכל פרט במדיניות המט''ח, לרבות קריטריון ההתערבות בשוק, קריטריון קביעת היקף הרכישות, היקף הרזרבות המגיע כבר ל-66 מיליארד דולר וגם איפה מושקעות היתרות.

"אין מגבלה לרכישות שלנו, לפחות תיאורטית", הוסיף טאף. "יש שיקולים אבל אין מגבלה. אנו חייבים להתחשב בעלויות ובסיכונים, אבל טכנית אין מגבלה". בהמשך הודה טאף: "יש מחלוקת עם האוצר סביב נושאים אלו".

טאף טען כי מה שמקובל בעולם היום הוא שיתרות המט''ח יכסו את כל החוב החיצוני של המדינה לטווח קצר. לפי הנתונים שהציג, עד שנת 2008 קצב רכישות המט''ח של בנק ישראל היה איטי משמעותית לעומת מדינות ה-OECD. טאף הזכיר כי גם תנודות חדות ולא מוסברות בשוק המט"ח הן סיבה להתערבות.

עוקץ את האוצר

"זה עזר למשק לשרוד את המשבר והקטין את הפגיעה בו", הסביר טאף. "חלק מהיתרונות באחזקת היתרות נובע מכמה האחרים מצפים שאתה תחזיק. אנשים מתפעלים מה-70מיליארד דולר וזה באמת סכום גבוה; אבל אנו חיים בעולם אחר המאופיין בתנודות הון חדות ומהירות. אנו נמצאים בתוך הטווח של שאר מדינות ה-OECD וזה מה שחשוב - אנו לא חורגים.

"לרמות שהסכום היתרות גדל, העולם גדל, הייבוא גדל - כל המדינות הגדילו גם את היתרות שלהן. מה השגנו מהמדיניות הזו? קודם כל הגדלת היתרות ובנוסף שער חליפין שמתאים לאתגרים תרם למשק והקטין את הפגיעה במשק. בתקופה של 'מלחמת מטבעות' הצלחנו להגיע לכך שייסוף השקל היה קצת פחות מכל שאר המדינות הדומים לו".

טאף התייחס גם לשיקולי רווח ועלות של יתרות המט"ח ואמר: "אני מבין שזו נקודה חשובה עבור לא מעט אנשים. אנו לוקחים בחשבון תועלת מול עלות אבל זו אינה הנקודה כי בנק ישראל אינו מוסד למטרת רווח אלא ליציבות מחירים וצמיחה. עד כה המדיניות הייתה רווחית; לפעמים יהיו הפסדים במונחים שקליים. אנו שומרים על כוח הקנייה של יתרות המט''ח כך שניתן לנהל ויכוח ארוך על זה. הכול מופיע בדו''ח של בנק ישראל שחור על גבי לבן, אבל אי אפשר לרשום הכול: כאשר בנק ישראל קונה דולרים ותומך בייצוא ובתעסוקה זה לא מופיע במאזן. כאשר הבנק מגדיל את היתרות ותומך ביציבות - אי אפשר לרשום את זה".

בהמשך שיגר טאף עקיצה ברורה לעבר שר האוצר יובל שטייניץ ואנשי משרדו ואמר: "יש הרבה אנשים שטוענים שהמדיניות שלהם היא זו שתרמה להצלחת המשק. אבל אני סבור כי מדיניות בנק ישראל בכלל ומדיניות המט''ח בפרט תרם תרומה משמעותית להצלחת המשק בתקופה האחרונה".

ברוש: "אנחנו מצליחים כי יש את בנק ישראל"

יו''ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נכח גם הוא בדיון וחלק שבחים לבנק ישראל.

"באתי להודות לבנק ישראל בלי בנק ישראל הצמיחה הייתה עומדת על מינוס משהו והיום על אפס", אמר ברוש. "נכון שאנו עם סגולה אבל תאמינו לי שאנו מצליחים כי יש את בנק ישראל ויש יצואנים ישראלים שזורקים אותם מהדלת וחוזרים לך מהחלון. בנק ישראל, במנהיגות אדירה שגילה, שינה את המדיניות והתחיל לקנות דולרים - זה היה מהפכני. אפילו בארי טאף לא העלה על דעתו דבר כזה".

גם ברוש ירה חצים לעבר האוצר ואמר: "זה לא היה תקציב דו-שנתי לנרות, שאני שומע את זה בכל מקום. אני לא שואל את הנגיד איפה הגבול לרכישת הדולרים; לא רוצה לדעת ולא צריך לדעת - כולנו היינו בצבא ויודעים שיש דברים שלא אומרים. לכן הכעס הגדול שלי על שר האוצר; זה לא מקום לפופוליזם. לא אומרים לאויב שאנו בסוף התחמושת - לא מוסרים אינפורמציה. תנו לנגיד לפעול".

ברוש הציע לאוצר למסות את ההון הזר, כלומר את הספקולנטים, אם ברצונו להירתם למלחמה בהיחלשות הדולר.

"אפשר לחייב את המוסדיים להסיט כספים לחו''ל", הוסיף ברוש. "מי אמר שאג''ח של גרמניה בטווח הארוך פחות טובות מאלו של ישראל? בשביל זה יש רגולציה. אלה דברים בתחום הפיסקאלי. אז אותו אחד שמתלונן שהנגיד מיצה את יכולתו (יובל שטייניץ - א.פ) שיעשה משהו".