סיטי: סממני "המחלה ההולנדית" כבר ניכרים בשקל הישראלי

כלכלנים מעריכים שהשקל ימשיך להתחזק בחודשים הקרובים עד לרמה של 3.55-3.50 בסוף השנה

מיליארדי דולרים מכספי יצוא של תגליות הגז האדירות לחופי ישראלי עדיין לא זורמים לארץ, אבל ייתכן שהמשקיעים וסוחרי המט"ח כבר מתמחרים את ההשפעות העתידיות של התגליות (למרות, חייבים לזכור, שפרוייקט "לוויתן" עדיין לא התגלתה טיפת נפט או מטר מעוקב של גז טבעי).

דיוויד לובין, כלכלן ראשי לשווקים מתפתחים בסיטי בלונדון, מעריך שסוחרי המט"ח כבר מתמחרים את השקל בהתאם להשפעה הצפויה של תגליות הגז, שמלבד זרמי דולרים לארץ מפחיתה משמעותית גם את הדולרים שיוצאים מישראל על יבוא נפט, פחם וגז.

"לתגליות הגז יש פוטנציאל גדול להשפעה חיובית על המאזן המסחרי של ישראל ועל העודף בחשבון השוטף, אם בדרך של חסכון בהוצאות על יבוא דלקים או בדרך של עלייה בהכנסות מהיצוא", אומר לובין לבלומברג. "זה עלול ליצור, או שכבר יוצר, סממנים של המחלה ההולנדית בשקל".

המונח "המחלה ההולנדית" נכנס לשימוש על ידי מגזין ה"אקונומיסט" על מנת לתאר את התופעה שעברה על הולנד בשנות ה-60 - אז תגליות גז גדולות הביאו להכנסות בסכומים אדירים אך שחקו בתגובה את המטבע. תופעת הלוואי השלילית הזאת של הייצוא החדש פגעה ביצואניות אחרות במדינה.

כלכלנים שונים כבר הזהירו מכך שישראל עלולה לסבול מהתופעה. כלכלנים מעריכים שהשקל ימשיך להתחזק בחודשים הקרובים עד לרמה של 3.55-3.50 בסוף השנה, למרות ההתערבות המתמשכת של בנק ישראל בשוק.

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מעריך שלתגליות יש פוטנציאל להכפיל את העודף במאזן השוטף של ישראל. "ניכרת כבר השפעה על הציפיות של השחקנים בשוקי המט"ח עקב התגליות", אמר בפמן במייל ששלח ללקוחות הבנק.