רודף בצע ומתבכיין?

אין לנו מושג מי מוביל את הקמפיין התקשורתי נגד ורמוס, אבל ברור לגמרי מי מרוויח ממנו

לפעמים הניסיונות לעשות ספין תקשורתי כל כך שקופים והחוטים שבהם מרקידים מפעילי הבובות הסמויים מן העין את דעת הקהל, נראים למרחוק. כך קורה היום בפרשת פסגות. בשלב הראשון, שהחל במוצאי שבת האחרונה, הוצג ההסדר שנחתם בין הפרקליטות לבין אייפקס ככורח המציאות.

ההסדר, שיש לתארו לכול הפחות כשנוי במחלוקת, דוברר על ידי רשות ניירות ערך, אייפקס, יורק והפרקליטות כהסדר טוב לכולם, הוגן, הגון וצודק.

העובדה שנחרץ דינם של אנשים, מנכ"ל פסגות רועי ורמוס הוא הידוע בהם, ללא משפט, שסוכם מאחורי גבם על הדחתם מהתפקיד אפילו לפני שהוגש נגדם כתב אישום, התפוגגה ונמוגה בים הדיסאינפורמציה.

לא בכדי חשו בפרקליטות וברשות ניירות ערך אי נוחות מההסדר וזוהר גושן יו"ר הרשות עבד בימים האחרונים שעות נוספות בתדרוכים לתקשורת כדי להסביר את עמדתו.

עכשיו עוברים לשלב ב'. המטרה? להציג את ורמוס כקוזאק נגזל. לא מנכ"ל מצליח שנזרק לכלבים על ידי בעלי המניות שלו. לא מנכ"ל מקצועי שהשביח את החברה ונתן ערך לבעלי המניות שכעת מוכרים אותו מאחורי הגב. ורמוס הוא למעשה מולטי מיליונר, טייקון של ממש.

WOW, רועי ורמוס יוצא עשיר מפסגות אז על מה יש לו להלין? ורמוס יוצא עם עשרות מיליוני שקלים: מענק פרישה, מענק מכירה, דמי הסתגלות ומחלה. הוא עוזב עם 50 מיליון שקל ומאמרי פרשנות מלומדים כבר מסבירים לנו שמדובר בסימפטום לשחיתות המנהלים במגזר העסקי ולתופעת החברים שדואגים אחד לשני.

הנה העובדות. רועי ורמוס יצא עם הרבה מאוד כסף מפסגות. הוא יצא עם הרבה כסף כי הוא יצר לבעלי הבית שלו הרבה מאוד כסף והקפיץ את שווי החברה שניהל. ורמוס לא עשה את זה בשוק אוליגופוליסטי כמו בנקים, סלולר או ביטוח, אלא בשוק תחרותי מאוד, במאבק יומיומי על לקוחות, בזמן משבר כלל עולמי וכאשר בתי השקעות מקבילים קרסו והפסידו.

הנה המספרים:

  • שווי פסגות בשנת 2006 כאשר נמכרה ליורק היה 1.28 מיליארד שקל.
  • שווי פסגות במכירה לאייפקס הוא 2.71 מיליארד שקל.
  • יורק הרוויחו מעל מיליארד שקל, תשואה של 130% בחמש שנים, 20% בשנה.

הקרדיט ניתן לורמוס ולהנהלה שלו ובתמורה נתנה להם יורק 92 מיליון שקל, אופציות למימוש בזמן המכירה הנגזרות משווי החברה. אם פסגות שווה יותר, האופציות שוות יותר. גם ורמוס קיבל, האופציות שלו תומחרו בדצמבר שעבר ב-25 מיליון שקל ולאחר ההנחה במחיר פסגות, ירד שוויין ל-20 מיליון שקל.

ומה היה קורה אם ורמוס היה מקבל את שיעור האופציות שקיבל אלי יונס במזרחי טפחות? הוא היה יוצא עם 35 מיליון שקל ולא עם 20 מיליון שקל.

ויש מענק נוסף, של 20 מיליון שקל. יורק מוכרים את פסגות והולכים הביתה עם 290 מיליון דולר רווח. אין הרבה חברות בעולם ניהול הנכסים שראו קפיצה כה גדולה בערכן בזמן קצר. לכן החליטו אנשי יורק לתת לורמוס מענק אישי בסך כמה מיליוני דולרים, כ-2% מהרווח שלהם. זה סכום גבוה, אבל לגיטימי. הכסף שמקבל ורמוס לא ניתן לו על ידי גוף ממשלתי, גוף נתמך או מונופול אלא על ידי חברה פרטית מכספיה, מרווחיה. אגב, כל הסכומים הם לפני מס.

מי מוביל את הקמפיין התקשורתי נגד ורמוס? אין לנו מושג. באמת שאין. אבל מי מרוויח ממנו? מי מרוויח מהצגתו של ורמוס כרודף בצע ומתבכיין? התשובה ברורה מאליה.