"תגליות הנפט והגז מרתיחות המזה"ת ומהוות מכשול לשלום"

כך כתב ג'יימס דורסי במאמר דעה ב-world politics review ■ "סוגיית הנפט צפויה להקשות על המאמצים להפחית את המתח באזור, שמתמודד כבר עם מספיק מחלוקות - וזה מתסכל"

"תגליות הנפט והגז במזרח התיכון מסלימות עוד יותר את המתיחות באזור שלא חסרות לו כבר צרות צרורות, זאת כאשר המאבק בין טורקיה ויוון על האי קפריסין מתחמם בעקבות החלום למציאת נפט באזור, ומצד שני לבנון וישראל תובעות אחת את השנייה והפעם במחלוקת חדשה על גבולות הים הנפט" - כך כתב ג'יימס דורסי בפתיחת מאמר דעה שלו במגזין הפופולרי world politics review

בחודש שעבר, גם טורקיה הצטרפה לחגיגת חיפושי הגז והנפט: המדינה הודיעה על השקת תכנית לחלוקת רשיונות חיפושי נפט וגז לחופי האי קפריסין, כשלפי ההערכות הכוונה היא לחוף הצפוני של האי המוחזק על-ידה. במסגרת ההודעה, שר האנרגיה הטורקי, טאנר ילדיס, אמר בעקיצה כי "במידה והצד היווני של קפרסין (הדרומי) יזדקק לאנרגיה, נוכל לספק לו את הדרוש".

פוטנציאל הגז מחמם את המאבק על האי קפריסיון

דורסי מעריך כי הודעתה של טורקיה כי תתחיל בקרוב בקידוח אקספלורציה לחיפוש נפט בטריטוריה הימית המשתרעת על שטח של 288 אלף ק"מ מרובע שבין העיר מרסין הטורקית לבין החלק הצפוני של קפריסין, תגביר את המתיחות בין טורקיה ויוון.

טורקיה פלשה לצפון קפריסין ב-1974 לאחר הפיכה צבאית ביוון. טורקיה הקימה יישובים בצפון קפריסין, שבהם מכירה רק ממשלת אנקרה. הממשלה היוונית בדרום קפריסין היא זו שמייצגת את האי באיחוד האירופי, ולא הצד הטורקי. כמו כן, היוונים מתנגדים לצירופה של טורקיה לאיחוד האירופי עד אשר זו תיסוג מקפריסין.

ב-2008 הגישה קפריסין מחאה לאו"ם בעקבות מה שהגדירה "הטרדות" מצד ספינות טורקיות שביצעו לטענתה פעילות חיפושי נפט וגז במימי האזור הכלכלי הבלעדי שלה. מנגד, הטורקים טוענים כי ליוונים אין שום זכות לחפש נפט וגז באזור.

טורקיה מזהירה את לבנון; לבנון מאשימה את ישראל

לפני כשבוע, לבנון הודיעה כי היא תגדיר בקרוב את הגבולות הימיים שלה מול קפריסין וסוריה ותפרסם מכרזים לביצוע אקספלורציה של נפט וגז". לדבריו "לבנון מקווה לפתוח בסבב מכרזים לחלוקת רשיונות לחיפושי נפט וגז בתחילת שנת 2012". "אנו מקווים כי בקרוב נשלח את ההסכמים לאישור הפרלמנט" אמר חרירי לכתבים בקפריסין והוסיף, "בשלב מסויים היו לנו מחלוקות ביחס להסכם עם קפריסין".

טורקיה כבר הזהירה את לבנון ואת הממשלות שהיא נחושה בדעתה להגן על "הזכויות והאינטרסים שלה" והיא "לא תאפשר ניסיונות לשחוק אותם".פקידים טורקים, לעומת זאת, מאמינים כי לבנון לא תתחיל בקרוב את הקידוח.

בחזית נוספת, לבנון כבר האשימה את ישראל בגניבת הגז הטבעי ממאגרים השייכים לכאורה ללבנון, תוך כדי שהוא מתייחסת לאסדות הקידוח "תמר", "דלית" ו"לוויתן". בחודש יוני, העיתון הלבנוני "א-ספיר" פרסם ידיעה שכותרתה: "ישראל מתכוונת לגנוב גז טבעי משדות בתחומי המים הטריטוריאליים של לבנון". חלמי מוסא, כותב המאמר טוען כי לא מדובר בתגלית נוספת של גז טבעי אלא ב"נושא כלכלי ופוליטי ממדרגה ראשונה", וגם הוא התריע כי זו עלולה להיות עילה למחלוקת פוליטית נוספת בין שתי המדינות.

"זה ייקח שנים ללבנון על מנת להוכיח את טענותיה כי קידוח הנפט הישראלי מפר את זכויות השטח של לבנון. גם אם היא תצליח להוכיח זאת, לביירות עדיין חסרים שרירים צבאיים כדי לעשות משהו בהקשר הזה. זה קצת מתסכל שסוגיית הנפט צפויה להקשות על המאמצים להפחית את המתח באזור, שמתמודד כבר עם מספיק מחלוקות", כך חתם דורסי את מאמרו.