לקראת החלטת ה'פד': הדולר היציג נחלש ב-0.25% ל-3.613 ש'

האירו היציג התחזק ב-0.26% ונקבע ב-5.07 שקלים ■ ביל גרוס: "הדולר עלול לאבד 20% מערכו בשנים הבאות" ■ דו"ח האינפלציה הרבעוני: המשך צמיחה במשק תוך האטה באינפלציה

המסחר במט"ח היום (ד') התנהל בציפייה דרוכה להחלטת הפדרל ריזרב בארה"ב שצפויה להתקבל היום ולהשפיע על כיוון הדולר. עם קביעת השערים היציגים נרשמה מגמה מעורבת כאשר הדולר נחלש והאירו התחזק. הדולר היציג נחלש ב-0.248% ונקבע ב-3.613 שקלים. האירו היציג התחזק ב-0.265% ונקבע ב-5.0699 שקלים.

היום פירסם בנק ישראל את דו"ח האינפלציה לרבעון השלישי של השנה ובפתח דבריו נכתב "נתונים לרבעון השני של 2010 ומרבית האינדיקטורים שהתקבלו לרבעון השלישי מצביעים על המשך הצמיחה של המשק תוך האטה מסוימת ברבעון החולף בסביבת אינפלציה שנותרה נמוכה, להוציא את תחום הנדל"ן. התמונה הכוללת של מצב המשק הישראלי בתקופה הנסקרת היא חיובית".

לראשונה מתייחס בנק ישראל לתופעה המכונה "מלחמת המטבעות". בנושא נכתב כי "הפערים בצורכי המדיניות, במיוחד במדיניות הריבית, מציבים קושי גדול בפני קובעי המדיניות המוניטרית בְעולם של תנועות הון חופשיות, הרגישות לפערי הריבית בין מדינות. בהעדר מסגרת לתיאום בין-לאומי של המדיניות המוניטרית - כולל מדיניות שער החליפין - מנהלות המדינות השונות את מדיניותן באופן עצמאי, בשילוב של שינויים בריבית והתערבות הולכת וגוברת בשוק מטבע החוץ; מצב זה מוביל למתחים של מדיניות בכלכלה הבין-לאומית".

על רקע זה רומז בנק ישראל כי הוא ימשיך את התערבותו בשוק המט''ח ובדו''ח נכתב כי "על רקע ההתגברות הבלתי שגרתית של אי-הוודאות בזירת המטבעות ימשיך בנק ישראל לעקוב אחר מכלול ההתפתחויות הכלכליות ויפעיל את הכלים העומדים לרשותו".

ברמה המקומית, נזכיר, ב"גלובס" דווח אתמול כי רכישות דולרים בהיקף של יותר מ-400 מיליון דולר בדרך לשוק. נודע כי כ-1.5 מיליארד שקל, שהם חלק מעסקת רכישת חלקה של קרן יורק בבית ההשקעות פסגות על ידי קרן אייפקס, הגיעו לידי יורק ויומרו לדולרים. 700 מיליון שקל נוספים הועברו מאייפקס ליורק בדולרים.

עוד פורסם אתמול ב"גלובס" כי בארי טאף, מנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל ומי שאחראי על רכישות הדולרים, אמר בדיון בוועדת הכספים של הכנסת כי אין שום הגבלה על רכישות הדולרים של הבנק, אולם הוא הודה כי בנק ישראל מצוי במחלוקת עם משרד האוצר בנושא זה. טאף ציין כי רכישות הדולרים סייעו למשק הישראלי לצלוח את המשבר והגן על מדיניות בנק ישראל.

כאמור, בעולם יום גדוש באירועים שעשויים להשפיע על כיוון הדולר. בחירות בארה"ב והחלטת הבנק הפדרלי שהתכנס כבר אתמול לישיבתו בת היומיים ובסיומה יפרסם את החלטת הריבית החודשית. הריבית צפויה להישאר על כנה (0-0.25%) אולם במוקד ההתעניינות העולמית תעמוד ההצהרה הנלווית על היקף ההרחבה המוניטארית.

בשוק מצפים לרכישות אג"ח ממשלתיות בהיקף של כ-100 מיליארד דולר בחודש למשל חצי שנה לפחות ושה'פד' לא יודיע על מגבלה כלשהי של הרכישות וישמור לעצמו את האופציה להגדיל את היקף הרכישות. ההרחבה הכמותית הזו עלולה להחליש את הדולר בעולם.

"הדולר עלול לאבד 20% מערכו בשנים הבאות, אם הפדרל ריזרב ימשיך לנקוט צעדים בלתי שגרתיים של הקלה מוניטרית", אמר ביל גרוס, מנכ"ל משותף של פימקו, חברת ניהול קרנות הנאמנות הגדולה בעולם. "לדעתי ירידה של 20% בשער הדולר היא אפשרית", אמר גרוס, וציין שקצב היחלשות הדולר מהווה שיקול חשוב עבור המשקיעים. עוד ציין גרוס כי ההקלה הכמותית לא רק תיצור יותר דולרים, אלא גם תקטין את התשואה שהמשקיעים מרוויחים על הדולרים.

בחדר המסחר של FINEXO מעריכים כי הכרזת הפד תוביל להמשך מגמת היחלשות הדולר בעולם גם אם היקף ההתערבות יהיה כמצופה, "אם היקף ההתערבות יהיה גדול יותר מהציפיות, אנו צפויים לקבל דחיפה נוספת למגמת היחלשות הדולר בעולם", מעריכים.

[לאתר המט"ח]