ציור של מודליאני נמכר ב-69 מיליון דולר

בסך-הכול הסתכמה המכירה שהתקיימה אמש בסותב'ס ניו-יורק ב-227.6 מיליון דולר, ונמכרו בה 46 יצירות מתוך 61 שהוצעו למכירה

שיא מחיר חדש נקבע אמש (ג') ליצירה של אמדאו מודליאני, שציורו La Belle Romaine נמכר בסותבי'ס ניו-יורק תמורת 69 מיליון דולר. 5 קונים פוטנציאליים התחרו על הזכות לרכוש את יצירת המופת מ-1917, והעלו את המחיר הרבה מעבר להערכה המוקדמת "המתונה", שנעה סביב 40 מיליון דולר.

היצירה נחשבת לנציגה מובהקת של אחת התקופות החשובות בעבודתו של האמן, אחת מסדרה של דיוקנאות בעירום. יצירה אחרת של מודליאני, ובה אחד הדיוקנאות המוקדמים של המוזה שלו, ז'ן הבוטרן, נמכרה תמורת 19 מיליון דולר.

חבצלות המים של קלוד מונה, מ-1917, הגיע ל-24.7 מיליון דולר, על סף ההערכה המוקדמת. ההכנסות ממכירתם של שני האחרונים נועדו למימון פעילותה של הקרן הלאומית לאמנות צעירה, המאתרת אמנים בראשית דרכם ומספקת להם מלגות להשכלה ועבודה אמנותית.

את הקרן יסד תד אריסון המנוח ומי שמכרה את הציורים היא אלמנתו, לין. את היצירה של מונה רכשו בני הזוג אריסון ב-1998 בסותבי'ס, תמורת 9.9 מיליון דולר. גם היצירה המובילה של מודליאני נמכרה בסיבוב הקודם שלה בשוק בסותבי'ס ניו-יורק, ב-1999, תמורת 16.7 מיליון דולר - מחיר שיא באותה תקופה.

כתבת האמנות הוותיקה של ה"טיימס", קרול ווגל, הכתירה את המכירה אמש כ"התחלה בריאה" לעונת המכירות הפומביות. לדבריה, על שמירתה של רמת המחירים הגבוהה אחראים אספנים ומשקיעים, שחלקם מגיעים ממדינות "שלאחרונה נודעו כמקור לכסף החדש בשוק". זאת היא מסיקה מהעובדה שאת האספנים ייצגו באולם המכירות אנשי סותבי'ס מהונג קונג, מוסקבה, טוקיו וג'נבה. מי שסגרה את העיסקה בסופו של דבר הייתה נציגה מניו-יורק, הידועה בקשריה עם השוק הרוסי.

בסך הכול הסתכמה המכירה ב-227.6 מיליון דולר, כולל עמלות בית המכירות, ונמכרו בה 46 יצירות, מתוך 61 שהוצעו למכירה. התוצאה אכן יפה, אך היא נמוכה משמעותית מההערכות המוקדמות שהגיעו ל-266 מיליון דולר, ללא עמלות. היא מעידה על שוק מפוכח שבו הכסף יוצא מהארנק רק כשמדובר בסחורה בטוחה.

"שידוך" בין מוכר וקונה פוטנציאלי

פרשנים מציינים כי ערב זה הצטיין בהיצע של יצירות מוכרות מאוד, של אמנים מפורסמים וידועים, כך שהם נחשבים להימור בטוח עבור קונים חדשים - "מותגי-על", שתמיד יישארו אופנתיים ורבי ערך. אגב, לא כל היצירות במכירה זו נחשבות למעולות, חלקן אף הוכתרו בכמה פרסומים "בינוניות", ואלה שתומחרו בנדיבות רבה מדי נכשלו במכירה. אך ללא ספק השמות הגדולים עושים את העבודה והתקופה האימפרסיוניסטית והמודרנית, ממונה עד פיקאסו, עדיין שולטת בטעם האספנים ה"כבדים".

מומחים מעריכים שלכמה מיצירות המפתח השיגה סותבי'ס הסכמי קנייה מבעוד מועד, והציגה אותן בפתח המכירה, כדי לעורר את האווירה באולם ולהניע את הערב. החלטה נבונה בהתחשב בכך שערב זה הוא המפתח לעונת המכירות.

כפי שפורסם ב"גלובס" אמש, הערב תציג כריסטי'ס ניו-יורק את כוחה במכירת אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית, עם יצירות שאיכותן ומחיריהן אינם נופלים מאלה של סותבי'ס. בשבוע הבא יהיו אלה מכירות האמנות העכשווית, שמעלות את הרף ופונות לקהל אספנים קצת יותר ספקולטיבי.

בניתוח ראשוני של מגמות השוק יש להתמקד בנוהג של בתי המכירות להבטיח את הקנייה לעבודות המוצגות כיצירות מפתח במכירה. הדבר משמעותי במיוחד לשמירה על אווירה חיובית ולהנעה לפעולה של משקיעים נוספים. במפולת הכלכלית של 2008 הייתה נקודת משבר בשוק האמנות, בין היתר בשל הבטחות מחיר שנתנו בתי המכירות למוכרים.

בעקבות זאת נותרו עם יצירות שלא נמכרו בשל הערכה גבוהה מדי, ונאלצו לשלם למוכר את המחיר המובטח. כעת, ככל הנראה, שכללו בתי המכירות את רשת הביטחון שלהם, והם נוקטים "שדכנות" בין מוכר וקונה פוטנציאלי, טרם הצגת היצירות המרכזיות במכירה. במקרה שההתמחרות בפועל עולה על המחיר שהוסכם עם הקונה המובטח, ההצעה הגבוהה ביותר מנצחת.