ידע נרחב, אופקים צרים

"אל תפיל את המיליון", יום ד' 21:00, ערוץ 2, שידורי קשת

את חטאי אני מזכיר היום: לפני שבוע בדיוק כתבתי כאן על "אל תפיל את המיליון" שהשעשועון המצליח הזה אינו אהוב עליי במיוחד, מפני שהוא אינו מתגמל מתמודדים בעלי השכלה כללית רחבה כמו "מי רוצה להיות מיליונר?", "הכספת" או "מקבילית המוחות" הישנה והטובה.

הרגיזה אותי העובדה שגם מי שמגיע לתוכנית חמוש בידע כללי נרחב עלול ליפול ברווח שבין מיכאלה ברקו לבר רפאלי (ומי שצפה באחת התוכניות האחרונות יודע על מה אני מדבר), אבל יומיים מאוחר יותר, ביום שישי האחרון, התיישבתי לי אל מול המסך וקיבלתי שיעור על הפער בין ידע כללי נרחב לבין אופקים רחבים: אל הבמה עלה זוג, אלא שהגבר שימש כתפאורה בלבד לצד אשתו הידענית.

מתברר כי מדובר במתמודדת שמוכרת למנחה ארז טל מימי "הכספת", שם היא הגיעה עד לגמר וכשלה רק במשחק "ראש בראש" על המיליון. גם בשעשועון הזה, הנחות משמעותית (מבחינת היכולות שנדרשות מהמתמודדים) לעומת "הכספת", הפגינה הגברת ידע כללי יוצא דופן, אבל אז הופיעה לפניה שאלה שמבקשת ממנה לבחור בין 4 זמרים: חוליו איגלסיאס, שלמה ארצי, אייל גולן וצביקה פיק - 4 זמרים מוכרים שרק אחד מהם לא היה כדורגלן בעברו.

בני-הזוג שמו את רוב הכסף על התשובה הנכונה אמנם, שלמה ארצי, והמתמודדת נימקה את הבחירה: "הוא אינטליגנטי מדי". כלומר - נבון מכדי להיות כדורגלן.

יש לעיתים שתוכנית טלוויזיה מצליחה להדהים אותך אף מבלי שנתכוונה לכך, ועבורי היה זה רגע של התגלות אמיתית: הנה אישה משכילה שקשה מאוד להתקיל אותה בשאלה ללא תשובה, ויחד עם זאת מקטלגת אנשים בהכללה כה גסה ומפגינה התנשאות ובורות שמוכיחה כי כל הידע שבעולם עלול להיות שווה כקליפת-השום כשהוא מגיע מתוך למדנות לשם למדנות, ולא מתוך סקרנות טבעית שמקורה קודם כל בראש פתוח.

דעתי על "אל תפיל את המיליון" לא השתנתה: הוא עדיין לא מאתגר אותי מספיק כצופה, ולפיכך קצת משעמם, אבל רק בשביל אותו רגע שאפשר לי לקיים עם ילדיי את הדיון החשוב, היה כדאי.

תודה לצוות השעשועון על השאלה המקורית ותודה לך גברת משכילה - ויחד עם זאת, כה צרת-אופקים.

הצגה ראשונה

3 סרטים נחמדים למי שמוכן לוותר על החדשות ותוכניות הפריים-טיים

חברות בארגון טרור, עבור עמים שחיים תחת כיבוש, לא מעידה תמיד על אהבת ההרג. להיפך, לפעמים "מסתננים" לשורות המחתרת גם אנשים רגישים וטובים, שנקלעים לסיטואציות אכזריות.

זה בדיוק מה שקורה לסטיבן ריאה, שמשתתף בפעולה של הצבא הרפובליקני האירי, שמהלכה מוצא להורג בן-ערובה, חייל אנגלי (פורסט ויטקאר). האירי ההמום והמבולבל מחליט למצוא את חברתו של החייל ההרוג, אלא שזו מתבררת כ... למה להרוס? אם עוד לא ראיתם, תופתעו בוודאי ממש כמוהו מ"משחק הדמעות" (הוט דרמה, 20:10).

טום הנקס נחשב, לטעמי בצדק, לאחד השחקנים הגדולים של הוליווד בדור האחרון. למרות שאין סיכוי שמי מהקוראים עוד לא צפה ב"ביג" (הוט פאן, 20:15), אפשר שתרצו להיזכר איך הכול התחיל, באחד הסרטים הראשונים של הטאלנט, ובוודאי הראשון שהוציא את תהילתו.

בחזרה לבריטניה הגדולה: כל מי שביקר אי-פעם בבלפאסט, יודע שלמקומיים יש כמה גאוות גדולות: העובדה שג'ונתן סוויפט כתב בעיר את "מסעות גוליבר", העובדה שהטיטאניק נבנתה במספנותיה ("היא יצאה מכאן בסדר" הם טוענים), וכמובן, האחד והיחיד, ג'ורג'י בסט המנוח. בשנים האחרונות התווסף לרשימה עוד שם: ג'יימס נייסביט, אחד השחקנים האהובים בקולנוע ובטלוויזיה באנגליה רבתי. ב"לאקי ברייק" (יס 1 20:10) הוא מככב בתפקיד אסיר שביחד עם חבריו, מתכנן להימלט מהכלא בחסות הצגת תיאטרון שהם מעלים. כדאי לראות.