ביום שאחרי הבחירות: האם חלון ההזדמנויות של אובמה נסגר?

נשיא ארה"ב ניצב בפני מאזן כוחות חדש שעלול להגבילו בהשגת יעדים משמעותיים, בעיקר בכלכלה

ייתכן שבחירות אמצע הקדנציה סגרו את חלון ההזדמנויות של הנשיא ברק אובמה לעשות מעשים גדולים.

לאחר הפסדי מפלגתו בבחירות לקונגרס אתמול (ג') בלילה, ניצב אובמה בפני מאזן כוחות חדש, שעלול להגביל את יכולתו להשלים את השגתם של יעדים משמעותיים, כגון חקיקה בסוגיית השינוי האקלימי.

"עכשיו זה הולך להיות הרבה יותר קשה, החל בדברים גדולים כמו הסחר במכסות זיהום אוויר, וכלה בדברים קטנים כמו מדיניות 'לא לשאול, לא לספר' לגבי הומוסקסואלים ולסביות בצבא וסגירת כלא גואנטנמו", אמר מאט בנט, לשעבר עוזר בבית הלבן בתקופת קלינטון, וכעת סגן נשיא "הדרך השלישית", ארגון מחקר ושדולה בוושינגטון. "אבל יהיו עסקאות, והשאלה היא: באילו תחומים יהיו הרפובליקנים מעוניינים לעשות עסקאות?"

ייתכן שתוצאות בחירות אמצע הקדנציה יובילו להסטת נטל האחריות על המדיניות הכלכלית. כשהתעסוקה וההתאוששות הכלכלית נמצאות בראש הנושאים המדאיגים ביותר את הבוחרים, ניצחון הרפובליקנים יעמיק עוד יותר את הקיפאון הפוליטי בסוגיות פיסקליות, והבנק המרכזי של ארה"ב, פדרל ריזרב, יישא בחלק גדול יותר של נטל ניהול הצמיחה.

התפקיד של ה'פד'

לאחר שבתחילת תקופת כהונתו הצליח אובמה להעביר תמריצים פיסקליים בשווי כולל של 814 מיליארד דולר כדי להיאבק במיתון, הוא עלול למצוא את עצמו כעת בבית הנבחרים מול רוב רפובליקני שמתנגד למדיניותו הכלכלית. כתוצאה מכך יהפוך הפד ל"משחק היחידי בעיר" בניהול הצמיחה הכלכלית, אמר וינסנט ריינהרט, לשעבר מנהל לעניינים מוניטריים בבנק.

"אם היית מחבר רשימה של 15 הדברים שוושינגטון צריכה לעשות כדי לתמוך בהתאוששות, ההקלה הכמותית היתה במקום ה-15", אמר ריינהרט. "הבעיה היא שסעיפים 1-14 כבר אינם ברשימה, בגלל שהם כרוכים במדיניות מס ובשינוי חוקים. אף אחד לא חושב שדברים כאלה הולכים לקרות".

הקרב הגדול - על התקציב והגירעון

הקרב הגדול ביותר יהיה סביב התקציב והגירעון. ועדת הגירעון הדו-מפלגתית של אובמה תמסור את הדו"ח שלה ב-1 בדצמבר, אבל הדמוקרטים לא אותתו על נכונות כלשהי להתפשר בקיצוץ תוכניות רווחה כגון מדיקר, והרפובליקנים איתנים בהתנגדותם להעלאות מסים.

הרפורמה הנרחבת במדיניות האנרגיה לצורך ההתמודדות עם השינוי האקלימי, שאותה הציג אובמה במהלך מסע הבחירות שלו לנשיאות כסוגיה בעלת הקדימות הגבוהה ביותר לכשעצמה, תיתקל גם היא בהתנגדות מצד הרפובליקנים, וייתכן שאף מצדם של חלק מהדמוקרטים, שתקפו את תוכניתו של אובמה לסחר במכסות זיהום אוויר.

לפני הבחירות שנערכו אתמול אמרו מנהיגי הרפובליקנים כי לא יתפשרו בנושא. מנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל מקנטקי, אמר למגזין "נשיונל ג'ורנל": "הדבר החשוב ביותר עבורנו הוא להבטיח שהנשיא אובמה יהיה נשיא של תקופת כהונה אחת".

במקביל העריכו עוזרים בבית הלבן כי לא יהיו שינויים משמעותיים במסלול שקבע אובמה.

יועציו של אובמה אמרו שהממשל יסיט חלקית את התמקדותו ליישום הרפורמות בשירותי הבריאות ולפיקוח על תעשיית השירותים הפיננסיים - שני נושאים שאותם נוהג הנשיא להזכיר כהישגים חשובים. העוזרים הביעו ביטחון ביכולת הדמוקרטים להדוף כל מאמץ רפובליקני לבטל את החקיקה.

אתגרים כלכליים מסוג שונה

רייגן וקלינטון הצליחו להתאושש מהמהלומות שספגו בבחירות אמצע הקדנציה ב-1982 ו-1994, ואף להיבחר לתקופת כהונה שנייה, אך אובמה ניצב בפני אתגרים כלכליים מסוג שונה לחלוטין. ב-1994 ההתאוששות הכלכלית כבר היתה מבוססת היטב, והאבטלה היתה במגמת ירידה במשך יותר משנתיים. בבחירות אמצע הקדנציה של רייגן, החל הפד להגמיש את המדיניות המוניטרית שנועדה לרסן את האינפלציה, ובבחירות לנשיאות ב-1984 כבר הגיעה הכלכלה לצמיחה של יותר מ-7%.

כאשר אובמה ינסה להיבחר לתקופת כהונה שנייה ב-2012, צפויה הכלכלה לצמוח בקצב של 3%, והאבטלה, שנמצאת כעת ברמה של 9.6%, תרד ל-8.7%, על פי סקר כלכלנים שערכה בלומברג ניוז באוקטובר.