להיערך בהתאם: הטבה לחיסכון הפנסיוני - רק להכנסה מעבודה

כיום הציבור זכאי להטבות מס גם בעבור הכנסות נוספות ■ במסגרת שינויים שמתכננת רשות המסים, העצמאים יוכלו להפריש 4.5% נוספים

רשות המסים מקדמת שורה של שינויי חקיקה במיסוי החיסכון הפנסיוני - הביטוח הסוציאלי, כשהשינויים הצפויים הולכים ומתבררים, הגם שאינם סופיים לעת עתה. בכוונת רשות המסים, בראשות יהודה נסרדישי - בתיאום עם אגפי התקציבים ושוק ההון והחיסכון באוצר - לפשט את התשתית החוקית של המיסוי בכל הנוגע להפקדות הפנסיוניות, באמצעות ביטול כפילויות בזיכויים וניכויים, כשהטבת המס היחידה תהיה זיכוי בגין הפקדות פנסיוניות בשיעור אחיד של 36% מסך ההפקדות עד לתקרה.

בכוונת רשות המסים להצר את הגדרת ההכנסה המזכה בהטבת המס, כך שתכלול רק הכנסה מיגיעה אישית. כלומר, בכוונת הרשות להביא למצב שבו הטבות המס יינתנו רק בעבור הפקדות מעבודה (בין אם שכר אצל השכירים, או הכנסה מעבודה אצל העצמאים). כיום, הציבור זכאי להטבות מס גם בעבור הכנסות שאינן מיגיעה אישית בלבד, וזאת עד לתקרות המותרות.

בכל אופן, תקרת ההכנסה המזכה תהיה עד כ-180 אלף שקל. כיום היא עומדת על כ-190 אלף שקל לעצמאי וכ-380 אלף שקל לשכיר. תקרת ההפקדה להטבת מס תהיה בגין הפקדה של סכומים עד 15% מההכנסה המזכה כאמור.

התקרה עולה

ואולם הרשות לא בהכרח תצמצם את ההיקף הכספי הכולל שתיתן המדינה בגין הטבות המס לציבור, ואף עשויה להביא להגדלתו. זאת, משום שתגדיל במידה ניכרת את היקף תקרת הזיכוי האפשרי לבעלי שכר בינוני (למשל - כ-10,000 שקל בחודש), כך ששכירים שלא מנצלים כיום את מלוא הטבות המס יוכלו להגדיל את שיעור החיסכון הפנסיוני שלהם, ולחסוך כאילו שכרם לחיסכון גבוה משכרם בפועל.

התוכנית בטיפול

כמו כן, העצמאים ייהנו מעוד שינוי שבא לקראתם, ונוגע לכך ששיעור ההפקדה המרבי שלהם שיזכה להטבות יהיה 19.5% - ולא 15% כפי שקיים כיום, כשהתוספת האמורה תבוא כנגד ההפרשה לפיצויים שממנה נהנים השכירים.

נוסף על כך, בכוונת רשות המסים לבטל את הקצבה המוכרת (קצבה ששולמו בגינה מסים במועד ההפקדה, ופטורה ממס על מנת למנוע כפל מס) ולהחליפה בקצבה מוטבת.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "אכן, הנושאים שציינת נמצאים בטפול צוותים במשרד האוצר ורשות המסים. מגמת השינויים הצפויים היא לפשט את החקיקה ואת תפעול הוראות החוק. לכשיגובשו ההמלצות לכדי חקיקה, נפרסמן בדרכים המקובלות".

מה ישתנה?

1 סעיפי הזיכוי והניכוי יבוטלו או יתוקנו, ובמקומם יבוא סעיף חדש העוסק רק בזיכוי

2 ההכנסה המזכה בהטבת המס תוגדר כהכנסה מיגיעה אישית במובנה הצר

3 תקרת ההכנסה המזכה תהיה 180 אלף שקל

4 תבוטל הקצבה המוכרת, ובמקומה תהיה קצבה מוטבת

5תקרת ההטבות לזיכוי תוגדל