דאבל פיוז'ן הישראלית: שותפות עם סוני; מחזרת אחרי מיקרוסופט

בחברת דאבל פיוז'ן הישראלית, המשלבת פרסומות מתחלפות במשחקי וידיאו, הבינו שכדי לצמוח צריך לשבת ביפן, קרוב לתעשייה

שוק הפרסום מחפש תמיד מקומות חדשים שמתוכם יוכל לחדור לתודעת הצרכנים. הוא מוצא אותם באינטרנט, בממשקים של טלפונים סלולריים, באפליקציות ובעולם משחקי המחשב והקונסולות. כל כניסה לפלטפורמת פרסום חדשה מאפשרת גיוון של קהל היעד שנחשף לפרסומות.

בחברת Double Fusion הישראלית הבינו באמצע העשור כי קהל שנחשב דווקא דומיננטי - גברים בני 18-35 - הולך ונעלם מהרדאר בפלטפורמות הפרסום הרגילות. בעבר הקהל הזה היה מעביר שעות בצפייה בערוץ 2, היום הגברים הללו מעבירים זמן מול קונסולות המשחק.

וכך, החליטו בדאבל פיוז'ן, שגייסה מאז הקמתה 36 מיליון דולר, לפתח מוצר המאפשר הצגת פרסומות המתעדכנות באופן קבוע בתוך משחקי מחשב וקונסולות. הגיימר ישחק במשחקים האהובים עליו, ותוך כדי כך הוא יצפה בפרסומות למוצרים עדכניים או לסרטים שיצאו זה עתה לקולנוע.

החברה, שהקימו גיא בן-דב, ד"ר הלל רום ועופר רונדשטיין, החליפה לאחרונה את המנכ"ל שלה באלכס סוד, שניהל את פעילות החברה באסיה. חילופי הגברי מסמלים את האסטרטגיה החדשה, שכן סוד יושב במשרדי החברה בטוקיו, הכי קרוב שאפשר לשותפה האסטרטגית החדשה, סוני, יצרנית הפלייסטיישן.

השכנה של סוני, נינטנדו, לא משלבת פרסומות באופן עקרוני במשחקי ה-Wii. החברה השלישית בתחום, מיקרוסופט, נמצאת בתהליכים למציאת פלטפורמה פרסומית טובה למכשירי ה-XBOX 360 שלה.

"יש לנו נוכחות בשוק היפני בגלל סוני, וגם בגלל שותפים אחרים", אומר ל"גלובס" סוד, שביקר השבוע בישראל. "אי אפשר לפעול בשוק משחקי הווידיאו ללא נוכחות שם".

המשקיעים בחברה הם קרן ההון סיכון הירושלמית JVP, שגידלה את דאבל פיוז'ן בחממה שלה וממשיכה להשקיע בה וללוות אותה אף היום, נורווסט, אקסל, AOL ונצ'רס, IDG ונצ'רס ו-Sedona קפיטל. החברה מעסיקה 30 עובדים.

לא רוצים להפריע לגיימר

הדבר המעניין בטכנולוגיה של דאבל פיוז'ן הוא שמעבר ליכולת לשתול פרסומת בתוך המשחק, היא יכולה גם לעדכן אותן באופן רציף. כך, אם יש פרסומת לסרט קולנוע, כשהוא לא יהיה עוד רלבנטי, היא תתחלף בפרסומת לסרט חדש. החברה מבצעת עדכון כזה כאשר המשחק נמצא בזמן של החלפת שלב. המשתמש לא מרגיש בעדכון הפרסומות, ורק רואה אותה לאחר שהיא התחלפה.

יכולת זו מאפשרת למקד את הרלבנטיות של הפרסומת וכן לקשור אותה למיקום של הגיימר. זו למעשה יכולת לקרוא את מיקום הקונסולה או המחשב. כך נוצר מצב שמשתמש בישראל לא ייחשף למוצר שלא נמכר בארץ, אלא אם המפרסם ירצה כך.

"אנחנו יכולים גם לזהות את העיר בה נמצא השחקן ולהציג פרסומת שונה בתל אביב ובירושלים", אומר סוד. אחת הדוגמאות היא קמפיין נגד סמים שהוא ספציפי לאחת הערים באוסטרליה, בעוד שחקנים מאזורים אחרים לא נחשפו אליו.

אחד הקשיים הוא כיצד לפרסם בצורה שלא תעצבן את המשתמשים, שהרי יש תהליך אבולוציוני שעוברות פרסומות מסוג זה: הן מציקות לגיימרים, ובהמשך כבר נמצא הפתרון שחוסם אותן. בכל פלטפורמה אפשר למצוא זאת, לא רק באינטרנט אלא אפילו בטלוויזיה, עם הממירים המקליטים שמאפשרים לדלג על מקבץ הפרסומות.

"אנחנו מכניסים את הפרסומות באופן טבעי לסביבה של המשחק", אומר סוד, "הן לא מפריעות. התגובות שאנחנו מקבלים מגיימרים הן שזה דווקא נחמד, ואף מוסיף ריאליסטיות למשחק".

לוטשים עיניים לאקס בוקס

אחת השאלות שעולות בהקשר של שילוב פרסומות במשחקים היא אם העובדה שהמפתחות מרוויחות מעמלת הפרסום עשויה גם להוזיל את מחיר הכותר. לסוד אין בשורות גדולות. "המחירים לא ישתנו, וההכנסה הנוספת של היצרניות תלך לכיוון השקעה גדולה יותר בפיתוח. התוצאה תהיה משחק איכותי יותר שיעלה לרוכש סכום דומה לשל היום", אומר סוד.

מיקרוסופט, שבודקת את תחום הפרסומות, השתמשה עד לאחרונה בשירותי חברת Massive, אותה רכשה לפני ארבע שנים ב-200 מיליון דולר. לאחרונה נשמעו הערכות לפיהן היא עומדת לסגור את פעילות פרסום זו.

"סגירת Massive, אם אמנם כך יהיה, מהווה הזדמנות עבורנו להיכנס לפלטפורמה הזו, ונשמח לעשות זאת. הדבר עשוי להוביל לעלייה ניכרת ברווחים שלנו, מכיוון שאת אותן פרסומות שאנחנו משלבים במשחקי פלייסטיישן, נוכל לשלב באותם משחקים לאקס בוקס. זה גם יתרון למפרסמים שלנו, שיוכלו להגיע לכמות גדולה יותר של משתמשים וגם למפתחי המשחקים שיוכלו לעבוד רק עם חברה אחת על-מנת לשלב את הפרסומות".

* תמלאו את החלל אצל מיקרוסופט?

"יש לנו רצון להיכנס לפלטפורמה הזו כבר שנים. אני לא יכול להגיד אם אנחנו הולכים לעבוד איתם או לא".

סוד לא מסכים לחשוף מהו יחס חלוקת ההכנסות בינה לבין יצרניות המשחקים והקונסולות, ומדבר רק על פוטנציאל כלכלי כללי. לדבריו, במפרסמים במשחקים נמנים מפיצי סרטים, חברות מזון, יצרניות טלפונים ויצרניות רכב. גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, גילה את התחום לפני שנתיים כששילב מודעות לקמפיין שלו לנשיאות במשחקים.

"המפרסמים ממשיכים להגדיל את התקציבים", אומר סוד. "הקמפיינים של החברות הפכו לגדולים יותר מההיקף שלהם לפני שלוש שנים". גדי תירוש, שותף בקרן JVP, מוסיף כי "השוק רק ילך ויתרחב, כי יותר ויותר אנשים מקדישים זמן הולך וגדל למשחקים".

סוד, המבלה זמן רב ביפן, מצליח לחוות גם את עולם המשחקים שם, לעומת סגנונות המשחק האהובים על האירופאים והאמריקנים, הכוללים כותרי ספורט ומשחקי יריות מגוף ראשון. "סגנונות המשחק שונים בעיקר בדרך שבה הם מספרים את העלילה שלהם", הוא אומר.

"הכותרים ביפן מתרכזים בסיפור לעומת משחקים בעולם המערבי. יש עצירות רבות במהלך המשחק להצגה של סרטונים עלילתיים, בהם מוצגים סיפורים שונים על הדמויות". אחת הדוגמאות המוכרות של משחק בסגנון היפני בעולם המערבי הוא הכותר Metal Gear Solid, בו סרטון ממוצע במהלך המשחק יכול להימשך 20 דקות.

לא בסלולר ולא ברשתות חברתיות

בזמן שדאבל פיוז'ן חולמת על כניסה לאקס בוקס, דווקא באחת הקטגוריות הצומחות ביותר בתחום המשחקים, טלפונים סלולריים, אין לה נוכחות.

"הפלטפורמה הניידת קורצת לנו", אומר סוד. "בקרוב נהיה גם בטלפונים". סוד אומר שהייתה התקדמות גדולה בעולם הסלולרי, בעיקר בשל המסכים הגדולים יותר בהם מצוידים היום מכשירים וגם איכות התמונה.

תחום אחר של משחקים שדאבל פיוז'ן אינה חלק ממנו הוא משחקים חברתיים, כמו ברשת החברתית פייסבוק והדומות לה. "השוק הזה לא קורץ לנו והוא גם לא בפוקוס שלנו", אומר סוד, "יש מקומות רבים להכניס בהם פרסומות בעולם המשחקים באינטרנט".