הר דולרים: פישר רכש 3.37 מליארד ד' באוקטובר; היתרות בשיא

יתרות המט"ח בשיא - נושקות ל-70 מיליארד דולר ■ הרכישות האגרסיביות באוקטובר נעשו על רקע ירידת שער הדולר מתחת לרמה של 3.6 שקלים

היקף רכישות הדולרים האמיתי של בנק ישראל בחודש אוקטובר נחשף היום (א') עם פרסום הנתונים המלאים על ידי בנק ישראל. הבנק הודיע היום כי רכש סכום עתק של 3.37 מיליארד דולר במהלך אוקטובר - ההיקף הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2009, אז רכש כ-4 מיליארד דולר.

לשם ההשוואה, בחודשים מאי-ספטמבר יחדיו רכש הבנק פחות מ-2 מיליארד דולר, מה שממחיש את האגרסיביות בהתערבות בנק ישראל בשוק המט"ח באוקטובר. נגיד בנק ישראל הוא סטנלי פישר ומנהל חטיבת השווקים בבנק, האחראי על רכישות הדולרים, הוא בארי טאף.

אחרי הרכישות המאסיביות באוקטובר, הגיעו יתרות המט"ח של ישראל לשיא היסטורי של 69.6 מיליארד דולר ונמצאים במרחק נגיעה מרף ה-70 מיליארד דולר. מחודש מארס 2008, אז החל הבנק להתערב בשוק המט"ח, רכש פישר כ-40.5 מיליארד דולר.

הסיבה להתערבות הדרמטית בשוק המט"ח בחודש אוקטובר היא נפילת שער הדולר מתחת לרף 3.6 שקלים, הן בשל היחלשות הדולר בעולם והן על רקע העלאת ריבית בנק ישראל ב-0.25% ל-2%. הדולר נחלש בשיעור של כ-7% מה-7 ביולי.

לפי נתוני בנק ישראל גידול נוסף של 361 מיליון דולר ביתרות המט"ח נבע משערוך היתרות הקיימות במטבעות שאינם דולריים (בנק ישראל מחזיק ביתרות המט"ח גם אירו, ליש"ט וין יפני). מנגד, העברות שביצעה הממשלה לחו"ל בסכום של 286 מיליון דולר פעלו לקיטון היתרות, כמו גם העברות שביצע הסקטור הפרטי בהיקף של 100 מיליון דולר.