קרנות הנאמנות של אלטשולר-שחם הצטיינו בחודש ספטמבר

הקרנות המנוהלות על-ידי גילעד אלטשולר דורגו ב-4 מהקטגוריות בדירוג מקסימלי של 5 כוכבים ■ מתחילת השנה צמחו נכסי כל הקרנות ב-26 מיליארד שקל

נף קרנות הנאמנות עומד לסגור שנה מצוינת נוספת. ב-2009, שנת ההתאוששות מהמשבר, צמח הענף בלא פחות מ-35 מיליארד שקל בזכות הזינוקים במדדים המובילים בבורסה, ולא פחות מכך הודות לגיוסים מרשימים שנרשמו - כ-22 מיליארד שקל.

גם השנה מסתמנת כמצוינת לענף הקרנות, שנהנה לא רק מהמשך האווירה החיובית בשווקים, אלא גם מחולשה בענף המתחרה לו - תעודות הסל. כך, מתחילת השנה צמחו נכסי הקרנות ב-26 מיליארד שקל, מתוכם קרוב ל-18 מיליארד שקל הם גיוסים.

אז כשחגיגת הגיוסים בעיצומה, לעיתים אף באפיקים בהם התשואה הריאלית הינה אפסית, חשוב לבחור את מנהל הקרן שידע לנצל את ההזדמנויות בשוק, תוך שמירה על רמות סיכון סבירות.

דירוג S&P מעלות ו"גלובס" למנהלי קרנות הנאמנות בישראל, בוחן כבר למעלה מארבע שנים את ביצועי המנהלים והקרנות, וכולל ניתוח מעמיק לצד מעקב אחר פעילות מנהלי ההשקעות. באמצעות הדירוג אנו בוחנים מדי תקופה את ביצועיהם של המנהלים בכל הקטגוריות, ותוצאותיו מהוות כלי עזר לבחירת מנהל הקרן. החלטות ההשקעה בקרנות נלקחות בעיקר על-פי ביצועי הקרן בעבר, משום שמערכות הדירוג בבנקים נותנות לביצועים אלו משקל רב.

אולם כלל ידוע הוא כי ביצועי העבר אינם מעידים בהכרח על העתיד. ישנם פרמטרים חשובים נוספים המשפיעים על איכות ניהול ההשקעות בקרן, שנלקחים בחשבון במתודולוגיית הדירוג. ביניהם, איכות הניהול של מנהלי הקרנות (ותק, אופי העבודה בצוות ההשקעות ועוד) וההסתברות של הגוף המנהל וצוות ההשקעות שלו להשיג למשקיעים תשואות עודפות בעתיד.

הדירוג מחולק לשניים: דירוג אינטראקטיבי שמבוצע בתמורה לתשלום של החברה המדורגת; ודירוג על בסיס מידע פומבי, המקיף את כלל המנהלים בענף. מתחילת השנה הדירוג הפומבי מוצג גם באמצעות מספר הכוכבים של כל אחד מהמנהלים בענף (ראו מתודולוגיה במסגרת). כעת אנחנו יכולים לראות מי מהמנהלים שיפר עמדות, מי ירד בדירוג ומי שמר על יציבות.

אך לפני שנגיע לכך חשוב לציין שדירוג הכוכבים הוא דירוג יחסי. כלומר, גם במקרה של שנה חלשה, שבה כל התעשייה הציגה ביצועים מאכזבים, המנהל שהשיג את הביצועים הטובים ביותר יקבל דירוג של 5 כוכבים. כך יקרה כמובן גם במצב ההפוך: במקרה של שנה שבה התעשייה כולה הצליחה לייצר תשואות יוצאות דופן, המנהל עם הביצועים החלשים ביותר באופן יחסי לשאר המנהלים, ייאלץ להסתפק בדירוג של כוכב אחד בלבד.

על פי רוב קשה למצוא גוף דומיננטי אחד שמצליח להתברג לראש טבלאות הדירוג בקטגוריות השונות. לכן אנו בוחנים את יכולתם של הגופים להתברג עם דירוגים גבוהים על פני כמה שיותר קטגוריות. התוצאות מצביעות על המנהלים שמצליחים לייצר מומחיות על פני מגוון רחב יותר של אפיקים, ומבדלות אותם ממנהלים שאולי נחשבים מצליחים בנישה אחת, אך אינם מצליחים לשכפל את היכולת שלהם לאפיקים אחרים.

דש וילין לפידות בלטו לטובה

בדירוג גלובס-מעלות לחודש ספטמבר קרנות אלטשולר-שחם, המדורגות ב-6 מתוך 7 קטגוריות, בולטות מעל שאר המנהלים. קרנות החברה זוכות לדירוג של 5 כוכבים ב-4 מתוך 7 הקטגוריות הנבחנות. את הקרנות מנהל המנכ"ל המשותף בבית ההשקעות, גילעד אלטשולר, והן גם זוכות לדירוג אינטראקטיבי גבוה - AAA בקטגוריית אג"ח בחו"ל. בקרנות אג"ח מדינה זוכה החברה לדירוג אינטראקטיבי AA, ובשתי קטגוריות נוספות - אג"ח בארץ ואג"ח שקליות, מדורגות קרנות החברה ב-A. בשאר הקטגוריות, מניות בארץ ומניות בחו"ל, מקבלות הקרנות דירוג ממוצע של 3 כוכבים.

אחד המאפיינים הבולטים של אלטשולר שחם לאורך השנים, הוא השקעה של נתח ניכר מכספי המשקיעים בחו"ל. 35% מהתיק הכולל של אלטשולר שחם מושקע בחו"ל, מתוך תפיסה כי החוסך, או המשקיע הישראלי, צריך לפזר את הסיכונים הנקודתיים שיש בארץ, בייחוד בתחום הביטחוני.

מנהלים נוספים שניתן לציין לטובה בדירוג הנוכחי הם דש וילין לפידות. קרנות דש זוכות לדירוג של 5 כוכבים בשתי קטגוריות - מניות בארץ ומניות בחו"ל. קרנות דש מדורגות בחמש קטגוריות בסה"כ, כאשר בשלוש האחרות הן מדורגות ב-3 ו-2 כוכבים. קרנות דש מנוהלות על ידי עידו בירמן ויאיר שני, והן בין הגופים המובילים השנה בגיוסים בקרנות מסורתיות.

גם קרנות ילין-לפידות בולטות יחסית בדירוג הנוכחי. קרנות החברה זוכות לדירוג הגבוה ביותר - 5 כוכבים - בשתי קטגוריות מתוך החמש בהן הן מדורגות, מניות בארץ ואג"ח שקליות. בקטגוריות אלה בולטות קרנות ילין-לפידות גם עם דירוג אינטראקטיבי של A ו-AA בהתאמה. בשאר הקטגוריות, אג"ח בארץ, אג"ח מדינה ואג"ח בחו"ל, הקרנות מדורגות בדירוגים ממוצעים - 3 כוכבים, 2 כוכבים וכוכב אחד בהתאמה. קרנות ילין לפידות מנוהלות כיום על יד אסף אלדר ואורי קרן.

אי.בי.אי מדורג בכל הקטגוריות, אולם רק באחת זוכות קרנות החברה ל-5 כוכבים, בקרנות הגמישות. בקרנות מניייתיות בחו"ל ואג"ח שקליות מדורגות קרנות החברה ב-4 כוכבים, ובשאר הקטגוריות הן מדורגות ב-3 כוכבים. קרנות אי.בי.אי בניהול עודד גל היו בין הגופים הבולטים ביותר בדירוגים השנתיים הקודמים.

הקטנים המובילים: רוטשילד והלמן

ישנן חברות גדולות (המנהלות מעל 2 מיליארד שקל), שזכו בדירוג 5 כוכבים בקטגוריה אחת בלבד. ביניהן נציין את אנליסט בקרנות המניות בחו"ל, שמדורג גם ב-AAA. בשאר הקטגוריות (אנליסט מדורג בכולן) מדורג אנליסט בדירוגים נמוכים יותר: בקרנות הגמישות מדורג אנליסט ב-4 כוכבים, באג"ח מדינה ב-3 כוכבים, ושאר הדירוגים הם נמוכים יותר - 2 כוכבים וכוכב אחד. את הקרנות באנליסט מנהל אלון אגושביץ, אולם שמואל לב, ממייסדי בית ההשקעות ביחד עם אהוד שילוני, מנהל מאז הקמתו של בית ההשקעות את הקרן הגמישה ומעורב בניהול ההשקעות של כמה נוספות.

גופים נוספים שזוכים ל-5 כוכבים בקטגוריה אחת הם הראל-פיא ומגדל שוקי הון. קרנות הראל פיא בניהול סמי בבקוב זוכות לדירוג הגבוה בקטגוריית אג"ח בארץ, אולם בשאר שש הקטגוריות הן מדורגות בדירוגים ממוצעים נמוכים - 2 ו-3 כוכבים. בקרנות מגדל שוקי הון הסיפור דומה, אולם מעט טוב יותר - 5 כוכבים בקטגוריית אג"ח מדינה, ובשאר הדירוגים 3 ו-4 כוכבים.

מבין המנהלים הקטנים יותר, אלו המנהלים פחות מ-2 מיליארד שקל, בולטים רוטשילד והלמן אלדובי, עם דירוג 5 כוכבים בשתי קטגוריות לכל אחד.

למנהלים הקטנים אין קרנות בכל הקטגוריות, אלא רק בכאלו שבהן הם סבורים כי ביכולתם להעניק ערך מוסף (כמו מניות בארץ), או בקטגוריות בעלות היקף נכסים גדול (כמו אג"ח בארץ). קרנות רוטשילד מדורגות בארבע קטגוריות, מתוכן שתיים כאמור עם 5 כוכבים - אג"ח שקליות ומניות בחו"ל, וכן שתיים נוספות בדירוג 3 כוכבים. קרנות הלמן אלדובי זוכות בנוסף לדירוג של 5 כוכבים בקרנות שקליות וגמישות, גם לדירוג של 3 כוכבים במניות בארץ.

מתודולוגיה: כך דירגנו

דירוג קרנות הנאמנות של "גלובס" ו-S&P מעלות מדרג את מנהלי קרנות הנאמנות ב-7 קטגוריות השקעה שונות (אג"ח מדינה, מניות בארץ, גמישות וכדומה), והוא כולל למעשה שני סוגי דירוגים:

הדירוג הפומבי

הראשון הוא דירוג כוכבים. דירוג זה כולל את כל מנהלי הקרנות, והוא מתבסס על מידע פומבי של ביצועים על פני תקופות זמן שונות (בין שנתיים לחמש שנים), וכן על בסיס נתונים איכותיים שניתן לכמת, כמו ותק וניסיון של המנהל, ביצועיו בעבר, וגם פרמטרים הנוגעים לגוף המנהל, כמו מדיניות הגוף לגבי ריבוי קרנות ושינויי מדיניות.

החברות חולקו לשתי קבוצות גודל, חברות המנהלות מעל 2 מיליארד שקל וחברות המנהלות פחות מ-2 מיליארד שקל. בכל קבוצה מוקמו החברות על פי סדר הציונים שקיבלו.

הציונים הומרו לכוכבים בשיטה הבאה:

5 כוכבים - הציון של מנהלי הקרנות שהם ה-10% העליונים של הקבוצה.

4 כוכבים - הציון של מנהלי הקרנות שהם ה-20% שלאחר ה-5 כוכבים.

3 כוכבים - הציון של מנהלי הקרנות שהם ה-40% שלאחר ה-4 כוכבים.

2 כוכבים - הציון של מנהלי הקרנות שהם ה-20% שלאחר ה-3 כוכבים.

1 כוכב - הציון של מנהלי הקרנות שהם ה-10% האחרונים.

הדירוג האינטראקטיבי

הדירוג השני של "גלובס" ו-S&P מעלות הוא הדירוג האינטראקטיבי. מדובר בדירוג איכותי הכולל ניתוח מעמיק ותהליך מעקב אחר פעילות מנהלי השקעות. בדירוג האינטראקטיבי נבחנים פרמטרים כמו שיטות העבודה של הצוות ומדיניות ההשקעה לפיה הוא פועל, תהליכי בקרה ופיקוח ואופן חלוקת המשאבים. דירוג זה נעשה בתמורה לתשלום מצד מנהלי הקרנות.

בשני הדירוגים נכללו קרנות בעלות ביצועים לתקופה של שנתיים לפחות. אם ישנן קרנות בעלות ביצועים למשך זמן ארוך יותר, גם אלו נכללו בשקלול התוצאות (עד תקופה של 5 שנים).

ענבל פולק, S&P מעלות

[אתר קרנות נאמנות]

11
 11