אחרי גלקסו: אפוסנס לקראת הסכם עם עוד ענקית תרופות

המנכ"ל: "אנחנו במו"מ עם חברות פארמה כדי לאפשר להן להשתמש במכשיר של אפוסנס בניסויים שלהן. החברות פותחות עבורנו פתח לתחומים חדשים"

חברת אפוסנס , המפתחת כלי אבחון ותרופות המבוססים על היכולת לאתר תאים הנמצאים בתהליך של "מוות מסודר" (אפופטוזיס, או התאבדות של תאים), נמצאת במו"מ מתקדם לחתימת הסכם רישוי עם חברה גדולה בתחום התרופות והמכשור הרפואי. כך נודע ל"גלובס".

ההסכם יהיה במתכונת דומה לחוזה של אפוסנס עם ענקית התרופות גלקסו סמיתקליין (GSK), לפיו גלקסו רכשה מכשיר של אפוסנס כדי לבחון באמצעותו את יעילות התרופות שלה נגד סרטן.

יורם אשרי, מנכ"ל החברה, אומר בתגובה באופן כללי לגבי הסכמים מן הסוג הזה: "החברה נמצאת במו"מ עם חברות פארמה כדי לאפשר להן להשתמש במכשיר של אפוסנס בניסויים שלהן. ניסויים אלו פותחים עבורנו פתח לתחומים חדשים, בהשקעה של כמה מיליוני דולרים על-ידי החברה גדולה, שנחסכים מאיתנו".

מוות יכול להיות מסודר

הסכמים עם חברות תרופות גדולות יכולים להעיד על כך שהמוצר של אפוסנס מתחיל להתקבל בשוק כמוצר אבחון אמין לאבחון השפעת תרופות נגד סרטן.

"הדמיה מולקולרית, המבוססת על זיהוי של חומרים מסוימים בתא, היא הדבר הבא בכל תחומי הביולוגיה", מציב אשרי את המוצר בהקשר רחב יותר.

"המהפכה מתרחשת טיפין טיפין והיא תתבצע בשני שלבים, שבשניהם אנחנו פעילים - האחד זיהוי המטרה, והשני פיתוח טיל מונחה שיפגע במטרה".

"היום אבחון מולקולרי כבר מקובל ברמת המבחנה או צלחת הפטרי. אנחנו מאפשרים אבחון של מה שקורה בתוך הגוף, ברמת התא הבודד".

אפוסנס פיתחה מולקולה שיכולה לתייג תאים בגוף העוברים באפופטוזיס - תהליך מוות מסודר של תאים. תהליך זה מתרחש כמעט בכל מצבי המחלה, והוא נובע מכך שהגוף שולח סימנים לתאים כי הגיע זמנם למות. התא מחסל את עצמו בצורה שבה תוכנו אינו נפלט לתוך המרחב הבית תאי.

כיום ישנו מוצר אחד בתחום ההדמיה המולקולרית בתוך הגוף - חומר בשם FDG, סוכר מסומן רדיואקטיבית - המאפשר לזהות גידולים סרטניים לפי הפעילות המטבולית שלהם (קצב צריכת הסוכר).

למוצר זה היסטוריה מעניינת. "הוא הומצא באוניברסיטת פלורידה ולא שווק על-ידי חברה מסחרית. בכל זאת, הוא נכנס לשימוש במעבדות וחלחל לקליניקה בדלת האחורית, ללא אישור FDA, רשות המזון והתרופות האמריקנית", אומר אשרי. "בסופו של דבר, הוא כבר אושר מחוסר ברירה, אך מעולם לא נעשה בו ניסוי קליני של ממש".

אפוסנס רואה במוצר הזה אבן בוחן. כשהושק, מחירו היה 700 דולר לבדיקה, וזה טווח המחירים שאליו שואפת היום החברה. "אם כל סריקה תעלה 700 דולר, זהו שוק של 3.6 מיליארד דולר. התרופות לסרטן עולות 80 מיליארד דולר, ואנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לחסוך 60 מיליארד מתוך זה".

אפוסנס יצאה להנפקה בבורסה בתל אביב ביוני שעבר וגייסה 94 מיליון שקל. שווי השוק שלה היה 780 מיליון שקל בעת הנפקתה לעומת כ-620 מיליון שקל היום. עם בעלי מניותיה נמנית קרן פונטיפקס של אלי הורביץ, המשמש גם יו"ר אפוסנס וכן ברגל, ד"ר אילן זיו, הרטווד ואחרים.

השנה מתכננת החברה להיכנס בצורה משמעותית לתחום פיתוח התרופות על בסיס טכנולוגיה של זיהוי אפופטוזיס. התאבדות התאים הזו מתרחשת בדרך-כלל במקום שבו יש מחלה, והמטרה היא להצמיד תרופה אל המולקולה של אפוסנס וכך להביא את התרופה ישירות למוקד המחלה.

- האם אין סיכוי שהתרופות יפגעו במוקדי אפופטוזיס שלא קשורים למחלה, ויחריפו תהליכי מחלה קיימים?

אשרי: "זה נדיר שיש שתי מחלות עם מוקד אפופטוטי לאותו חולה. בכל מקרה, בשביל זה יש הדמיה. המוצרים שלנו הם בלתי נפרדים ממנה".

גם כאן תתחיל החברה בתחום הסרטן, ויש לה כבר הסכם פיתוח משותף עם טבע, שמוצר ראשון ממנו אמור להיכנס כבר בשנה הקרובה לניסויים קליניים. טבע היא זו שמממנת את ההוצאות בהיקף של עד 9 מיליון דולר בשלב זה.

כמו-כן, מקווה החברה להתחיל השנה בפיתוח של תרופה משלה, מחוץ להסכם עם טבע.

דפוסי ההשקעה בבורסה בשנים האחרונות מעידים כי משקיעי הביומד באחד העם מכירים את עולם התרופות טוב יותר מאת עולם הדיאגנוסטיקה, ובדרך-כלל מעדיפים אותו כחלום רחוק. אולי גם לכן השווי של אפוסנס גבוה יחסית לחברות אחרות בשלב שבו היא נמצאת.

- האם העובדה שאתם בורסאיים השפיעה על החלטתכם לפתח תרופה עצמאית?

"הגענו לבורסה כדי לקדם מהר יותר את הפעילות שלו בתחום האבחוני, אך הצלחנו לגייס מספיק מזומן כדי להגיע רחוק. רוב הפיתוח של תחום התרופות שלנו ממומן על-ידי גורמים אחרים, כך שזה לא היה השיקול".

- מה ההבדל בין המוצר שלכם לבין מוצר ההדמיה של אפיקס, שנמכר תמורת 28 מיליון דולר?

"המוצר שלהם הוא מוצר הדמיה אנטומי, כלומר מדמה את האיברים, אבל לא מגיע לרזולוציה של רמת התא".

היום המוצרים מסוג זה זקוקים לניסויים קליניים, ארוכים יותר מאשר של מכשור רפואי, וקצרים רק במעט מאלה של תרופה. "בשנה הקרובה אנחנו מקווים לסיים את השלב השני של הניסויים ולהיכנס לשלב שלישי", אומר אשרי.

לחברה הסכם הפצה למוצר עם חברת הפצת החומרים הגרעיניים הגדולה IBA. "ההסכם הזה מוריד מאיתנו את כל נושא ההפצה, ועדיין מקנה לנו 50% מההכנסות ממכירת המוצר, שהם רווח מבחינתנו. כמו-כן IBA תשתתף במימון של שלב ניסוי היעילות המורחב (שלב III) במוצר, ותעניק לאפוסנס עד 7 מיליון דולר, לפי ההתקדמות באבני הדרך שנקבעו. מבחינתנו זה הסכם מצוין", אומר אשרי. אפוסנס תשתתף בעלויות השיווק של המוצר.