המתינו בסבלנות: ביטול קנסות היציאה של HOT ו-yes נדחה לינואר

yes ו-HOT הצליחו לשכנע את מועצת הכבלים והלוויין כי הן צריכות זמן להיערך מבחינה הנדסית לשינוי במערכות הממוחשבות שלהן לחיוב לקוחות שעוברים למתחרים

ביטול קנסות היציאה במעבר בין ספקי טלוויזיה נדחה ב-3 חודשים ל-16 בינואר 2011. בשימוע שנערך במועצת הכבלים והלוויין בראשות ניצן חן הצליחו החברות yes ו-HOT לשכנע את המועצה כי הן צריכות זמן כדי להיערך מבחינה הנדסית לשינוי במערכות הממוחשבות שלהן בחיובים שהן מחייבות לקוחות שנודדים למתחרים. לפיכך, הוראת המועצה - שהיתה אמורה להיכנס לתוקף כבר החודש או בחודש הבא - תידחה.

יצוין כי שר התקשורת משה כחלון מוביל לביטול קנסות היציאה בכל חברות התקשורת, ויישומו בחברות הסלולר עדיין צפוי לקבל אישור עד סוף השנה, במסגרת חוק ההסדרים.

מועצת הכבלים והלוויין קבעה בספטמבר כי HOT ו-yes ישלבו בנספחי המבצעים המוצעים על-ידם למנויים הוראה, לפיה מנוי המבקש להתנתק בטרם הסתיימה תקופת ההתחייבות שלו ישלם את הסכום הנמוך מן השניים - "קנס יציאה" או יתרת סכום העסקה שבה התקשר. כן קבעה המועצה כי החלטתה זו תחול על מבצעים קיימים.

היוזמה לביטול הקנסות נועדה להקל על הסחבת והסרבול שחברות התקשורת לעיתים מלעיטות על הצרכנים בדמותה של התחייבות ארוכת-טווח ללא דרך קלה החוצה. תקופת ההתחייבות אמנם הופחתה מ-3 שנים ל-18 חודשים, אולם קנסות-עתק עדיין מקשים על המעבר ומהווים חסם משמעותי. קנסות היציאה בסלולר ובטלוויזיה עומדים בטווח שבין מאות ועד אלפי שקלים.

על-פי ההצעה שאישרה הממשלה, יוגבל גובה דמי היציאה ממסלול בהתחייבות לעד 10% מממוצע החשבון החודשי של המנוי - כפול מספר החודשים שנותרו לו עד תום תקופת ההסכם, כשיתרת התשלומים עבור רכישת ציוד תמשיך להיגבות כסדרה ולא בתשלום אחד. החוק ממתין לאישור ועדת הכלכלה.

נזכיר כי ביטול קנסות היציאה הוא חלק מרפורמה מהפכנית שמוביל שר התקשורת כחלון בשוק התקשורת בכלל ובחברות הסלולר בפרט, לשם עידוד תחרות בשוק שתביא בסופו של דבר להוזלת התעריפים לשירותים השונים לצרכנים בישראל. לדברי השר, "כבר בינואר 2011 המחירים יופחתו למחירי עלות".