כפית סוכר לתיק

ההשקעה בו אמנם מסוכנת, אבל הרפתקת מסחר בו כיום, דווקא מרופדת בכרית ביטחון

סחורות מהוות מרכיב חשוב בתיק ההשקעות לא רק בשל הפוטנציאל לתשואה גבוהה, אלא משום שמדובר באפיק השקעה, אשר בשונה מהשווקים הפיננסיים הרגילים (אג"ח ומניות), מושפע מהתרחשות אירועים בלתי צפויים (משברים פוליטיים וביטחוניים ומזג אוויר), והוא בעל מתאם חיובי לאינפלציה.

אחת ההשקעות המעניינות כיום בשוק הסחורות היא הסוכר. הערכות בשוק גורסות אמנם כי מחיר הסוכר ירד בשיעור חד השנה, אך קיימת אפשרות בלתי מבוטלת כי המחירים יישארו ברמתם הנוכחית ואף ימשיכו לעלות.

בשוק נסחרים חוזים עתידיים על מחירי הסוכר לתקופות שונות. רכישת חוזה הנסחר לסוף 2011 במחיר כ-23 סנט לפאונד, תעניק כ- 30%תשואה במידה שמחיר החוזה הקרוב יתכנס לכ-30 סנט, כפי שהוא נסחר כיום. במילים אחרות, תרוויחו אם הציפיות בשוק יתבררו כשגויות ומחירי הסוכר לא ירדו, אלא יישארו ברמות בהן נסחר הסוכר כעת.

לצד הסיכוי קיים סיכון שמחירי הסוכר ירדו בשיעור חד יותר מהתחזיות המגולמות בשוק, שכן הסוכר הכפיל את מחירו בחודשים החולפים, כך שהנפילה, עלולה להיות חדה.

עם זאת, אתם יוצאים לדרך עם כרית ביטחון לא קטנה, בשיעור ההפרש בין המחיר בו נסחר הסוכר כעת למחיר העתידי (23 סנט כאמור). כלומר, רק במידה שמחירי הסוכר ירדו מ-30 סנט אל מחת ל-23 סנט תפסידו על הפוזיציה.

לצד הסיכון קיים הסיכוי שתרוויחו יותר מ-30% במקרה שמחירי הסוכר יעלו. קיימות שתי סיבות התומכות בהמשך מגמת העלייה במחיר הסוכר:

הראשונה, שינויים בהרגלי הצריכה בעולם יביאו להגדלת הביקוש למוצרי מזון שונים, וביניהם לסוכר. כך למשל, צריכת הסוכר בסין גדלה פי 8 משנת 1978 ועד היום, וצפויה להמשיך להתגבר.

הסיבה השנייה, תחליף לנפט. ברזיל, יצואנית הסוכר הגדולה בעשור האחרון, מקטינה באופן משמעותי את כמויות הייצוא שלה לאור המעבר של כלל כלי הרכב במדינה לצריכת אתנול.

המעבר האפשרי של מגדלות סוכר נוספות לייצור אתנול ושימוש בו כתחליף דלקים על בסיס נפט, עשוי לשנות את מפות הביקוש וההיצע, שכן לצורך ייצור אתנול ניתן להשתמש בסוכר או בתירס.

אולם התנהגות מחירי התירס באחרונה תומכת בהמשך התבססות הייצור דווקא על סוכר. הדברים אמורים על רקע מחירי התירס העולים, ובמיוחד לאור העובדה כי החוזים הארוכים על הסוכר נסחרים במחירים נמוכים יותר.

תצרוכת הדלקים הביולוגיים נמצאת בצמיחה (ייצור האתנול צפוי להכפיל את עצמו עד לשנת 2017), אולם טרם הגיעה לרמה של 2% מסך צריכת הדלקים לצרכי תחבורה בעולם.

רכישת חוזה עתידי על סחורה מתבצעת דרך חבר בורסה. משום שמדובר בעסקה שמועד מימושה עתידי, נדרש להפקיד שיעור נמוך של בטחונות, במקרה דנן כ-7,000 שקל עבור רכישת חוזה המעניק לנו פוזיציה בהיקף של כ-120 אלף שקל (כלומר, כ-6% ביטחונות בלבד). המסחר בסחורות מאופיין בתנודתיות גבוהה, כך שיש לקחת בחשבון שתזדקקו להפקדת ביטחונות נוספים לאורך הדרך.

אורן קפלן הוא סמנכ"ל השקעות במיטב בית השקעות