לא מת - קם לתחייה

החלטת השופטים לא מונעת מצחי הנגבי לכהן כשר. הפוליטיקה היא הרי אמנות האפשר

ח"כ צחי הנגבי אולי פצוע, אבל לא מת. להיפך. הוא קם לתחייה. הקאמבק שלו לחיים הפוליטיים התחיל היום. באופן רשמי, ייצא הנגבי לחופשה ללא תשלום מהכנסת, שתימשך עד לבחירות הבאות. באופן מעשי, הוא ימשיך את הפעילות הפוליטית שלו מחוץ למסדרונות המשכן.

הנגבי היה וימשיך להיות שחקן מרכזי במערכת הפוליטית, וכבר הוכח בקדימה כי גם אנשים שהודיעו על פרישתם מהחיים הפוליטיים משפיעים הרבה יותר מאלה שכן מכהנים כחברי כנסת. מעמדו אולי נחלש דרמתית, אבל כבר ראינו איך אנשים שהורשעו בבית המשפט עדיין ממשיכים למשוך בחוטים. גם זה לא יהיה תקדים.

בצאתו מבית המשפט היום (ג') לא התאמץ הנגבי להסתיר את הדברים: "פסיקת בית המשפט איננה משנה את אמונתי כי חייבים לעשות מאמץ עליון לכונן ממשלת אחדות לאומית. אני משוכנע כי הדבר הזה לא רק חיוני אלא גם אפשרי. צו השעה הוא לגבש קונסנזוס לאומי פרלמנטרי רחב סביב סוגיות הליבה. אני מקווה שהאמון המיוחד ששורר ביני לבין ראש הממשלה ויו"ר האופוזיציה יסייעו בידי לקדם את היעד הזה גם כאשר אני אינני חבר בכנסת", אמר.

כרטיס צהוב ללבני

הנגבי הוא אדם רציני, וכך גם צריך להתייחס לדברים שיצאו מפיו. אמירתו מעידה על כך שהוא ינסה להמשיך את המגעים להצטרפותה של קדימה לקואליציה שאותם הוא מוביל באינטנסיביות כבר כמה שבועות, כפי שפורסם ב"גלובס" לראשונה. רק בשבוע שעבר נפגש הנגבי עם בנימין נתניהו 3 פעמים.

הנגבי הוא המנוע מאחורי המגעים להכנסת קדימה לממשלה, הוא השף, ואין לו שום כוונה להפסיק לבחוש לפני שהתבשיל מוכן. הוא פשוט יעשה את זה מבחוץ.

דבריו של הנגבי היום כוונו ליפול על כמה אוזניים, ובהן גם אלה של נתניהו. אם חשש לרגע שאיבד פרטנר בקרב, אותת הנגבי לראש הממשלה כי אין בכוונתו להפסיק לפעול לייצר לו רשת ביטחון מדיני.

לציפי לבני, שחשבה שהטלת הקלון על הנגבי תחזק את מעמדה ותסיר מעליה את מי שנשף בעורפה ונחשב בקדימה כמועמד להחליפה, שלח הנגבי כרטיס צהוב. אם חשבה לנצל את היעדרותו ולטרפד את המשא-ומתן לכניסת קדימה לממשלה - הנגבי לא ייתן לזה לקרות.

אבל מי שצריך לקרוא את דבריו של הנגבי שוב ושוב ולשנן אותם הוא שר החוץ אביגדור ליברמן. קדימה הרי לא תיכנס לממשלה בעוד ישראל ביתנו יושבת בקואליציה.

ומה התמריץ של הנגבי? למה לו לפעול להכנסת קדימה לממשלה אם הוא לא יוכל להיות חלק ממנה? כדאי אולי לשוב להחלטת שופטי הרוב: "כיוון שלא הטלנו על הנגבי עונש מאסר אפילו על-תנאי, הרי שמבחינת תנאי הכשירות הקבועים בחוק יסוד הממשלה, אין מניעה חוקית לכך שהנגבי ישוב וישמש כשר". הם רק לא אומרים מתי.

טכנית, זה יכול לקרות גם מחר בבוקר. לו רק ירצה ראש הממשלה להציע להנגבי תפקיד שר בממשלה הנוכחית - אין לכך מניעה חוקית.

עורכי דינו של הנגבי וחבריו נשבעים כי אין בכוונתו של הנגבי להיענות להצעה כזו אם תגיע, אבל תיאורטית זה אפשרי, וכידוע - הפוליטיקה היא אמנות האפשר.