מחפשים ממד נוסף

היפנים כבר מאמצים את התלת-ממד עם טלפונים מותאמים

אחד הסיכונים הגדולים בתעשיית מוצרי הצריכה האלקטרוניים הוא חשיפת יתר לברנז'ה.

התהליך מתנהל בערך כך: מהנדסי מחלקת המחקר והפיתוח מודיעים, בהתרגשות רבה, על פריצת דרך טכנולוגיות יוצאת דופן. במחלקת הפיתוח העסקי, שמורכבת ממהנדסים לשעבר, מתלהבים מהפוטנציאל ומודיעים למנכ"ל כי מדובר ב"דבר הבא".

המנכ"ל, שהחל את דרכו כמהנדס, מודיע לסמנכ"ל השיווק (אקס מחלקת הפיתוח) כי "זכינו בפרס הגדול" והעסק מתחיל להתגלגל תוך שהוא זוכה לרוח גבית עזה מעיתונאי הטכנולוגיה, שהם טכנופילים ידועים.

הבעיה היא שאי שם לאורך הדרך, צריך לצאת ממעגל הברנז'ה ולפנות לציבור הרחב, שאמור להתלהב ממנו. הציבור הרחב הוא החוליה החלשה בכל הסיפור: מדובר באספסוף נבער של כמה מאות מיליוני לקוחות בפוטנציה, שלרובם - כמה נורא - אין רקע הנדסי ואין יכולת להעריך את ההברקה הטכנולוגית של מוצר החדש. הם עוסקים באובססיביות בהבלים כמו רכישת מזון ותשלום משכנתה ומתעקשים בצורה מרגיזה, שלא להקצות שני שליש ממשכורתם החודשית לרכישת המוצר פורץ הדרך.

התוצאה היא שהסוסים של התעשייה רצים קדימה ומשאירים את העגלה הרחק מאחור. כיום, זה מתחיל לקרות בשוק מוצרי התלת-ממד, שמתקדמים במהירות מסחררת לדור שני ושלישי. זאת, עוד לפני שקיימים בשוק מספיק תכני תלת-ממד - משודרים, מקוונים או מוקלטים - ולפני שמחירי מוצרי הדור הראשון ירדו מספיק כדי ליצור גרעין ראשוני של משתמשים, שיצדיקו את ההשקעה הכבדה בפיתוח ושידור תכנים בטכנולוגיה הזו.

למזלה של התעשייה יש את הקהל היפני, שעבורו רכישת טכנולוגיות חדשות היא צורך קיומי כמו מזון ושינה. ביפן לא מחכים לאף אחד ולוקחים כיום את טכנולוגיית התלת-ממד קדימה.

טלפונים בשלושה ממדים

דוגמה בולטת היא טלפונים חכמים מדור חדש, שמצוידים במסך תלת-ממדי, שניתן לצפות בו ללא צורך במשקפיים מיוחדים. בשבוע שעבר השיקה המפעילה היפנית SoftBank שני דגמים חדשים, שפותחו על-ידי שארפ, ושתומכים במערכת ההפעלה אנדרואיד (גרסה 2.2).

הדגמים - אחד עם מקלדת מתקפלת והשני עם מסך מגע גדול - אינם חורגים בממדיהם ממכשירי מגע מקובלים ושוקלים בממוצע כ-150 גרם. אולם במרכזם נמצא מסך 3.8 אינץ' בטכנולוגיית Paralx Barrier מבית שארפ, שעושה שימוש במעין מחיצות פנימיות שחוסמות חלקית את האור ומאפשרות להציג מראה שונה מעט של התמונה לעין ימין ולעין שמאל כדי ליצור את אפקט התלת-ממד, גם כשהמסך מוצב במצב אנכי וגם במצב אופקי.

היפנים חושבים גם על מי שאינו יכול או מוכן לרכוש טלוויזיית תלת-ממד והתחילו להציף את אולמות המשחקים במדינה - הגרסה היפנית למתנ"סים - עמדות משחק מתקדמות בטכנולוגיית תלת-ממד באיכות גבוהה. מלבד היכולת "לשקוע" בתוך משחקי תלת-ממד מרתקים ניתן גם לחבר מספר עמדות (שכל אחד ממשתמשיהן משלם בנפרד כמובן) בזמן אמת כדי לנהל, למשל, מרוצים תלת-ממדיים מול יריבים אמיתיים ובזמן אמת.