בכירי ענף הנדל"ן מדרגים הערים שבהן מחירי הדירות יזנקו: רחובות, חיפה, יקנעם, גדרה, אשקלון ויבנה

מסקנה ברורה מסקר בכירי ענף הנדל"ן של דלויט: ערי המרכז והשרון - OUT, ערי הפריפריה - IN ■ נקודת האור למי שמתכנן לרכוש דירה: רק 41% מבכירי הענף מעריכים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות בשנה הקרובה - לעומת 74% בסקר דומה שנערך לפני שנה

לאחר זינוקים של עשרות אחוזים במחירי הדירות באזורי הביקוש, קרי ת"א, גוש דן והשרון, בכירי ענף הנדל"ן מסמנים את ערי הפריפריה כמעין "שווקים מתעוררים" בתוך שוק הנדל"ן הישראלי. בסקר בכירי ענף הנדל"ן של פירמת רואי החשבון Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר, מעריכים הבכירים כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות - בעיקר הפריפריה - וסבורים כי גם מחירי השכירויות יעלו.

תחילה לרשימת הערים האטרקטיביות, לפי הסקר, בה בולטות ערי הפריפריה; 3 הערים האטרקטיביות ביותר לרכישת דירה למגורים הן רחובות (25%) נס ציונה (23%) וחיפה (21%). אחריהן ברשימה מגיעות יוקנעם, גדרה ופרדס חנה (עם 19% לכל אחת מהן), ולאחר מכן ניצבות באר שבע (18%), אשקלון (18%), נתניה (16%), יבנה (16%), חדרה (12%), מודיעין (11%), תל אביב (11%) והרצליה (9%).

בסקר הקודם, שפורסם לפני כחצי שנה, סומנה הוד השרון כישוב האטרקטיבי ביותר להשקעה (44%), אולם בסקר היא זוכה ל-5% בלבד, ככל הנראה בשל עליית מחירי הדירות בעיר בחודשים האחרונים. אגב, בסקר הקודם שפורסם במאי, 38% מהנשאלים נקבו בעיר חיפה באטרקטיבית לרכישת דירה ו-31% בנס ציונה. רק 6% מהנשאלים מסרו כי באר שבע היא יעד מועדף להשקעה, וכאמור היום היא זוכה ל-18%.

לאחר עלייה ממוצעת של 51% במחירי הדירות בישראל מאמצע 2007 (לפי נתוני הלמ"ס), בכירי ענף הנדל"ן מתחילים לראות את הסוף באופק, אולי בשל ניסיונות הממשלה לצנן את השוק. מנתוני הסקר עולה, כי 41% מהנשאלים בלבד מעריכים שמחירי הדירות ימשיכו לעלות בשנת 2011, לעומת 74% בסקר דומה שנערך לפני שנה. 45% צופים כי המחירים ייוותרו ללא שינוי מהותי. רק 14% מהמשתתפים בסקר מעריכים שמחירי הדירות יירדו בשנה הקרובה.

"כל עוד המדינה לא תחל לטפל בצד של ההיצע באופן אגרסיבי יותר, קרי הגדלת היקף הקרקעות לשיווק, אין אנו צפויים לראות ירידה משמעותית במחירי הדירות למגורים בישראל", אמר רו"ח אמיתי ובר, שותף וראש מגזר הנדל"ן בדלויט.

אגב, כאשר נשאלו על שוק הדיור האמריקני החבוט, רוב המשתתפים בסקר (75%) מסרו כי הם אינם צופים התאוששות מהירה בהיקף ההשקעות הזרות בנדל"ן בארה"ב. 44% מעריכים כי היקף ההשקעות הזרות צפוי לחזור להיקפו בתקופה שקדמה למשבר רק בעוד 3-5 שנים ו-12% אף פסימיים יותר וצופים כי ההשקעות הזרות בארה"ב אינן צפויות כלל לשוב להיקפן בתקופת השיא שנרשמה בשנת 2007.

"חוסר הוודאות הכלכלית העולמית, לצד ההתאוששות האיטית של הכלכלה האמריקנית, שיעור האבטלה הגבוה בארה"ב שנותר קרוב ל-10% ותחזית הצמיחה השלילית לשנים הקרובות עשויים להוביל משקיעים רבים להעדיף השקעות באזורים אחרים על פני השקעות בגבולות ארה"ב", הוסיף ובר.