תזמון מצוין לתגליות הגז בישראל? IEA: השוק בפני "תור הזהב"

הסוכנות: מדינות מתפתחות באסיה, במזרח התיכון ובאמריקה הלטינית יזרימו ביקושים גדולים לגז טבעי ■ מעריכים שהביקושים יזנקו ב-44% עד שנת 2035

כלכלני סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) מעריכים כי ייתכן ושוק הגז הטבעי בעולם עומד בפני "תור הזהב" שלו. זאת, בעיקר עקב גידול חד הצפוי בביקושים של מדינות מתפתחות באסיה, במזרח התיכון ובאמריקה הלטינית.

הביקושים הגלובליים לגז טבעי צפויים לצמוח בכ-44% עד לשנת 2035, בהשוואה לרמות הביקוש ב-2008. מבין הדלקים הפוסליים, הגז הטבעי הוא היחיד שהביקושים אליו יהיו גבוהים בעוד 25 שנים בהשוואה למצב כיום.

"סין יכולה להוביל את השוק לתור הזהב שלו. גם הגידול בביקושים במזרח התיכון, בהודו ובאמריקה הלטינית יתרמו לכך", נאמר בדו"ח השנתי של הסוכנות, המייעצת ליבואניות הנפט והגז הטבעי הגדולות בעולם, ביניהן ארה"ב, אירופה ויפן.

בדו"ח מעריכים כלכלני ה-IEA שסין תרשום צמיחה של יותר מ-75% בביקוש לאנרגיה עד 2035 ותגיע לצריכה של כ-20% מהשוק העולמי. הביקוש של הסינים לגז טבעי צפוי לעלות בכ-6% בממוצע לשנה. "יש פוטנציאל לעלייה חדה יותר בביקושים לגז טבעי מסין, בעיקר אם הממשלה הסינית תגביל את השימוש בפחם בעקבות הנזקים לסביבה וזיהום האוויר הכבד".

נזכיר כי המשקיעים ביחידות ההשתתפות של רציו , דלק קידוחים ואבנר ממתינים בקוצר רוח לסיומו של קידוח האקספלורציה באתר "לוויתן". החברות מסרו בעבר כי תוצאות ראשוניות מהקידוח צפויות לקראת סוף השנה או בתחילת 2011 אולם ל"גלובס" נודע כי על רקע ההתקדמות המהירה של הקידוח ייתכן והתוצאות יגיעו הרבה לפני כן, ייתכן בסוף נובמבר או בחצי הראשון של חודש דצמבר.

עוד נאמר בדו"ח של הסוכנות כי צפויה עלייה חדה במחיר הנפט בשנים הקרובות, בעיקר עקב הגידול המהיר בביקושים מסין והודו. בסוכנות מעריכים שמחיר הנפט יעלה מעל 110 דולר לחבית עד שנת 2015.

בנוגע לאנרגיות מתחדשות מעריכים כלכלני ה-IEA הממשלות בעולם יפחיתו בהדרגה את הסובסידיות הניתנות לדלקים פוסיליים ובמקביל יגדילו את ההטבות לאנרגיות מתחדשות, מ-75 מיליארד דולר בשנה שעברה עד לכ-205 מילארד דולר ב-2035. נתח השוק של אנרגיות מתחדשות מהעוגה העולמית של תחנות כוח צפוי לגדול מ-19% ב-2008 ל-33% בתוך 25 שנים.