לראשונה: שביתה כללית בפרקליטות המדינה החל מיום ג'

זאת בעקבות פיצוץ המגעים בין ארגון הפרקליטים והאוצר בנוגע לתנאי השכר ■ "התנהלות האוצר במו"מ היתה מבישה" ■ נציגי המדינה לא יופיעו לדיונים פליליים ואזרחיים שנקבעו

לראשונה בתולדות המדינה, תחל ביום שלישי הקרוב שביתה כללית בפרקליטות המדינה, ונציגי המדינה לא יופיעו לדיונים פליליים ואזרחיים הקבועים בבתי המשפט - כך הודיע היום (ד') ארגון פרקליטי המדינה לשר המשפטים, יעקב נאמן; ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; לפרקליט המדינה, משה לדור; ולמנכ"ל משרד המשפטים, ד"ר גיא רוטקופף. זאת, לאור פיצוץ המגעים בין ארגון הפרקליטים לבין משרד האוצר במסגרת סכסוך העבודה שהוכרז בפרקליטות.

"בעת האחרונה קיימנו פגישות רבות עם נציגים ממשרד האוצר", כתב יו"ר ארגון הפרקליטים, עו"ד בעז גולדברג, "בניסיון להגיע להסכמה בעניין תיקון תנאי השכר של הפרקליטים. עד כה משרד האוצר נמנע מלהניח על שולחן המשא-ומתן הצעה כלשהי שיש בה כדי לתקן את הבעיות הרבות הקשורות לתנאי השכר של הפרקליטים, שהוכרו גם על-ידי הנהלת הפרקליטות. לפני כשבועיים נציגי האוצר אף הודיעו כי אין באפשרותם לעשות כן".

לדברי גולדברג, "לפני כשבוע נחתם הסכם עבודה כללי עם ההסתדרות, והפרקליטים הוחרגו מן ההסכם. גם לאחר שמכשול זה הוסר, לא נתגלתה כוונה כלשהי מצד האוצר לקיים משא-ומתן ענייני ואמיתי. קל וחומר שלא נתקבלה הצעה רצינית מצידו. בנסיבות אלה, ארגון הפרקליטים החליט לפתוח בשביתה של הפרקליטים, החל מ-16 בחודש".

"התנהלות מבישה"

גורמים בפרקליטות אומרים כי התנהלות האוצר במשא-ומתן היתה "מבישה, מביכה, לא רצינית", וכי ללא התערבות מיידית של שר האוצר, יובל שטייניץ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, במשבר - "מדינת ישראל תחווה לראשונה שביתה של פרקליטי המדינה שלא יופיעו לבתי משפט". בין היתר יימנעו פרקליטי המדינה מלהתייצב לדיוני מעצרים, ואף לדיונים פליליים מתוקשרים כמו משפט ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

לפני כחצי שנה הודיעו הפרקליטים על פתיחה בעיצומים במסגרת צעדי המחאה שלהם. בין היתר דורשים הפרקליטים: עדכון דרגות השכר שנקבעו לפי סולם מיושן וביטול "מכרזי השכר" שהזוכים בהם מקבלים תוספת לשכרם ותו לא, מבלי לקבל תפקיד חדש; ביטול כל המשרות הניהוליות שנוצרו בשטח, מבלי לדאוג לתקנים או לתוספות שכר עבורן; מתן פיצוי על איסור עבודה פרטית, כפי שניתן למשל לשמאים בשירות המדינה; מתן תנאים של רכב וטלפונים ניידים לפרקליטים, שחלקם נאלצים להגיע לבתי המשפט ברכבם הפרטי ולהשתמש בטלפונים הניידים הפרטיים; ביטול 250 התקנים של חוזים מיוחדים וזמניים בפרקליטות ומתן קביעות לכלל הפרקליטים.

הפרקליטים גם מתלוננים על ביצוע שינויים ארגוניים ללא הסכמת הוועד הארצי של הפרקליטים, למשל במינוי ראשי צוותים ללא הליך כלשהו ומבלי לתת להם תגמול הולם.

במשרד האוצר דוחים את טענות הפרקליטים, וביולי השנה חשפו את נתוני השכר הקיימים בפרקליטות, לפיהם השכר הממוצע בין אנשי הפרקליטות עומד על 19,265 שקל, שהוא שכר הגבוה פי 2.5 מהשכר הממוצע במשק.

אנשי האוצר טוענים כי דרישות הפרקליטים לרכב צמוד, פלאפון צמוד ועוד יהוו, אם יתקבלו, עלייה של עשרות אחוזים ולמעשה כמעט הכפלה של שכר הפרקליטים, שאינו נמוך.

לדברי האוצר, למעשה מדובר במשפטנים המרוויחים את השכר הגבוה ביותר מבין משפטני המגזר הציבורי - יותר מחבריהם במחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, או ממשפטני אגף הממונה על השכר באוצר.

דרישות הפרקליטים

* עדכון דרגות שכר וביטול "מכרזי השכר"

* מתן פיצוי על איסור עבודה פרטית

* מתן תנאים של טלפון ורכבים פרטיים

* ביטול התקנים של חוזים מיוחדים וזמניים

* מתן קביעות לכלל הפרקליטים