הראל ואיילון עלו לשלב הסופי במכרז הפנסיה הגדול של צה"ל

בהחלט סביר שצה"ל יבחר לבסוף לא בזוכה אחד, אלא בשניים ■ מכרז צה"ל מרכז עניין רב בשל גודלו - מאות רבות של מיליוני שקלים מדי שנה

חברת הביטוח הראל וחברת הביטוח איילון - שהגישה הצעה בשיתוף בית ההשקעות פסגות - עלו לשלב הבא והסופי במכרז הפנסיה הגדול של צה"ל. שאר החברות שהגישו הצעות במכרז - חברת הביטוח הפניקס ביחד עם בית ההשקעות שבשליטתה - אקסלנס, ומנורה-מבטחים - לא עברו שלב.

ייתכן שהצדדים שלא עברו שלב לא יראו בהודעת צה"ל סוף פסוק, ומי מהם יבקש הבהרות על המכרז ולהמשיך שלב. בכל אופן, בהחלט סביר שצה"ל יבחר לבסוף לא בזוכה אחד, אלא בשניים. את המכרז מוביל תא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכלכלי לרמטכ"ל. נזכיר כי קבוצות הביטוח מגדל וכלל בחרו שלא להשתתף במכרז מהרגע הראשון.

מכרז צה"ל מרכז עניין רב בשל גודלו - מאות רבות של מיליוני שקלים מדי שנה. סביר שהמכרז ישנה את פני השוק הפנסיוני; הגוף הזוכה עשוי להפוך אחד הגדולים בשוק תוך שנים ספורות. בחישוב גס ניתן להעריך שמדובר בהפקדות של לפחות 300 מיליון שקל בשנה. סכום זה צפוי לגדול באופן משמעותי עם השנים, הואיל ויש יותר משרתי קבע שלהם פנסיה צוברת, כך שהסכום יגיע להפקדות של יותר מכפליים בהיקף שנתי.

לכשייבחר הגוף הזוכה (או הגופים), יועברו אליו גם הצבירות הקיימות בתחנות הביניים של הפנסיה הצוברת בצה"ל, בקרנות הפנסיה מגן זהב שבשליטת איילון (כשפסגות שותף מיעוט בקרן) ובקרן מקפת החדשה של מגדל (בתיק של תאוצה).

קבוצת הראל - שבשליטת משפחת המבורגר - הינה השחקנית השלישית בשוק ביטוחי החיים, השחקנית הרביעית בשוק הפנסיה ומהשחקניות הבולטות ביותר בשוק הגמל. את חברת הביטוח הראל מנהל מישל סיבוני.

חברת איילון, בניהול אייל זינגר ובראשות נגה רחמני, היא קבוצת הביטוח השישית בגודלה, ויש לה פעילויות בכל מגוון מוצרי החיסכון הפנסיוני. איילון חברה במכרז לבית ההשקעות פסגות - גוף הגמל הגדול בשוק הישראלי. לשני הגופים שותפות בקרן הפנסיה מגן זהב. ואולם פסגות צפוי להקים בקרוב קרן פנסיה חדשה, שתהיה בבעלותו המלאה. או אז יכולים להתרחש שינויים במגן זהב.