מנהל השקעות בכיר ב-UBS: "זה הזמן להגדיל הסיכון בתיק"

חוזה אנטוניו בלנקו פורס בראיון בלעדי ל"גלובס" את תחזיתו והמלצותיו ל"יום שאחרי המשבר" ■ העדיפות הברורה שלו - מניות

אם תשאלו את חוזה אנטוניו בלנקו, מנהל ההשקעות הבכיר של בנק ההשקעות UBS למזה"ת ולאירופה, איך ייראה היום שאחרי המשבר, תקבלו תשובה שאולי תפתיע חלק מכם: אנחנו כבר יותר מ"יום אחד אחרי".

בלנקו הוא ד"ר לכלכלה שנמצא בשוק כ-20 שנה, ומשברים הם לא דבר שיוציא אותו מכליו. בנוחות רבה הוא מסביר מהי הנקודה בה נמצאים השווקים כעת, מפרט את תחזיותיו לטווח הקצר והבינוני, וכמומחה לאלוקציות תיקים הוא אף ממליץ על ניהול התיק שיתאים לכך.

2009 מוגדרת על ידי בלנקו כשנת ההתאוששות מהמשבר, ולהערכתו קיימים עתה תנאים חיוביים שיתמכו בהמשך התאוששות, כמו ההתערבות המוניטרית והשווקים המתעוררים, אשר לא נכוו קשה מהמשבר בהשוואה לאחיהם המפותחים. עם זאת, סבור בלנקו כי אי אפשר לסמוך על האחרונים לנצח, ויש לצפות לחזרת הצמיחה בעולם המפותח.

בניגוד לדעות הרווחות בשוק, בלנקו מאמין כי הריביות בארה"ב ובאירופה יעלו מאוחר מהצפוי. "הבנקים המרכזיים חושבים שהם יכולים לטפל באינפלציה. יש לנו עבר של מלחמה באינפלציה בעולם, אך אין לנו היסטוריה אמיתית של מלחמה בדפלציה", הוא אומר. "נגיד הפדרל ריזרב בן ברננקי נרתע מהמתרחש ביפן, ולכן מבקש להימנע מכך גם במחיר של אינפלציה. בשל כך, העלאת ריבית בארה"ב תהיה רק אחרי שנראה עדויות מוצקות לחזרת הצמיחה".

"ההתאוששות תמשיך לתמוך בזהב ובנפט"

המצב הנוכחי בשווקים לא מייצר תמונה חד משמעית, ובלנקו מציין כי "השווקים לא תמיד עושים את מה שהכלכלנים חוזים". הוא רואה שוק עם ביקוש רב לזהב ולאג"ח ממשלתיות ומעט גם לאג"ח קונצרניות. מניות אמנם הצליחו לא רע, אך יחד עם זאת משקיעים רבים עדיין לא חזרו לשם.

"הזהב מהווה הגנה מפני אינפלציה, וביקוש גובר אליו מסמן שהשוק מצפה לאינפלציה, ולא רק במדינה אחת, אלא בכל העולם. מצד שני, אג"ח ממשלתיות פועלות טוב כאשר אין אינפלציה. כך, שהמצב די מתוסבך, אך ההרחבה הכמותית שהכריז הפד תביא את השוק לחשוב על המצב מחדש, ותהפוך את הנכסים המסוכנים, ובעיקר מניות, ליותר פופולריות. הסכנה שבלהישאר באג"ח ממשלתיות, או לשלם יותר מדי תמורת גידור כנגד אינפלציה דוגמת הזהב, הופכת ליותר ויותר גדולה. לכן, כדאי בשלב מסוים לפזר סיכונים", אומר בלנקו.

"ההתאוששות ההדרגתית תמשיך לתמוך בסחורות, כי הביקוש יגדל, והדבר יתמוך בנפט שכן הוא מצוטט בדולר, והיחלשותו של המטבע תביא בשלב מסוים את מפיקות הנפט להעלות מחירים כדי לקבל פיצוי על היחלשות הדולר. אך לא כולם יושפעו מכך", הוא מוסיף ומעריך. "מדינות עם מטבע חזק יפצו על אותה התחזקות, ואילו מדינות עם מטבע חלש, בעיקר ארה"ב, יראו עליית מחירים של אותן סחורות".

ומה לגבי הדולר? בלנקו סבור כי למרות שמנקודת המבט הפונדמנטלית הוא צפוי להתחזק מעט, תוכנית ההרחבה הכמותית פועלת נגדו. עם זאת, בטווח הארוך יותר הצלחת התוכנית עשויה לייצב את הדולר. גורם נוסף הוא היקף פוזיציות השורט שמחזיקים כנגד הדולר, ולדברי בלנקו "סימני שאלה לגבי היחלשות הדולר עשויים להביא להתכסות על אותן פוזיציות, מה שיביא להתחזקותו. אולם בשורה התחתונה המגמה תהיה יציבות או היחלשות מסוימת, ובכל מקרה אני לא רואה סבירות להתחזקות הדולר".

להתרחק מאג"ח ממשלתיות

משברים כאמור לא מפחידים את בלנקו. לראייתו, יש להבין כי "למחזורים כלכליים, כמו לתופעות טבעיות, יש תבניות שחוזרות על עצמן". בלנקו מצטט את המחקר שערכו ריינלד ורוגוף, שחקרו משברים פיננסיים ב-200 השנים האחרונות, שהראה כי ההתאוששות ממשברים כאלו שנוצרו בשל מינוף יתר ארוכה יותר מבמשברים מחזוריים רגילים, וזאת בשל משנה הזהירות מצד המערכת הכלכלית כולה.

"בטווח הקצר והבינוני כבר נראה שיעורי צמיחה חיוביים, גם אם נמוכים יחסית, ואינפלציה לא גבוהה", צופה בלנקו, "אך בטווח הארוך האינפלציה מהווה סיכון גדול מאוד. פירושו של דבר הוא שנכסים מסוכנים יותר, כמו מניות, הופכים ליותר אטרקטיביים, וכך גם אג"ח קונצרניות, אג"ח להמרה, ובמידה מסוימת סחורות.

"אפילו הנדל"ן, שספג פגיעות קשות, עשוי להוות השקעה מעניינת בטווח הארוך, בעיקר בארה"ב ובנדל"ן מסחרי. אם יש לך אופק השקעה רחוק במיוחד, אז בהחלט מדובר באפיק השקעה מעניין. אפיק שיש להתרחק ממנו הוא אג"ח ממשלתיות - במונחים נומינליים, בחלק מהמדינות מקבלים תשואות ריאליות שליליות".

- אז איפה כן להשקיע?

"זה הזמן להגדיל את הסיכון בתיק. המניות יתייצבו ויציגו תשואות טובות, ולכן אני ממליץ על תיק מגוון. ההשקעה לא צריכה להתמקד רק בשווקים מתעוררים, שכבר הציגו ביצועים טובים לאחרונה ויתכן שעכשיו נראה שם ירידה. ודבר חשוב נוסף - צריך להבין שבסביבה הנוכחית בשוק יש להיות קשובים ומוכנים לשנות את הרכב התיק באופן תדיר יותר".