צפו בגרף המפחיד: משבר החוב באירופה שוב מבעבע

תשואות אגרות החוב הממשלתיות של מדינות ה-PIGS מזנקות ■ קובי פלר מכלל פיננסים: "האיחוד האירופי יעמוד מאחורי המדינות הבעייתיות ולא צפוי משבר, אך עדיין יש לחץ"

הבורסות באירופה כבר לא שועטות קדימה, האירו איבד כבר כ-3% בשבוע האחרון ועלויות גיוסי החוב של מדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, ספרד ויוון) שוב מזנקות ומאיימות להצית מחדש את משבר החובות.

מי שמככבת בימים האחרונים בכותרות - ולא לטובה - היא אירלנד, שתפסה את מקומה של יוון כמדינה המסובכת ביותר במשבר החובות. "אירלנד על סף תהום", זועקת הבוקר (ה') הכותרת באתר "מרקטוואץ'", כאשר בשווקים מתחילים לסמן את אירלנד כמדינה הבאה שתיאלץ לפנות לאיחוד האירופה ולקרן המטבע הבינלאומית כדי לקבל סיוע.

אירלנד השיקה לפני מספר חודשים תוכנית צנע בהיקף של 15 מיליארד אירו, שכללה כמובן קיצוצים בהוצאות הממשלה, אך כעת מסתבר שזה לא מספיק והחששות שמא המדינה לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה, גוברים. חששות אלה משפיעים על שאר המדינות עמוסות החוב באירופה, ולראיה התשואות על אגרות החוב הממשלתיות ל-10 שנים באירלנד, יוון ופורטוגל מזנקות, כפי שניתן לראות בגרף (תשואות האג"ח של אירלנד מסומנות באדום, פורטוגל בלבן ויוון בכחול).

PIGS
 PIGS

מקור: בלומברג

בינתיים באירלנד נשמעים קולות זועמים כלפי הממשלה, לאחר שזו חתכה לעובדי המדינה בכספי הפנסיה ופגעה בשכבות החלשות במסגרת תוכנית הקיצוצים. זאת, אגב, בשעה שראש ממשלת אירלנד נהנה מהמשכורת החודשית הגבוהה ביותר מבין כל פוליטיקאי אחר באירופה.

ממשלת אירלנד שואפת לקצץ את הגירעון התקציבי ל-3% מהתמ"ג עד שנת 2014, לעומת 12% השנה. בינתיים, הממשלה נמנעת מלגייס אגרות חוב חדשות לצורך מחזור חוב ישן, כיוון שעלויות גיוסי החוב שלה זינקו עקב העלייה בריביות. נגיד הבנק המרכזי של אירלנד אמר כי אירלנד מתכוונת לחזור לשוקי האג"ח ב-2011, לאחר שתשיב את אמון המשקיעים בה. כזכור, יוון נקלעה למצב דומה בחודש מאי האחרון והשווקים נחסמו בפניה, מה שאילץ אותה לפנות לאיחוד האירופי ול-IMF לקבל חבילת סיוע של 110 מיליארד אירו.

"האיחוד האירופי יעמוד מאחורי המדינות הבעייתיות ולא צפוי משבר, אך עדיין יש לחץ", אומר קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי בכלל פיננסים. "אירלנד עברה בשלום פדיונות גדולים של בנקים מובילים בספטמבר, בסיוע הבנק המרכזי של אירופה. גם פורטוגל וגם אירלנד יצטרכו את עזרת ה-EFSP (רשת: European Financial Stebility Facility). בעוד גרמניה צומחת בקצב הגבוהה 20 שנה, מדינות אחרות דוגמת אירלנד, פורטוגל ויוון נחלשות, אולם יש לזכור כי הן מהוות רק 8% מתוצר האיחוד".

PIGS
 PIGS

יחס חוב לתוצר של מדינות ה-PIIGS. מקור: מחלקת המחקר של סיטי וה-IMF