לאומי: השכר עולה, אבל מחירי הדירות עולים הרבה יותר מהר

"עליית השכר הריאלי תורמת במידה מסוימת ליכולת הקנייה של דירות, אם כי יש לסייג ולומר שקצב עליית מחירי הדירות כיום מואץ הרבה יותר מאשר עליית השכר"

כלכלני בנק לאומי פרסמו הבוקר (ה'), כמדי שבוע, את הסקירה המאקרו כלכלית השבועית. הפעם מתמקדים בלאומי בשכר הריאלי בסקטור העסקי, בהוצאות הממשלה ובאינפלציה.

מתחילת השנה עלה השכר הריאלי בסקטור העסקי, בשיעורים הולכים וגדלים, במונחים של חודש למול חודש מקביל בשנה קודמת. בחודש אוגוסט חלה העלייה הגבוהה ביותר מתחילת השנה בשיעור ריאלי של 4.2%, כך שהשכר הממוצע בסקטור העסקי שב לרמתו הריאלית שהייתה ערב המשבר הכלכלי העולמי.

מגמות אלו של ירידת האבטלה ועליית השכר הריאלי, מציינים בלאומי, תומכות בהתחזקות הביקושים המקומיים, אשר צפויים להוביל את הצמיחה בשנה הקרובה. כמו כן, עליית השכר הריאלי תורמת במידה מסוימת ליכולת הקנייה של דירות, אם כי יש לסייג ולומר שקצב עליית מחירי הדירות כיום מואץ הרבה יותר מאשר עליית השכר.

שכר ריאלי
 שכר ריאלי

בנוגע להוצאות הממשלה מציינים בלאומי כי בנק ישראל פרסם השבוע ניתוח של הצעת תקציב המדינה לשנים 2011-2012. על פי הערכת הבנק המרכזי, כדי לשמר את מגמת הירידה בגרעון התקציבי וביחס חוב/תוצר דרוש תוואי גידול בהוצאות הקושר בין הרצון לאזן בין המשך הפחתת החוב הציבורי ביחס לתוצר (עד ליחס של 60%) לבין חלקה של הממשלה בתוצר המשקף את הבסיס לאספקת שירותים ציבוריים.

כבר כיום משקל הוצאות הממשלה הרחבה בישראל הוא מן הנמוכים בהשוואה למרבית מדינות ה-OECD. ע"פ הכלל הפיסקלי החדש, כל עוד לא יגיע המשק ליחס חוב תוצר של 60%, תהליך הצפוי להמשך שנים לא מעטות, יוסיף משקל הוצאות הממשלה בתוצר לרדת ולכך משמעויות כלכליות וחברתיות רבות, מציינים בלאומי.