לקראת פגישת ה-G20: "עשויים לדון בהיחלשות הדולר בעולם"

כך אומר שר האוצר של ברזיל לקראת הכינוס בדרום קוריאה ■ הנושא הבוער - מלחמת המטבעות

קבוצת 20 המדינות לא הצליחה ליישב מחלוקות סביב מדיניות המטבעות במדינות השונות, הנתפשת כאחראית לעיוותים בהשקעות הגלובליים וזאת, שעות לפני התכנסותם של המנהיגים לסבב ישיבות בן יומיים בדרום קוריאה. כך אמר היום (ה') פקיד דרום קוריאני בעת מסיבת עיתונאים בסיאול.

עד כה לא הצליחו הצדדים לצמצם את הפערים הקיימים ביניהם באשר לשערי החליפין בין המטבעות השונים, או באשר למחוייבותם למניעת חוסר יציבות במאזני הסחר ובתזרימי ההון בין המדינות.

מדינות מסין ועד גרמניה דוחות כל צעד לקביעת יעד לעודפים או גירעונות בחשבון השוטף כאחוז מהתמ"ג. צמצום המחלוקות יסייע להשקיט את המתיחויות בנוגע למטבעות, מתיחויות שמאיימת להצית גל של מחסומי סחר, שעלול להאט את ההתאוששות הכלכלית הגלובלית.

"נראה שתקוות להרחבת ההסכם שהגיעו אליו שרי האוצר של הקבוצה בחודש שעבר - הולכות ודועכות", אומר ארופ צ'אטרג'י, אסטרטג מטבעות בברקליס קפיטל. בסיום הפסגה של החודש שעבר פורסמה ההודעה כי "הנציגים הפיננסים של ה-G20 הסכימו לפעול לקראת מערכות שערי חליפין הנקבעות על ידי השוק", ולהפחית את חוסרי האיזון המופרזים.

יחד עם זאת, קים יון קיונג, דובר ה-G20, הוסיף שמנהלי המו"מ מתקדמים בדיוניהם בנוגע לבניית רשת ביטחון פיננסית וכן, בנוגע לסוגיות פיתוח.

מלחמת המטבעות

החלטת הפדרל ריזרב האמריקני לפני שבוע להדפיס עוד 600 מיליארד דולר כדי לרכוש בהם אג"ח אוצר במה שמכונה "הקלה כמותית 2", גררה ביקורת וגינוי מצד מדינות בארבע יבשות, והחריפה את הוויכוח ב-G20 לגבי הדרך הטובה ביותר לביצור ההבראה העולמית ולהימנעות ממשבר פיננסי נוסף. המבקרים טוענים שה'פד' מתעלם מההשלכות העולמיות של החלטתו, שמפחתת למעשה את הדולר ומחוללת תנועה מאסיבית של דולרים זולים אל השווקים המתעוררים, ובכך מפר את רוח שיתוף הפעולה שאפיינה את מועדון G20, שנולד למעשה במשבר האחרון.

הביקורת החריפה נגד המהלך של הבנק המרכזי האמריקני תקשה על וושינגטון ללחוץ על סין לייסף את היואן בקצב מהיר יותר - מה שנחשב לנדבך מרכזי במאמץ האיזון מחדש של כלכלת העולם, שהא-סימטריה העיקרית שלה היא בין ארה"ב לסין. ואמנם, הנציג הסיני בדיון ההכנה שהתקיים היום אמר שהמנהיגים אינם צריכים לדון כלל ביואן או בכל מטבע אחר בצורה ספציפית.

יו"ר ה'פד' לשעבר, אלן גרינספן, כתב היום מאמר דעה ל"פייננשל טיימס", ובו טען שהן ארה"ב והן סין מחלישות את המטבעות שלהן ובכך מוסיפות לסכנה שבצעדים לסמי סחר, שיפגו בסחר הגלובלי ובצמיחה הכלכלית. גרינספן, שעמד בראשות הפד מ-1987 ועד שנת 2006, דחק במנהיגי ה-G20 לאמץ מגבלות על עסקאות ספקולטיביות בשוק המט"ח ולהביא ל"סטרליזציה" של תנועות ההון.

במכתב לעמיתיו מהקבוצה, שפורסם אתמול, נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הגן על מדיניותה של ארה"ב בכך שטען כי הצמיחה בארצו היא התרומה החשובה ביותר שארה"ב יכולה להעניק להתאוששות הגלובלית וחוזקה הבסיסי הוא זה שבסופו ש דבר יקבע את ערך הדולר.

שר האוצר של ברזיל, גווידו מנטגה, אמר אתמול לעיתונאים שה-G20 עשויה לדון בהיחלשות הדולר בעולם.