אייכל: "יהיה קשה לשחזר התשואות בלי להסתכן בשנה הבאה"

"המשקיעים יצטרכו להשקיע במניות ובאג"ח קונצרניות כדי להשיג בשנה הבאה את רמות התשואה שהשיגו השנה" ■ על השפעת המלצות ששינסקי: "עניין של ימים עד שהשוק יתאזן"

"השוק בישראל קצת התנתק מהעולם על רקע הארועים המקומיים הנובעים בעיקר מהמלצות ועדת ששינסקי. האנליסטים והשוק מתמחרים כעת את מניות חיפושי הנפט והגז כפחות רווחיות ולכן אנו רואים אותן מובילות את המדדים כלפי מטה. זה עניין של ימים עד שהשוק יתאזן ולאחר מכן השוק הישראלי יחזור להיסחר בקורלציה גבוהה יותר ביחס להתרחשויות בעולם" אומר ל"גלובס" רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות מיטב.

לדבריו, "הנתונים שמגיעים מהעולם למרות שאינם טובים - הם גם לא רעים מדי. הסיכוי שנראה קריסה של המשק האמריקני או הידרדרות משמעותית שלו אינם ניראים באופק. השווקים המתעוררים צומחים בקצבים קרובים מאד לפוטנציאל המירבי ואני חושב שהכלכלה העולמית רחוקה מאד מלהיות במצב של מיתון, לכן אני מעריך שהחברות בעולם ימשיכו להציג נתונים עסקיים טובים. גם בשוק המקומי התוצאות של החברות הישראליות ימשיכו להיות טובות".

"גם הריביות בעולם שלא צפויות לעלות עוזרות לחברות מבחינת עלויות המימון הנמוכות וכן הן עוזרות לשוק המניות, אשר יהנו כל עוד סביבת הריבית תהיה נמוכה מאחר שהן מהוות את האלטרנטיבה ההגיונית, גם בשארית השנה הנוכחית וגם אל תוך שנת 2011. עם זאת, את התשואות יצטרכו המשקיעים להביא משוק המניות ומשוק האג"ח הקונצרניות דהיינו מהאפיקים המסוכנים יותר יחסית".

אייכל מסביר כי "בכדי לייצר את התשואות הטובות שנרשמו ב-2010 גם בשנת 2011, המשקיעים יצטרכו להעלות את רמת הסיכון בתיק - זהו שם המשחק, אשר לא מתאים לכל אחד". ומציין כי "שנת 2010 היתה טובה מאד למשקיעים גם לאלה שנשענו על האפיקים הסולידיים ורשמו עליות דו ספרתיות. אך באפיקים הסולידיים כמעט מוצה הפוטנציאל. המשקיעים האג"ח הממשלתיות אמנם לא צפויים ליפול, אך התשואה בהן תהיה חד ספרתית נמוכה".

בהתייחסו לשוק המט"ח אומר אייכל "'קנה בשמועה ומכור בהודעה' - זוהי הסיבה בגינה אנו רואים בימים האחרונים התחזקות בשערו של הדולר כנגד האירו, למרות תוכנית ההקלה הכמותית של ה'פד', אשר צפויה להחליש את הדולר". בנוסף מציין אייכל כי "התערערות ביטחון המשקיעים ביחס למצב החוב במדיינות הפריפריאליות באירופה ובראשן יוון ואירלנד, גם הן גורמות להיחלשותו של האירו".

ביחס לשוק המט"ח המקומי אומר אייכל כי "יש פה בעיה מאד קשה ברמה הבסיסית. השקל צריך להתחזק ואנו לא מצפים לראות היחלשות משמעותית שלו בעתיד, אך מצד שני ישנה גם המעורבות של בנק ישראל שתומכת בדולר". לכן מצפים במיטב כי "הרמות הנוכחיות שבהן נסחר כיום הדולר, בסביבות 3.6 שקלים, הינה הרמה שצפוי שנראה עד סוף השנה".